Forbes Israel Logo

מהתעשייה לתלת ממד: כך תוכלו לעצב את הריהוט המשרדי שלכם

חוקרים מ-MIT וחברת Steelcase ממינסוטה, פיתחו שיטה חדשה להדפסת תלת ממד שתוכל להפוך למציאות את הייצור בקנה מידה גדול של ריהוט משרדי, תוך שימוש בהדפסת תלת ממד.

השיטה הזו, שמכונה "הדפסה נוזלית מהירה" (Rapid Liquid Printing), מאפשרת את יצירתם של אובייקטים גדולים תוך דקות, ומשתמשת בחומרים שבדרך כלל נמצאים בתהליכים תעשייתיים אחרים.

מערכת RLP נראית מעט שונה ממערכת הדפסת תלת הממד הרגילה. במקום להדפיס באיטיות שכבה אחר שכבה, התהליך ב-RLP מתחיל עם מיכל גדול של ג'ל. תוך שימוש בזרבובית שמחוברת לזרוע הדפסת התלת ממד, פוליאורתן נוזלי בן שני חלקים מועבר לתוך הג'ל, ושני הנוזלים מעורבבים יחד. לאחר מכן התהליך מאפשר לאובייקט מוצק להיווצר תוך מספר דקות. התוצר שמודפס מוסר לאחר מכן מהג'ל ונשטף עם מים.

התוצאה, מתאר סקיילר טיביטס, מנהל במעבדת Self-Assembly ב-MIT, היא חומר שיכול להיות מופק תוך כמה שניות, בצורה בה הדפסת התלת ממד המסורתית לא יכולה להתאים. "התהליך שלנו לא מדפיס עם שכבות, לא מצריך חומרים תומכים, התוצאה יכולה להיות מודפסת בשניות עד דקות ומשתמשת בחומר נוזלי תעשייתי שמשתמשים בו ביום יום", הוא הסביר.

סוף לעיצוב האחיד? בעתיד תוכלו ליצור את הכיסא שיתאים לטעמכם בדיוק | צילום: fotolia

אז מה תפקידה של Steelcase כאן? למה שליצרן הריהוט המשרדי יהיה אכפת מהדפסת תלת ממד?

"אנחנו מסתכלים על הזדמנויות מעניינות עבור החברה שלנו", אומר רוב פואל, מנהל החדשנות העסקית החדשה ב-Steelcase. "ישנו ביקוש גובר בכוח העבודה לפרסונליזציה והתאמה אישית. חברות מחפשות אחר דרכים למשוך עובדים – זו אחת מהן".

למרות זאת, ברגע שהפרויקט יבשיל, שום דבר כמותו לא יהיה בשוק, לדברי טיביטס. הוא מציין כי ישנן שלוש סוגיות שהדפסת התלת ממד צריכה להתמודד איתן בהשוואה לייצור המסורתי: היא איטית, דורשת חומרים שונים ובדרך כלל לא מסוגלת לייצר דברים גדולים. הדפסה נוזלית מהירה, לדבריו, יכולה לשנות את כל זאת, בשל המהירות שלה והחומרים שהיא מסוגלת להשתמש בהם.

בנוסף לכך, היא יוצרת הזדמנויות לעלייתם של סוגים נוספים של הדפסת תלת ממד, מאחר שזה אפשרי ליצור עובי שונה של אובייקט יחיד. יוקה היושי, מעצב תעשייתי בכיר ב-Steelcase, הביא גם הוא את התלהבותו לגבי תהליך ההדפסה הנוזלית המהירה. "כמעצב, מה שהכי מדהים ומיוחד לגבי ההדפסה הנוזלית המהירה, הוא איכות ההדפסה", מתאר הינושי. "זה רך, כמעט אורגני. כאשר מדפיסים באופן חופשי בתוך ג'ל, אפשר ליצור את הצורות הדינמיות האלו ללא החומרים והמבנה התומכים של הדפסת תלת הממד המסורתית. ישנה הנזילות הטבעית הזו להדפסה, שנאבדת בטכניקות אחרות".

אך טיביטס מציין שזה עדיין מוקדם עבור הטכנולוגיה – אז אל תתחילו עדיין לעצב את הכיסא המשרדי שלכם. "מה שעשינו עד כה הוא להמציא את התהליך ולהציג את העיצובים באובייקטים ראשוניים", הוא מסבר. פואל מסכים עם דבריו. "ישנה עוד דרך ארוכה לפני שהיא תתאים לסטנדרטים של הבדיקות. גם נצטרך להסתכל על יכולת היישום של התהליך ועל העלויות שקשורות אליו. אבל זה מרגש ומבטיח".

צפו: כך מתבצעת הדפסת התלת ממד בשיטה החדשה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.