Forbes Israel Logo

מה קודם למה – בשלות טכנולוגית מלאה או רגולציה?

פרוספור ג'ים אל-חלילי, נשיאה החדש של איגוד המדע הבריטי, ואחד המדענים החשובים בממלכה, רוצה שהממשלה תחל לגבש רגולציה על פעילות של אינטליגנציה מלאכותית.

התחום זוכה לתחייה מחודשת בשנים האחרונות בעקבות חידושים בעולם המחשוב וזמינותם של בסיסי מידע גדולים, שעוזרים "לאמן" אלגוריתמים. ובכל זאת, גם כיום, הבינות המלאכותיות המתקדמות ביותר עדיין לא יכולות באמת להתחרות עם אינטליגנציה של ילד בן שש. הן יכולות להיות טובות מאוד במשימות ספציפיות, אך לא יכולות לפעול ברמה גבוהה בתור "מוח אנושי" שלם, ולעסוק בשלל משימות במקביל.

הדרך לבינה מלאכותית מלאה עוד ארוכה | צילום: shutterstock

זו אחת הסיבות שהדרישה של אל-חלילי נשמעת תמוהה עבור רבים. המבקרים מאמינים שרגולציה על התחום בשלב כל כך מוקדם, עשויה לעקב פריצות דרך עתידיות, ואת התפתחותו באופן כללי. אך אל-חלילי לא חושב כך. "הרגולציה צריכה להיות קיימת, החשש הוא שהיא תגיע מאוחר מדי", הוא ציין לאחרונה באירוע בלונדון. "מצב כזה יוביל, לכל הפחות, שלא ניתן יהיה לנצל את מלוא הפוטנציאל של הטכנולוגיה במגזר הציבורי, דבר שעשוי להוביל לעלייה באי השוויון בחברה".

הדיון הכי חשוב

אל חלילי העוסק המתמחה בפיזיקה תיאורטית הוא דמות מוכרת בבריטניה, הן כסופר והן כאיש מדיה שמרבה להרצות ברדיו ובטלוויזיה על מדע וטכנולוגיה. לאחרונה הוא צוטט בטלגרף הבריטי כשאמר ש"עד לפני כמה שנים, אם היו שואלים אותי מהו הדיון הכי דחוף וחשוב שעלינו לנהל על עתידנו, הייתי אומר שזה הדיון על שינויי האקלים, או אחד מהאתגרים הגדולים האחרים שעומדים בפני האנושות, כמו למשל טרור, עמידות לאנטיביוטיקה, האיום של מגיפות או העוני בעולם. אבל היום אני בטוח שהשיח החשוב ביותר שעלינו לנהל הוא על עתיד הבינה המלאכותית. היא זו שתקבע מה יקרה עם כל שאר הנושאים, לטובה או לרעה.

אל חלילי | צילום: מתוך ויקיפדיה, Vera de Kok

"אם האקרים רוסים היו יכולים להתערב בבחירות בארה"ב ב-2016, אז מה עוצר מעבד מחבלי סייבר לפרוץ לכל רשת חשמל עתידית, מערכת תחבורה, בנק או מוסד צבאי, שישלטו על ידי אינטליגנציה מלאכותית? לממשלה יש חובה להגן על החברה מפני איומים ובכנות פוטנציאליים".

הדיון הזה לא מתרחש בבריטניה במקרה. הממלכה הבריטית היא אחת המובילות בעולם בטכנולוגיות בינה מלאכותית. בין היתר, בזכות חברת DeepMind המקומית שנמכרה לגוגל ב-2014 תמורת כחצי מיליארד דולר.

האם הממשלה הבריטית תרים את הכפפה ותהיה חלוצה גם בתחום רגולציית הבינה המלאכותית? נצטרך להמתין ולראות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן