Forbes Israel Logo

מדענים: בעבר היו במאדים אגמי מים שאפשרו התפתחות של חיים

בשלב כלשהו בהיסטוריה, מאדים היה חם מספיק על מנת להכיל מים נוזליים על פני השטח שלו – מה שהיה יכול לתמוך בחיים על פני הכוכב האדום. זו היתה ההצהרה ששחררו מדענים מנאס"א היום שני האחרון, לאחר שבחנו מידע שהגיע מהגשושית Curiosity (סקרנות).
  
ההיפותזה הזו נגזרת מתוך דגימות של מה שנראה על פניו כמו סלעים ואדמה רגילים למדי הנמצאים על פני מאדים. "מצאנו אבני סחף שמרמזות על דלתות deltas)) קטנות ועתיקות שהצטברו אחת על גבי השנייה", אמר סנז'יב גופטה, חבר צוות בפרויקט הCuriosity-. "הגשושית חצתה גבול בין סביבה שנשלטה על ידי נהרות, לסביבה בה היו אגמים".

הוכחות לכך שבעבר (ואולי אף בהווה) זרמו מים על פני מאדים הגיעו מנתונים שאספו בעבר מספר חלליות מחקר שנשלחו לשטחו של הכוכב או לסביבתו, אך זו הפעם הראשונה שבה יש תמיכה לכך שהוא היה מספיק חם על מנת לאפשר את הימצאותם של מאגרי מים עומדים, כלומר אגמים.


הדמיה של אגם על פני מאדים | מקור: נאס"א

הגשושית Curiosity חקרה את בסיסו של "הר שרפ" – הר שנוצר משכבות קרקע, מתנשא לגובה של 4.8 קילומטרים ועומד במרכזו של מכתש. המדענים תהו כיצד נוצר ההר לאורך העבר הגיאולוגי של הכוכב, אך כעת נראה שתנאים הקשורים למים שהיו על באזור הם חלק מהתשובה.

"אם ההיפותזה שלנו לגבי ההר נכונה, היא מאתגרת את ההבנה שתנאים חמים ורטובים היו רק זמניים, מקומיים או בשכבות הפנימיות של מאדים", אומר אשווין ווסבדה – מדען נוסף בפרויקט של נאס"א. "הסבר רדיקלי יותר הוא שהאטמוספירה העתיקה של מאדים, שהיתה מעובה יותר, העלתה את הטמפרטורה מעל לנקודת הקיפאון בכל הכוכב, אך עד כה אנחנו לא יודעים כיצד היא עשתה זאת".

בנאס"א אומרים ש-Curiosity תמשיך לבצע סדרה של ניסויים על מנת לבחון את ההיפותזה, בעודה ממשיכה לטפס על ההר. פתרון תעלומת היווצרות ההר יוכל גם לתת כיוון למשימות עתידיות שיתחקו אחר חיים על פני הכוכב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.