Forbes Israel Logo

מיזם ישראלי מנסה לחזות רעידות אדמה באמצעות בעלי חיות מחמד

היכולת התת-מודעת של בעלי חיים לחזות רעידות אדמה אינה חדשות מרעישות. דיווחים על תופעות של התנהגות מוזרה של חיות לפני אירועים גיאולוגיים מדווחות כבר מאות שנים. אך עתה, מחקר ישראלי ראשון מסוגו מנסה להוכיח חד משמעית את הקשר הזה ולהפוך אותו לכלי התראה באמצעות שימוש ברשתות החברתיות.

יללה לפני צונאמי

ASSA – ראשי תיבות של Animal Sixth Sense Alert ("התראת החוש השישי של חיות") – הוא פרויקט ישראלי שיזם ההייטקיסט אריאל שפירא, מתוך כוונה למנף את היכולת לקשר בין מטפלי בעלי חיים ברחבי העולם כדי לאגור דיווחים על התנהגות מוזרה ועל בסיסם ליצור מערכת עולמית שתוכל לשלוח לכל התושבים באזור גיאוגרפי מסוים התראה לפני אירועים כגון רעידות אדמה או גלי צונאמי.

"מה שאנחנו רוצים לעשות הוא ליצור מספיק תנועה בדף ובאפליקציה, כך שכל מי שיש לו בעל חיים ידווח על התנהגות לא נורמלית – שלשולים, בריחות וכל התנהגות מוזרה אחרת", אומר שפירא ל-Geektime. "כך, למשל, אם יהיו באופן רגיל 100 דיווחים בשעה על התנהגויות יוצאות דופן ופתאום בשעה מסוימת 500 דיווחים כאלה – נדע שקורה משהו ונוכל להתריע בפני משתמשים באותו אזור". במקרה כזה, תישלח הודעה לכל המשתמשים באזור הנתון באמצעות SMS, וואטסאפ או כלי תקשורת מיידית אחרים.


צילום: יח"צ

לשם כך, מבקשים היזמים מבעלי ומטפלי חיות ברחבי העולם להירשם לאפליקציית הפייסבוק שלהם, ולדווח באמצעותה על התנהגויות יוצאות דופן של חיות. האפליקציה פונה לבעלי חיות מחמד, חוואים ומפעילי גני חיות כאחד. "אי אפשר לתת הערכה של כמה משתתפים נצטרך או מתי המחקר יושלם ויוכל להפוך למערכת התראות מסודרת, אבל צריך מאות אלפי אנשים ברמת מעורבות מאוד גבוהה בכל רגע נתון", אומר שפירא. לצורך כך, בימים אלה נמצא הפרויקט, בשיתוף ד"ר נילי אבני-מגן מהגן הזואולוגי בירושלים, במו"מ עם מספר חברות לצורך מימון פרסום עולמי שיהפוך את האפליקציה לנפוצה מספיק ע"מ לצבור מדגם מייצג של בעלי חיות.

לדברי שפירא, למרות ההיסטוריה הארוכה של דיווחים על הקשר בין בעלי חיים לחיזוי אסונות מסוגים מסוימים, עד כה לא נעשה שימוש בטכנולוגיות הזמינות כדי להוכיח את התיאוריה ולהשתמש במסקנות לצורך התראות. "יש הרבה אנשים עם מידע וניסיון. הבעיה היא לחבר את כל הדברים יחד. פייסבוק מאפשרת איסוף נתונים בצורה פשוטה מאנשים בכל העולם", הוא אומר, ומוסיף שמאז עלה דף הפייסבוק לאוויר נאגרו בו עשרות דוגמאות למקרים בהם נצפתה התנהגות מוזרה של חיות לפני אירוע גיאולוגי. לדוגמא הוא מספר על עדר פילים שהשתגע כיממה לפני הצונאמי בתאילנד ב-2004.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

נחשפו: הנקסוס 7 הבא, המוטו X החדש

פירצת אבטחה בכרטיסי הסים מאיימת על מאות מיליוני משתמשים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן