Forbes Israel Logo

מחקר ישראלי-גרמני: צריכת קנאביס מעכבת את הזדקנות המוח

למרות הדעות הרווחות לגבי קנאביס, שהוא צמח שמאט ומעכב את המוח, חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת בון שבגרמניה, מאמינים כי צמח הקנאביס דווקא יוכל לעזור לנו לחדד את מוחנו בעתיד. החוקרים הללו גילו שצריכת מנות נמוכה על בסיס קבוע של קנאביס, המכיל את מולקולת ה-THC, שהינה אחד הרכיבים הפעילים שנמצאים במריחואנה, עשויה להאט את הזדקנות המוח. החוקרים ביצעו מחקר שהתפרסם החודש במגזין Nature Medicine (מגזין העוסק ברפואה ויוצא לאור במדינות רבות).

המחקר בוצע על עכברים צעירים ובוגרים, והחוקרים גילו כי בעוד שהעכברים הצעירים סבלו מהאטה בפעילות המוח תחת השפעת THC, בקרב העכברים הבוגרים נרשמה דווקא האצה.

כדי לבדוק את השפעתה של מולקולת ה-THC על פעילות מוחם של העכברים, החוקרים חילקו את העכברים לשלוש קבוצות – עכברים בני חודשיים, עכברים בני שנה ועכברים בני שנה וחצי. כל קבוצות העכברים קיבלו בכל יום מנת THC במשך חודש. לאחר מכן, נבדקה יכולתם של העכברים לזהות אובייקטים מוכרים, ובנוסף נבדקה גם את היכולת שלהם לנווט בשני מבוכי מים, כאשר האחד מוכר להם והשני חדש.

האם צריכת קנאביס תעזור לפעילות המוחית בקרב בני אדם מבוגרים? | צילום: Fotolia

עכברים צעירים הצטיינו במשימות כשלא היו תחת השפעת THC, אך הפגינו קושי באותם המבחנים כאשר כן היו תחת השפעתה. העכברים הבוגרים לעומת זאת, התקשו באופן עקבי במבחנים כשלא היו תחת השפעת THC, אך כשכן היו תחת השפעתה, הם הראו שיפור עצום בביצועים שלהם, שהיו בדיוק כשל העכברים הצעירים (ללא השפעת THC). השיפור בביצועים בקרב העכברים הבוגרים המשיך להתרחש גם בשבועות שלאחר מכן. בינתיים, העיתון הבריטי "The Guardian" דיווח בהפתעה כי "אף אחד מהעכברים לא הראה איזשהם תופעות לוואי מוזרות שניתן לצפות מצריכה של THC".

התוצאות תמכו בהשערותיהם של החוקרים, שכן השיפור בביצועיהם של העכברים הבוגרים אכן נבע מגירוי המערכת המוחית עקב צריכת THC. החוקרים ציינו כי "התוצאות הללו חושפות שיפור לטווח הרחוק ביכולת הקוגניטיבית, שנובעת מצריכת מנות נמוכה של THC בחיות בוגרות".

צוות החוקרים מתכנן לחקור את הפוטנציאל שיש לאותה צריכת THC על בני אדם מבוגרים בניסוי קליני שיערך מאוחר יותר השנה. מחקר אחר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת בון ומאוניברסיטת מיינץ שבגרמניה, חיזק את המחקר הנוכחי והציע כי קולטן הקנאביס העיקרי שישנו במוח, כמו גם מסלולים עצביים, קשורים מאוד לבריאות המוח בשלבים מאוחרים של החיים. נראה כי אותו קולטן ואותם מסלולים עצביים משחקים תפקיד חשוב במניעה ועיכוב של התנוונות המוח.

מסתמן כי מולקולת THC עוזרת למנוע את ההזדקנות המוחית | צילום: Fotolia

אחד השותפים למחקר, אנדרס בילקיי-גורזו, אמר לעיתון "The Guardian" כי "אם נצליח להחזיר את המוח המבוגר לפעילות שהייתה לו פעם, כך שכל אחד יוכל לקבל עוד 5 עד 10 שנים מבלי שיהיה זקוק לטיפול נוירולוגי כלשהו, זה הרבה יותר ממה שהיינו יכולים להעלות על הדעת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן