Forbes Israel Logo

מהארלם שייק ועד גאנגם סטייל: מה באמת הופך סיפור לוויראלי?

אנחנו רואים את זה כל הזמן – מישהו מעלה סרטון, תמונה או פוסט ותוך זמן קצר כל האינטרנט מדבר עליהם. למה זה קורה? למה חלק מהדברים הופכים לוויראליים ובעוד שאחרים, לעיתים מוצלחים ומבדרים יותר, נשארים בחשכה?

האינטרנט הפך לשיטפון של מידע. בפייסבוק, כ-88 העלאות חדשות מצטרפות לניוזפיד בממוצע במהלך שעה (או 1 וחצי כל דקה). איך אנחנו מחליטים על מה להסתכל? אנחנו מסתכלים על סיפורים מעניינים באופן מיוחד, בעוד שסיפורים אחרים נעזרים באלגוריתם של פייסבוק, שממנף את "חוכמת החברים", ומקפיץ סיפורים ששותפו הכי הרבה או זכו להכי הרבה תגובות ולייקים, אל מעלה הניוזפיד שלנו. וכך, בשל התופעה הפסיכולוגית החדשה המכונה "הפחד מלהחמיץ", סביר להניח שתציצו באותם סיפורים.


מה הופך סיפורים מסוימים לוויראליים? | צילום: shutterstock

יש שתי אסטרטגיות שיוצרות וויראליות במדיה החברתית: "אפקט מחסום הדרך" הפועל מלמעלה למטה ומשאיר רושם מרוכז בטווח זמן קצר, ו"אפקט ההתנודדות", הפועל מלמטה למעלה ויוצר אותו מספר של התרשמויות אך לאורך זמן.

אין מספיק מידע כדי לקבוע מה עובד טוב יותר עבור כל אסטרטגיה, מאחר שאנו רק מתחילים להבין איך הדברים עובדים ברמה החברתית.

אפקט מחסום הדרכים מדמה מצב בו כולם מדברים על הסיפור שלכם באותו זמן, עד לנקודה שלא ניתן להגיע לעוד אנשים. אי אפשר היה להימלט מסרטוני ה"הארלם שייק" במהלך השבועות הראשונים של 2013. בעוד שההארלם שייק המקורי זכה לנתח צפיות מצומצם כתוצאה מכך, גרסת ה-Maker Studio היא זו שדחפה אותו אל תוך המיינסטרים. נחושות שלא לפספס את ההזדמנות, מיד קפצו על העגלה הדוהרת חברות מסחריות גדולות. היווצרות תשומת לב הקהל הייתה כמו אגרוף נוקאאוט שמשתמשי האינטרנט לא היו יכולים לפספס.

תופעה דומה קוראת בפריים טיים של שבת בערב בטלוויזיה עם להיטים כמו שובר שורות, משחקי הכס והמתים המהלכים, שנדחפים עוד יותר על ידי המדיה החברתית. למה אנחנו צופים? " כי כולם עושים את זה, אז כדאי שאעשה את זה גם אני".

אפקט ההתנודדות, לא דורש טווח מצומצם של זמן. הוא עדיין יוצר את התחושה שכולם מדברים עליכם, אך הוא מושג באופן תנודתי. לגאנגם סטייל, לעומת הארלם שייק, לקח הרבה יותר זמן להשיג את אותו מספר צפיות (כ-6 חודשים).


גאנגם סטייל. הקצב איטי, התוצאות דומות | צילום: יוטיוב

שני האפקטים עוזרים לבנות תנועה סביב הסיפור, אך המפתח הוא יצירת לולאת פידבק חיובי. לשתול את הסיפור זה לא מספיק. כאשר הסיפור הופך לטרנד או קרוב לזה, אחרים צריכים לשתף אותו. הארלם שייק היה מספיק מעניין כדי להגיע אל חברות אינטרנט גדולות, ומנועי וויראליות שדאגו להזין את לולאת הפידבק, אך עוד לפני כן הוא נשתל בכמה מקומות ונקודות זמן על מנת שיוכל לקבל את תשומת הלב הראשונית המספיקה ולעבור את "מחסום הבאז". בצורה זו הוא הפך לוויראלי. אפקט התנודתיות דורש ריכוז נמוך יותר של באז התחלתי, אך לאורך זמן רב יותר.

לכל אלה יש להוסיף, כמו תמיד גם מעט מזל, והסיפור שלכם יהפוך לוויראלי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.