Forbes Israel Logo

מההפסד בבחירות ועד החשבון בג'רזי: כמה כסף עשה נתניהו בין 1999 ל-2003?

"מקלט מס זה מקום שבו אנשים מאוד עשירים שמים את כספם כדי לא לשלם מסים למדינה שלהם, בזמן שאנשים רגילים, שכירים ועצמאים, כורעים תחת נטל המיסים העקיפים והישירים", כך ניסחה בפשטות חברת הכנסת שלי יחימוביץ' את ביקורתה על התנהלותו הפיננסית של ראש הממשלה נתניהו במהלך השנים 1999-2003, אשר נחשפה אתמול. ואכן, מדובר באיש עשיר מאוד.

לפי הפרסום, החזיק נתניהו במהלך תקופה זו חשבון ברויאל בנק אוף סקוטלנד, הממוקם באי ג'רזי שבתעלה האנגלית ומשמש כמקלט מס מוכר ואפקטיבי במיוחד (עם שיעור מס העומד על אפס). לנתניהו נראה, היה לא מעט כסף להפקיד בחשבון באותן שנים.

בדף קורות החיים של ראש הממשלה, באתר הרשמי שלו, בין שלל התפקידים הציבוריים, מופיעה השורה "יועץ לחברות הייטק". זה קרה בשנים 2002-1999. אחרי שלוש שנים שבהן כיהן כראש ממשלה, הפסיד נתניהו בבחירות לאהוד ברק. הייתה זו אולי אכזבה פוליטית עבורו, אבל היא השתלמה לו מאוד מבחינה כלכלית. אלו היו השנים שבהן עשה לביתו והעשיר את חשבון הבנק שלו במיליוני שקלים.

בשלוש השנים האלו, בזמן שלא אחז במשרה ציבורית, היה נתניהו מרצה מבוקש. לפי הפרסומים הוא גבה באמצעות סוכנות הארי ווקר האמריקנית כ־50 אלף דולר עבור הרצאה אחת. רוב לקוחותיו היו גופים עסקיים, חברות פרטיות בינלאומיות ואוניברסיטאות. בתחקיר שערכו מרב בטיטו וצדוק יחזקאלי בעיתון ידיעות אחרונות, הם חשפו כי עבור ארבע הרצאות שנשא נתניהו במסגרת ערב שערכה עמותת "לב מלכה" מירושלים, הוא הרוויח מיליון שקל. רק בשנה הראשונה שבה היה נתניהו אדם פרטי, הוא העביר 20 הרצאות, שתמורתן הרוויח כמיליון דולר, 5 מיליון שקלים בשער הדולר של אותן שנים.

את הונו עשה נתניהו לא רק מהרצאות. בזמן שלקח פסק זמן מהפוליטיקה, כיהן במשך שנתיים כיועץ בכיר לאסטרטגיה בינלאומית בחברת ההייטק BATM, הנסחרת בבורסה של לונדון. בנוסף לשכר, שעמד על־פי ההערכות על כמה מאות אלפי שקלים בשנה, קיבל אופציות של החברה, שאותן מימש בהמשך. כמו כן שימש כמקדם עסקים עבור חברות נוספות, למשל אלקטריק פיול (כיום אירוטק), שנתניהו שידך בינה ובין ענקית הקמעונות האמריקנית וול מארט.


41 מיליון שקל. נתניהו | צילום: רויטרס

נתניהו גבה 120 אלף דולר על קיום 15 פגישות בינו לבין בעלי הון בעניינה של אלקטריק פיול, בהן פגישות עם עידן עופר ועם פויו זבלודוביץ׳. על־פי הערכות, קיבל נתניהו משתי החברות הללו, הן באופציות והן בשכר, סך של 2.5 מיליון דולר. מעבר לכך בנובמבר 2001 מונה לתפקיד יועץ אסטרטגי בכיר של חברת net2wireless.

בכסף שעשה באותן שנים רכש נתניהו את הווילה ברחוב הדר בקיסריה בסכום של 5 מיליון שקל בלבד, והוא ורעייתו גרים שם עם שני ילדיהם. כיום מוערך שווי הנכס, קו ראשון לים בשטח בנוי של 500 מ"ר, ב־16 מיליון שקל. מלבד זאת לבני הזוג נתניהו דירת דופלקס בבניין מגורים בשכונת רחביה היוקרתית בירושלים, שאותה רכש לדבריו ממקדמות על ספרים שכתב. הדירה משתרעת על־פני שטח של 240 מ"ר ומחירה מוערך בכ־8 מיליון שקל.

לאחר פטירתו של אביו של נתניהו, בנציון, חלקו הוא ואחיו עידו בדירת המנוח, ששוכנת ברחוב הפורצים שבשכונת קטמון הישנה ושוויה עומד על כ־3 מיליון שקל. כמו כן ירושת האב ההיסטוריון כוללת זכויות עבור ספרים שכתב.

הונו הכולל של נתניהו מוערך הונו הכולל של נתניהו בכ-41 מיליון שקל והוא דורג במקום השישי ברשימת הפוליטיקאים העשירים בארץ של פורבס. הודות לעובדה שחלק הארי של הוצאות בני הזוג משולמות על ידי המדינה, ניתן להעריך שההון שצבר נתניהו, ושאת חלקו השקיע בתיק המניות שלו, הוסיף עוד לגדול.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.