Forbes Israel Logo

מזל על כל טיפה: מהמוביל הארצי ועד לפרויקט ההתפלה

"מי ‘המוביל' הוזרמו עד ראש העין במסגרת ניסוי התוואי לכל אורכו". זו היתה הכותרת הראשית של עיתון מעריב ב־11.6.1964. שמונה שנים לאחר שקיבלה הממשלה החלטה אסטרטגית להקמת מוביל מים ארצי ולאחר מאות דיונים, עימותים אזוריים, מאבקים בינלאומיים ומורכבות הנדסית גדולה, הושק בטקס צנוע וכמעט חשאי אחד הפרויקטים התשתיתיים הגדולים בישראל, מאז ועד היום.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

כבר בשנות ה־50 של המאה הקודמת הובן כי לאור הפיתוח המהיר של ישראל תתקשה חברת מקורות לספק את כמויות המים שיידרשו לכל המדינה. הרעיון מאחורי הפרויקט היה לשנע מים מהכנרת והירדן אל דרום המדינה. עלות הפרויקט היתה כ־420 מיליון ל"י, שאותן ניתן להעריך כיום בכ־4 מיליארד שקל. בתחילה שימשו כ־20% מהמים שזרמו בו לשתייה והיתר הוזרמו לחקלאות, ובתחילת שנות ה־90 כבר מחצית מהמים שימשו לשתייה.

לאורך השנים מתברר כי מעט מדי מים זרמו בנהר; בשני העשורים האחרונים נמצאה ישראל במשבר מים מתמשך. אין מבוגר שאינו זוכר ש"חבל על כל טיפה", וגם עבור הצעירים כבר נחרתו בתודעה תמונות חופי הכנרת היבשים. 

מתקן התפלת מים בישראל | צילום: shutterstock

כששנת בצורת רדפה שנת בצורת וכשכבר נספרו כשבע רצופות כאלה – רק אז נקלט והופנם המסר, ובישראל שוב שינו את דפוס המחשבה וניצלו את מיטב הטכנולוגיות המאפשרות להפוך מי ים מלוחים למי שתייה מתוקים. ב־2008 החליטה הממשלה להציב יעד התפלה של 750 מיליון מ"ק מים בשנה עד שנת 2020. כיום פועלים בישראל כחמישה מתקני התפלה: באילת, באשקלון, בפלמחים, בשורק ובחדרה. לקראת סוף השנה הנוכחית גם המפעל באשדוד עתיד לספק כ־100 מיליון מ"ק מים מותפלים בכל שנה.

על פי נתוני רשות המים, היקף ההתפלה של מים מלוחים כיום הוא כ־45 מיליון מ"ק מים בשנה, והכוונה להגיע לתפוקה של כ־70 מיליון מ"ק מים עד שנת 2020. כמעט היעד הממשלתי. לאחרונה קיבלה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה תכנית עקרונית להקמת מתקני התפלת מים עתידיים, אשר בעזרתם עד שנת 2050 ניתן יהיה להתפיל כ־2 מיליארד מ"ק מים בשנה. על פי ההערכות, בשנים הקרובות כ־75% ממי השתייה יהיו מותפלים. כבר בשנתיים האחרונות נעלמו הקמפיינים לחיסכון במים, בוטל היטל הבצורת שהוטל בעקבות המחסור וכבר לא קיים חשש כי לא יהיו לנו מים. ישראל הצליחה להתמודד היטב עם המשבר בפתרון תשתיתי מרשים וארוך טווח. שלא נתבלבל, הדרך היתה ועודנה ארוכה ולעתים מפותלת ומלאה בתמרורי עצור ואין כניסה, אבל בסופו של דבר נגיע ליעד.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון ספטמבר של פורבס ישראל

– לרכישת המגזין חייגו 077-5273355

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.