Forbes Israel Logo

מחירה החציוני של דירה חדשה ירד ב-8% לעומת הרבעון הקודם

מחירה החציוני של דירה חדשה עמד ברבעון השני של שנת 2013 על 1.31 מיליון שקל – נמוך בכ-8% ריאלית בהשוואה לרבעון קודם וגבוה ב-1% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד. כך עולה מחוברת מידע רבעונית על ענף הנדל"ן לרבעון השני של 2013 שפרסם האגף למידע וניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון.

הירידה ביחס לרבעון קודם דומה למגמה שהוצגה לאחרונה לגבי המחיר הממוצע של דירות חדשות, והושפעה לדברי משרד השיכון מגידול רכישות בפריפריה, מגידול עסקות בדירות קטנות וכן מגידול במשקל רוכשי דירה ראשונה (המבצעים עסקות במחיר נמוך יחסית).

מחירה החציוני של דירת יד שנייה הגיע ל-1.015 מיליון שקל ברבעון השני של שנת 2013, דומה ריאלית (0.6%+) לרבעון קודם וגבוה ב-8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מספר המשכורות הדרושות לרכישת דירה עלה מ-132 ל-135.

לטענת משרד השיכון, בחודשים הבאים צפויים שינויים בביקוש לדירות מכמה סיבות: שינויים במס שבח ומס רכישה, סיום מבצעי הסיוע בפריפריה ובירושלים, מיצוי כח הקנייה של הציבור והטלת מגבלות אשראי נוספות. 

משך זמן הבנייה הממוצע לדירה יציב בשנים האחרונות, והוא גבוה מעט משנתיים. הנתון מעט מפתיע שכן היו ציפיות לגידול עקב מספר גורמים – עליית משקל בניית בניינים רבי קומות מסך היקף הבנייה, עלייה בשטח דירה ממוצע, החמרה בתקני בנייה ועקב מחסור בעובדים. ייתכן כי הסיבה לכך שלא חלה עלייה במשך זמן הבנייה הממוצע הארצי היא הגידול הניכר בביקוש לדירות מגורים בשנים האחרונות המשמש זרז לקבלנים להשלמת הבנייה. 

צילום: אהוד כהנים

השטח שבבנייה במשק הגיע להיקף שיא של כ-22 מיליון מ"ר, ומהם כ-16 מיליון מ"ר למגורים. היקפי השיא נובעים מעלייה בהיקף הדירות בבנייה ומעלייה בשטח דירה ממוצע.

מאפריל 2013 יותר מהוכפל היקף המימוש החודשי של ההטבות לפריפריה והגיע ל-80 עסקות בממוצע חודשי לעומת 30 עסקות בקירוב עד אז. נתונים עדכניים, עד סוף אוגוסט, מלמדים על כך שבמסגרת ההטבות לפריפריה בוצעו בסך הכול 974 עסקות. בשנת 2013 בוצעו 478 עסקות, בשנת 2012 בוצעו 428 עסקות ובחודשים אוגוסט-דצמבר 2011 בוצעו 68 עסקות. היישובים שבהם מומשה ההטבה בהיקף הבולט ביותר הם נהריה (191), נתיבות (138), דימונה (94) ושדרות (88).

המכירות של דירות חדשות בירושלים עלו בשליש השני של השנה ב-140% (דירות בבנייה ביוזמת משרד הבינוי והשיכון בלבד). מבצע הסיוע לרכישת דירות חדשות בירושלים חל על חוזי רכישה שייחתמו עד סוף אוקטובר 2013. עם סיומו צפויה התמתנות בביקוש לדירות חדשות למגורים בעיר.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אמר היום: "הנתונים בסקירה מחייבים אותנו להמשיך בהגדלה משמעותית של שיווק הקרקעות והתחלות הבנייה. זאת, בין השאר, באמצעות פתרון החסמים המעכבים שיווקן של עשרות אלפי יחידות דיור גם באזורי הביקוש. לצד זאת, יש לפתור את קשיי המימון של ענף הנדל"ן ובעיית המחסור בידיים עובדות, כדי להביא למהפך אמיתי באפשרות של הזוגות הצעירים לרכוש דירה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.