Forbes Israel Logo

מחפשים תהילה במדיה החברתית? תמורת 6,800 דולר בלבד לא תצטרכו לעשות דבר

כמה תעלה לכם תהילה במדיה החברתית בשנת 2014? בעבור 6,800 דולר – זה כנראה פחות ממה שחשבתם

בכסף הזה תוכלו לקנות מיליון עוקבים בטוויטר, מיליון צפיות ביוטיוב ו-20,000 לייקים בפייסבוק. כבונוס, תוכלו להנות גם ממספר לא קטן של עוקבים בטמבלר, אינסטגרם ופינטרסט (Pinterest), ועדיין ישאר לכם כסף ל-250 תגובות בבלוג שלכם ול-100,000 צפיות בערך בוימאו (Vimeo). אכן מציאה.

נורמות חברתיות הן חזקות מאוד. אם משהו הוא פופולרי, החברה גם נוטה לתת לו ערך גבוה יותר. אם למאמר יש מספר אנשים שחלקו אותו (עשו לו Share), הוא כנראה שווה את הזמן שלנו. אם לסלבריטאי, פוליטיקאי או מוסיקאי יש כמות ענקית של עוקבים בפייסבוק או בטוויטר, הם בוודאי שווים שנסתכל עליהם קצת יותר.

המציאות הזו מעודדת לא מעט אנשים רמי דרג לבצע מניפולציות על הרשת החברתית באמצעות קניית עוקבים מזויפים. רבים מהחשבונות המזויפים הללו נוצרים באופן אוטומטי ובמסות גדולות, כאשר אין אדם אמיתי העומד מאחורי הפרסונות האינטרנטיות הללו.

לאחר שלפני שנה פורסם כי 19% מהעוקבים של הנשיא ברק אובמה בטוויטר מזויפים, החליטו באתר WhoIsHostingThis? לקחת על עצמם את המשימה, וליצור מעין תרשים זרימה שחוקר את התועלות והסיכונים שבזיוף פרופיל.

מחיר התהילה המזויפת

יכול להיות שהמחיר הנמוך של העוקבים המזויפים הללו הוא חלק מהבעיה. אם אתם קונים במסות גדולות, המחיר של 1,000 עוקבים בטוויטר הוא בערך 1.75 דולר (קצת יותר מ-6 שקלים). וזהו בערך מחצית המחיר של 1,000 צפיות ביוטיוב, שיעלו 3.10 דולר (קצת פחות מ-11 שקלים). בצד היקר יותר של המשחק נמצאת פייסבוק, עם תמחור של כ-35 דולר עבור 1,000 לייקים.

מקור: WhoIsHostingThis?

אם כן, אם תרכשו את כל מה שמוצע לכם בתרשים המדיה החברתית הנ"ל, לא תקבלו מחיר מופרך, כ-6,802 דולר (23,807 שקלים). אין ספק שמדובר בסכום גבוה עבור אחד שמנסה להרשים את חבריו, אבל מדובר בסכום קטן מזה שמוציא סלבריטאי מהשורה הראשונה בערב שבת בבר.

לפי "בדיקת המזויפות" של אתר StatusPeople's, הבלוגר סטיב פרנסוורת' הוא בעל אחוז העוקבים ה"טובים" הגבוה ביותר, כ-95%, ומדובר במספר אכן מרשים מאחר ויש לו כ-111,000 עוקבים. פניתי לסטיב ושאלתי אותו איך הוא שומר על אחוז כה גבוה של עוקבים אותנטיים. וזוהי תגובתו:

"לאורך כל השנה אני עובר על רשימת העוקבים שלי בטוויטר ומחפש את אותם פרופילים מזויפים, פרופילים שננטשו או כאלה שמצייצים לינקים עם וירוסים, ומסיר אותם. כמובן שזה גורם למספר העוקבים שלי לרדת, אבל מדובר במובן חיובי יותר מאשר שלילי."

חצי הכוס הריקה

בדיוק כפי שקיימים כלים פשוטים וזולים ליצירת פרופילים מזייפים, כך קיימים גם שירותים לא יקרים שמסוגלים להפריד בין האמת לשקר. כל פלטפורמת מדיה חברתית אוכפת את הכללים שמענישים זייפנים. Yelp למשל, חושפת ומסלקת דירוגים מזויפים שמנסים להטות את הביקורת באתר.

לדבריו של דון צ'רלטון, מייסד ומנכ"ל חברת המעקב למועמדים לעבודה The Resumator, "עובדים הפכו הרבה יותר מתוחכמים כשהם עוברים על מיומנויות המדיה החברתית של מועמד. הם כבר לא לוקחים כמובן מאליו את המספרים המונחים לפניהם. יותר ויותר מנהלים היום, מעריכים את המועמדים שלהם גם לפי מידת פעילותו ברשת החברתית".

האם המפורסם החביב עליכם מזייף?

נוסף על הכלים הטכנולוגיים, ישנן מגוון דרכים הגיוניות ופשוטות להעריך את אמינות אימפריית המדיה החברתית של אדם זה או אחר.

למשל, חוסר התאמה אישית של פרופיל של אדם מסוים, הינה אינדיקציה חזקה לכך שמדובר בזיוף. גם פרופילים בטוויטר שמצייצים תוכן שיווקי והעוקבים המעטים שלהם מצייצים תכנים דומים, הם דוגמא טובה וברורה נוספת לחשבונות מזויפים.

בנוסף, אם לאחד החברים שלכם יש מספר מנופח של עוקבים, אבל מצייצים מחדש את הפרסומים שלו לעיתים נדירות, יש סיכוי טוב או שחבר שלכם אינו שנון כלל, או שהעוקבים שלו פשוט לא קיימים. אפשר גם שניהם.

למרות שזה נראה יחסית מובן מדוע דמויות ציבוריות מרגישות מחויבות ליפות את נוכחותן במדיה החברתית, מדובר באסטרטגיה שבהכרח תפסיד. למרות שזה כל כך זול לרמות, פוטנציאל הנזק כתוצאה מגילוי התרמית הוא עצום. לכן, ב-2014, השביחו את נוכחותכם במדיה החברתית בדרך הישנה והטובה – בזכות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן