Forbes Israel Logo

מטה הדיור יצא לדרך: "כשאין ברירה המדינה יודעת לפעול"

ועדת השרים לנושא הדיור אישרה הערב בישיבתה הראשונה את הקמתו של מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר ואת גיבושו של הפרויקט הלאומי לדיור.  

במסגרת התכנית של הפרויקט הלאומי לדיור יוקם צוות שיגבש תכנית ממשלתית להרחבת היצע הדירות באמצעות בניית דירות להשכרה, ולהביא את התכנית לאישור ועדת השרים לענייני דיור תוך 90 ימים. המטרה של המטה היא לבנות כ-150 אלף דירות להשכרה במחיר מפוקח בתוך 10 שנים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בין המטרות אותן ייבחנו חברי המטה: הצורך בהוספת שטחים זמינים לתכנון הפרויקט הלאומי לדיור, כלל קרקעות המיועדות לחקלאות ולאזורי נופש מטרופוליניים. עמידה בלוח זמנים קצר, פיקוח על מחירי השכירויות בפרויקטים אלו וקביעת מודל כלכלי שיביא תשואה נאה ליזמים.

יאיר לפיד, ראש קבינט הדיור | צילום: מרק ישראל סלם

"הוזלת מחירי הדיור הוא אחד המבחנים הגדולים של הממשלה. יש לנו מצב חירום בדיור, שמאיים על דור שלם של צעירים שפוחדים שלעולם לא תהיה להם דירה", אמר יו"ר קבינט הדיור ושר האוצר יאיר לפיד. "כל היושבים בחדר הזה מחויבים לפתרון הנושא ולהגשמת יעדיו".

"לקבינט הדיור שתי רגליים שהן אחת. הראשונה היא תכניות הדיור הממשלתית, שמטרתה הסרת חסמים בירוקרטיים והגברת התיאום הבין-משרדי כדי לדאוג לעלייה בקצב התחלות הבנייה בישראל. לצידה יופעל פרויקט הדיור הלאומי לבניית 150 אלף יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך, אשר ייבנו על פני תקופה של כ-10 שנים. פרויקטים דומים בעולם הוכיחו שביכולתם לשנות מציאות של שוקי הדיור", הוסיף לפיד.

מאוחר יותר פרסם לפיד סטטוס בו כתב: "המודל לפעולה הוא אריאל שרון ב-91'. באותה תקופה הגיעו לארץ – בבת אחת – כמיליון וחצי עולים מברית המועצות לשעבר. כמעט מעכשיו לעכשיו, היה צריך למצוא להם מקום לגור. פתאום התברר שאם אין ברירה, המדינה יודעת לפעול, לחתוך דרך הבירוקרטיה, לשתף פעולה בין המשרדים השונים, להזיז את החסמים.
ועכשיו אין ברירה".

לפיד הוסיף "אולי לא נוחתים בנתב"ג מטוסים עמוסי עולים, אבל עלינו להתייחס לזה כאילו זוהי שעת חירום, אחרת יעזבו את נתב"ג מטוסים עמוסים בצעירים יוצאי צבא. 150 אלף דירות להשכרה שנבנה בעשר השנים הקרובות, ישנו את שוק הנדל"ן מהיסוד".

שר השיכון וחבר בועדת השרים לענייני דיור, אורי אריאל אמר כי "הצעות שעלו בישיבת הקבינט הינן חשובות, משפרות את החלטות הממשלה הקודמת ומהוות פלטפורמה ראויה לדיור להשכרה, שיתן מענה לציבור רחב. אני מתכוון לסייע בקידום הקמת המטה הלאומי שיעזור לתכלל את עבודת המשרדים השונים ולהסיר חסמים בדרך להגדלת התחלות הבניה".

כמו כן, בישיבה נכחו גם שר הפנים, גדעון סער, ושר האנרגיה, סילבן שלום שדיברו על הצורך במתן פתרונות דיור עבור הפריפרייה. גם השר עמיר פרץ, השרה סופה לנדבר והשר ישראל כץ הם חלק מועדת השרים לענייני דיור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.