Forbes Israel Logo

מהפכת הבריאות הדיגיטלית של לאומית שירותי בריאות

טיפול עם הרופא האישי שלך בשיחת וידאו, התכתבות עם הרופא האישי שלך דרך האפליקציה, אספקת תרופות עד הבית, החזרים כספיים באפליקציה, התחייבויות באפליקציה ועוד. זהו רק חלק ממה שמתחולל בשנים האחרונות ב"לאומית שירותי בריאות" במה שניתן להגדיר כמהפכה הדיגיטלית הגדולה ביותר בעולם הבריאות הישראלי.

מי שאחראי לניהול והתווית כל התהליכים האלו הינו ניסים אלון, מנכ"ל הקופה מזה כעשור, אשר צמח בתוך הארגון עצמו וטיפס עד לתפקיד המנכ"ל. "הגדרנו לנו כחזון להיות קופה עם 100% דיגיטל, ועם סיום התהליך אנו נהיה הקופה הראשונה והמובילה בישראל, ואולי בעולם כולו, עם דיגיטציה מלאה. המשמעות היא שכל מה שחבר הקופה יכול לקבל במרחב הפרונטלי הוא יוכל לקבל גם במרחב הדיגיטלי, כל זמן שהטכנולוגיה מאפשרת זאת. אני שמח לבשר שרוב לקוחות לאומית מחוברים לאפליקציה של הקופה, וכמובן – 100% מהרופאים.

ניסים אלון | צילום: חגית גורן

"מניתוח נתונים שביצענו נוכחנו לגלות שרוב ממשקי רופא־מטופל בקופה הם עם הרופא האישי של המטופל ולכן פיתחנו דרך האפליקציה את השירות של 'רופא אישי בווידאו' במסגרתו ניתן לקבוע תור לביקור פיזי לרופא האישי או לקבוע אליו תור בווידאו, דבר שאין לו אח ורע בישראל".

במסגרת החזון, כבר הפכו 9% מביקורי הרופאים בקופה ל"ביקור דיגיטלי". "הביקור הדיגיטלי חסך ללקוחות זמן רב של ביקורים בסניפים, שיפר את שביעות רצונם והפחית את עומס העבודה על הסניפים", אומר אלון. "אם הרופא רוצה לראות את המטופל, יש וידאו. אם הוא סבור שמטופל צריך להגיע אליו בכל זאת למרפאה, אז הוא יגיע".

בשלב הבא ישלבו בקופה את מכשירי ה־Tyto (טייטו) שמאפשרים לבצע בדיקות נפוצות, כמו בדיקת חום, אוזניים, גרון, ריאות וחמצן בדם. והרופאים? "בהתחלה היו קצת התנגדויות, אבל היום כולם מתלהבים", אומר אלון. "100% מרופאי המשפחה הצטרפו לשירות ההתכתבות עם המטופלים, מעל היעד שהצבנו לעצמנו. אני סבור שמי שלא יהיה שם ייעלם. כל הרופאים חייבים להיות בדיגיטציה".

מעבר לכך, באפליקציה מוצעים היום עשרות שירותים שחוסכים זמן רב לרופאים, למטופלים ולמנהלה. "האפליקציה משווה בין חמש בדיקות הדם האחרונות של המטופל, ובמקביל המטופל יכול לקבל החזרים כספיים תוך חמישה ימי עסקים. אנחנו הקופה היחידה שמאפשרת את זה. במקום להגיע לסניף, למלא טפסים, לבקש החזר ולקבל אותו בתוך חודשיים, אצלנו אפשר לסרוק את הקבלה ולמלא את הפרטים באפליקציה".

לסגור את מעגל הטיפול

אלון, 60, נשוי ואב לשניים, פעיל כבר כ־30 שנה במערכת הבריאות הישראלית. הוא התחיל כמנהל סניף והתקדם בסולם התפקידים בלאומית, שם שימש מנהל מחוז ירושלים, מנהל מחוז מרכז, ואז עבר לתפקידי ניהול בכירים עד שמונה לפני כתשע שנים למנכ"ל הקופה.

הקופה שאותה הוא מנהל היא הרביעית בגודלה מבין קופות החולים, ומציעה שירותי בריאות ל־730,000 מבוטחים. ללאומית כ־330 מרכזים רפואיים בפריסה ארצית ו־150 בתי מרקחת. לאומית מעסיקה 3,200 עובדים ומנהלת תקציב של 5.2 מיליארד שקל בשנה, תוך שמירה על אחריות תקציבית ואיזון תקציבי ב־12 השנים האחרונות ברציפות, והמשך מגמה של שיפור חוסנה הכלכלי של הקופה במקביל לפיתוח שירותים רפואיים ושיפור השירות.

המהפכה הדיגיטלית ממשיכה גם בחודשים הקרובים, כאשר לאומית תהיה הראשונה בישראל מבין קופות החולים לשלוח תרופות לבית הלקוח, שירות שנועד לחולים כרוניים. "החולה מבצע באפליקציה הזמנה של התרופות לפי המרשמים שלו", מסביר אלון. "מתאמים איתו את המשלוח ומביאים לו את התרופות הביתה תמורת תשלום של עד 29 שקל. בית מרקחת פרטי עם מערך לוגיסטי זכה במכרז, וכעת אנחנו עובדים על מערכות המידע הנדרשות למימוש. הפיילוט יתחיל בדרום הארץ ובמרכזה".

מבחינת אלון, עם משלוחי התרופות הוא סוגר מעגל עבור לקוחותיו. "אני קורא לזה המשולש הקדוש", הוא אומר בחיוך. "התקשרות דיגיטלית בין המטופל לרופא, עם או בלי טייטו, הרופא רושם תרופות/הפניות בחתימה דיגיטלית, התרופות מגיעות למטופל הביתה.

פיתוח תשתיות כ"א רפואי

במקביל לפיתוחים דיגיטליים, בלאומית משקיעים כמובן גם בתחום הרפואי, ומגדילים את מספר המתמחים שמועסקים בקופה. "כוח האדם הרפואי זו סוגיה רצינית לטיפול ברמה לאומית", מבהיר אלון. משרד הבריאות, משרד האוצר, בתי החולים והאקדמיה חייבים לשלב ידיים כדי להכשיר יותר סגל רפואי.

מדוע יש מחסור בכ"א רפואי?
"לדעתי הסיבות הן גילדות ומחסור במשאבים. אני מקווה שהאסימון ייפול בקרוב. לפני עשר שנים אמרנו שבמידה וזה לא יטופל ניכנס למשבר ב־2020; היום אנחנו אומרים שאם זה לא יטופל, נהיה בקטסטרופה ב־2030. לוקח 12־14 שנה להכשיר רופא מומחה. יש גם משבר בעולם הסיעוד ובעולם הרוקחות וצריך להשקיע הרבה יותר משאבים בהכשרת סגל רפואי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.