Forbes Israel Logo

מחקר חדש: ליבת כדור הארץ חמה מהשמש ב-500 מעלות

פני השמש לוהטים – יותר מ-5,500 מעלות צלזיוס. אך אם ממצא חדש שנחשף השבוע מדויק, מרכז כדור הארץ עשוי להיות חם אף יותר מהשמש – חם ב-1,000 מעלות יותר ממה שחשבו מדענים בעבר.

כבר שנים ארוכות שהמדענים משערים כי ליבת כדור הארץ מורכבת בחלקה הגדול ממתכות מותכות שונות, בהן ברזל, וכי הפרש הטמפרטורה בין הליבה הנוזלית של כדור הארץ לבין המעטפת הקשיחה היא מה שיוצר את השדה המגנטי. בניסוי שנערך לפני 20 שנה השתמשו באמצעים אופטיים כדי להתבונן בליבת כדור הארץ, מה שהוביל את המדענים להעריך כי הטמפרטורה שם היא כ-5,000 מעלות צלזיוס. עם זאת, ייתכן שהתוצאות הללו היו שגויות בשל נוכחות חלקיקי מתכת – אשר עלולים "לבלבל" את הציוד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כדי לקבל הערכה מדויקת יותר, פיתחה קבוצת חוקרים מאירופה מתקן רנטגן אשר יכול לדגום מידע מדויק על מבנה מולקולרי של חומר. המידע מאפשר למדענים להבין אם מתכת, לדוגמא, היא קשיחה או נוזלית. "פיתחנו טכניקה חדשה של קרן רנטגן ממוקדת ממאיץ חלקיקים, אשר יכולה לאתר דגימה ולבדוק אם היא קשיחה, נוזלית או נוזלית באופן חלקי, בתוך שנייה", אמר חבר הצוות מוחמד מזואר בהודעה לעיתונות. "זה זמן קצר מספיק כדי לשמור על הטמפרטורה והלחץ קבועים, ובו בזמן להימנע מתגובות כימיות שונות".


חם, מתקרר. השמש | צילום: רויטרס

כדי להבין מה הטמפרטורה של המתכת בליבת כדור הארץ, הסיקו המדענים את הלחץ בליבה באמצעות התבוננות על הגלי הסיסמים במהלך רעידות אדמה. התצפיות הללו הובילו להערכה כי הלחץ בליבת כדור הארץ גדול פי 3.3 מיליון מאשר הלחץ האטמוספרי על פני השטח. לאחר מכן הם הפעילו לחץ דומה על פיסות ברזל והשתמשו בלייזר לחמם את המתכת לאלפי מעלות.

באמצעות שימוש ברנטגן, הם הצליחו להשוות את מבנה הברזל בטמפרטורה ידועה למבנה הקיים בליבת כדור הארץ. כך הם יכולים היו להסיק את הטמפרטורה של הברזל בליבת כדור הארץ, בהסתמך על הלחץ שם. הדבר הוביל אותם למסקנה כי הטמפרטורה בליבת כדור הארץ היא 6,000 מעלות צלזיוס – בערך 9% יותר ממה שקיים על פני השמש.

בהתבסס על תוצאות הניסוי, ישתמש צוות המחקר בטכניקות הללו כדי להתבונן על מבנה כדור הארץ בעומקים שאליהם האדם לא הגיע מעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.