Forbes Israel Logo

מחושך לאור: היזמית האפגנית שמחזקת נשים בעזרת בלוקצ’יין

רויה מחבוב היא לא יזמית ביטקוין טיפוסית. מצד שני, עוד כילדה, היא גם לא הייתה מעולם נערה אפגנית טיפוסית.

כשהייתה בת 16 היא שמעה על קופסא שמאפשרת לך לתקשר עם העולם ולדבר עם אנשים מבלי לפגוש אותם. בתוך מועדון סטודנטים בהראת, אפגניסטן, היא השיגה גישה למחשב והתחברה לאינטרנט בפעם הראשונה.

מחבוב | צילום (מימין): Alena Soboleva ,Fotolia

"ב-2003 הטליבן בדיוק עזבו, בספריות היו מעט מאוד ספרים, ואלו שנותרו היו מאוד ישנים ורובם הגיעו מאיראן. לא היה לנו שום מקור מידע עדכני. הייתי מרותקת מכך שבקופסא הקטנה הזו ניתן למצוא כל סוג של מידע", היא אומרת בפרק האחרון של הפודקסט שלי (Unchained). שוחחנו על האי נקר, באיי הבתולה, האי הפרטי של יזם העל סר ריצ'רד ברנסון, בו התרחש כנס הבלוקצ'יין של 2017. באירוע התכנסו יחד 50 מנהיגים מתחומי האומנויות, ממשל, עסקים, ארגונים בלתי-ממשלתיים, שימור הסביבה ותעשיות נוספות, על מנת לדון בדרכים שבהן טכנולוגיית בלוקצ'יין יכולה לשפר את העולם.

מנכ"לית ומייסדת חברת Digital Citizen Fund, שהייתה ביישנית בתור ילדה, מצאה את עצמה משוחחת עם אנשים מכל רחבי העולם באנגלית, השפה שלמדה בסופו של דבר מלפטפט עם אנשים באפליקציות כמו Yahoo Messenger.

תוך כדי שעבדה במחלקת טכנולוגיות המידע של משרד החינוך האפגני, השיקה מחמוד בסופו של דבר את (Afghan Citadel Software Company (ACSC, חברת שירותי ה-IT, כשהייתה בת 23 בלבד.

בתחילה החברה שלה, שהתבססה בעיקר על מהנדסות נשים, החזיקה בחוזים מול ממשלת ארצות הברית. אך, היא אומרת, "כשעבדתי עבור הממשלה האמריקאית … או עבור נאט"ו, אנשים שמרניים שלא אהבו את זה נתנו את השמות שלנו לאנשי הטליבן באזור ויידעו אותם: 'היי, האישה הזו עובדת בשביל הצבא'. הם שלחו לנו איומים; איומי מוות. היו מי שאמרו לנו שאנחנו לא צריכות לעבוד עבורם או שאנחנו לא מוסלמיות טובות".

ב-2013, אחרי שהמגזין טיים כבר כינה אותה אחת מ-100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם, המתנגדים הציבו מרגל בתוך החברה שלה כדי שהמתחרים יוכלו לגלות דברים על העסקאות הפוטנציאליות שנרקחו שם. כשהיא שינתה כיוון, והחלה לעבוד עם הממשלה האפגנית, הרשויות נהגו לדחות את התשלומים שלהן ל-ACSC. אחרי שמישהו שבר את אחד החלונות במשרדי החברה, ואיומי המוות כבר התחילו להגיע אליה הביתה, היא עברה לקאבול כדי לשפר את ביטחונה והבינה שהיא יכולה להיות אזרחית דיגיטלית, ולמצוא לקוחות מחוץ לגבולות אפגניסטן.

בעשותה כך, היא פגשה משקיע אמריקאי שהיה לשותף העסקי החדש שלה. היא הקימה יחד אתו חברה חדשה, Women's Annex, שאיפשרה לנשים לכתוב בלוגים ולהרוויח כסף באמצעות פרסומות.

הסטראט-אפ נתקל בקשיים בתשלום לכותבים שלו, שרובן היו נשים, היות של-99% מהן לא היו חשבונות בנק. למרות שמבחינה חוקית לנשים אפגניות יכול להיות חשבון בנק, מבחינה תרבותית רבות מהן לא סמכו על בנקים. המערכת שעליה הן כן סמכו, חואלה, הייתה למעשה מערכת עתיקה, לא טכנולוגית, שמזכירה דווקא את הטכנולוגיה של בלוקצ'יין – כסף מועבר מאדם אחד לאחר, כשכל אחד מהם סומך על הבא אחריו בשרשרת. למעשה מדובר בגירסה של ביטקוין מהמאה השמינית.

מרגע שהיא עברה לביטקוין כדי לפתור את בעיות התשלום של החברה, היא הצליחה להסביר למשתמשים איך זה עובד באמצעות ההשוואה לחואלה. במהלך דיון בפאנל שעסק באי דקר, היא תיארה כיצד אישה אחת, שבעלה הכה אותה והחרים את כל כספה, הצליחה לשמור על ההון שלה לעצמה מרגע שהיא התחילה להרוויח בביטקוין, כי בעלה כבר לא היה יכול לקחת את הכסף. בסופו של דבר היא חסכה מספיק כדי להגיש טפסים לגירושין.

על אף שמחמוד כבר הספיקה לסגור מאז את Women's Annex, החברה שלה, Digital Citizen Fund, מלמדת כיום בנות מהן טכנולוגיות הבלוקצ'יין, ביטקוין ואת'ריום, וכיצד לקודד. היא גם מעניקה להן השכלה פיננסית על מנת שיוכלו לנהל את כספן בכוחות עצמן. ההכשרה כוללת גם הקמת עסקים.

אם תרצו, בפרק הפודקאסט שבו היא לוקחת חלק תוכלו לשמוע את הסיפור מעורר ההשראה של שתי בנות מהתכנית שלה שהתגברו על הסקפטיות של אבותיהן – אחת הקימה עסק מצליח משל עצמה, שכל בני משפחתה מועסקים בו כעת, לרבות אביה, והשנייה שינתה את פניו של העסק החקלאי המדשדש והמתקשה של אביה והפכה אותו לעסק משגשג.

צוות הבנות האפגניות שזכו במקום ה-2 בתחרות רובוטיקה בוושינגטון | צילום: יוטיוב

מחמוד, שהחברה שלה העניקה חסות גם לצוות הבנות האפגניות שמתמחות ברובוטיקה, שהפכו לאחרונה לסנסציה של ממש ברשתות החברתיות, נותנת לנו חשיפה מבפנים עם לגבי הדרך שבה הצוות הזה נוצר, המכשולים שבהם הוא נתקל עד שאושרה השתתפותו בתחרות בוושינגטון והדרך שבה כולם הגיבו כשהן הגיעו בסופו של דבר לארצות הברית.

בסוף היא גם מדברת על היוזמה האחרונה שלה, EdyEdy, על העסק שלה בתחום הקפה והתה, Digital Citizen Brew, על האופן שבו היוזמה הבאה שלה תכלול גם היא ביטקוין, או סוג אחר של טוקן, ומה היא באופן אישי עושה עם המטבעות הווירטואליים שלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן