Forbes Israel Logo

מחכים לברננקי: האם נאום יו"ר הבנק הפדרלי בקונגרס ירגיע את השווקים?

השווקים ממתינים לברננקי. הערב ייתן נגיד הבנק הפדרלי עדות בפני הקונגרס האמריקאי והמשקיעים ממתינים לשמוע ממנו מה יהיה גורל התמריצים לכלכלה האמריקאית. על פי ההערכות, ברננקי ישתמש בעדותו בפני בית הנבחרים על מנת להרגיע את השווקים הסוערים החוששים מפני הפסקת ההרחבה הכמותית. 

בחודש שעבר אמר ברננקי כי הבנק הפדרלי מתכנן להתחיל בצמצום התוכנית לרכישת אג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר בחודש ועורר גל של מכירות בכל שווקי העולם. אחרי ברננקי דיברו בכירים נוספים בבנק על התוכנית לפיה אם תמשיך כלכלת ארה"ב להתאושש, צפויה ההרחבה הכמותית להיפסק בשנת 2014. 

"בבנק מנסים לעדן את הבשורה על הפסקת ההרחבה הכמותית עם הבטחות על כך שימשיכו לעקוב אחר המשק", מסביר מנהל מחלקת הכלכלה ושוק ההון בסיטי גרופ רוברט דיאקלמנטה ומוסיף: "הם הולכים על חבל דק". 

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

נאומו של ברננקי בקונגרס יחל היום ב-17:00 שעון ישראל, אולם בית הנבחרים ייפרסם את עיקרי הדברים כבר שעה וחצי קודם לכן, כשעה לפני פתיחת המסחר בבורסות וול סטריט. בנוסף, מחר יתקיים שימוע נוסף של ברננקי בפני הסנאט ובשווקים מקווים כי הפעם תובהר תוכניתו של הבנק הפדרלי באופן סופי. 

ברננקי | צילום: רויטרס

על פי הדברים שאמר ברננקי ב-19 ביוני, צפוי הבנק הפדרלי להתחיל לצמצם את ההרחבה הכמותית בהמשך השנה ולהפסיקה לחלוטין באמצע 2014. בנוסף צפוי הנגיד להבהיר גם לגבי כוונת הבנק בנוגע לריבית המרכזית במשק האמריקאי. 

מאז דצמבר 2008 נותרה הריבית בארה"ב ברמה אפסית, במקביל להגדלת המאזן של הבנק הפדרלי ל-3.46 טריליון דולר, זאת באמצעות רכישת אג"ח. אמנם נראה כי ההרחבה הכמותית מגיעה לסופה, אך בבנק התחייבו כי ישאירו את הריבית על כנה, לפחות עד ששיעור האבטלה בארה"ב יירד ל-6.5% וששיעור האינפלציה יגיע ליעד אותו קבע הבנק העומד על 2%.  על פי ההערכות, הריבית תיוותר על כנה לפחות עד שנת 2015. 

דבריו של ברננקי בחודש שעבר נאמרו בשעה ששיעור האבטלה בארה"ב הגיע ל-7.6% והאינפלציה המשיכה לעלות. מאז, נוספו נתוני מאקרו שהראו כי גם הבטחון של המשקיעים עלה, כאשר בתחום בניית הבתים הוא הגיע לשיא של שבע וחצי שנים. 

אולם, שיעור המכירות הקמעונאיות עדיין נמוך מהצפוי ושיעור צמיחת המשק האמריקאי ברבעון השני צפוי לעלות ב-1%. עם זאת, למרות שהרבעון השני צפוי להראות האטה נוספת של הכלכלה האמריקאית, קצב הצמיחה בשוק העבודה ממשיך לעלות ורוב האנליסטים בוול סטריט מעריכים כי הבנק הפדרלי יודיע על תחילת צמצום ההרחבה הכמותית בחודש ספטמבר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן