חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מייסד ארגון masschallenge בראיון מיוחד: "היעד הבא שלנו – פתיחת אקסלרטור בישראל"

בימים בהם כולם מדברים ללא הפסקה על איום החרם על ישראל ברחבי העולם, מרענן לשמוע גם קולות אחרים. כאלה שלא רק שאינם מצדדים בחרם – אלא אף מצהירים בשמחה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ישראל כבר בעתיד הקרוב. וכשדברים כאלו מגיעים מפיו של ג'ון הארת'ורן, מנכ"ל ומייסד ארגון Masschallenge שהפך בשנים האחרונות לאחת מתכניות ההאצה (האקסלרטורים) המוכרות והגדולות ביותר בעולם, מדובר בחדשות משמחות אפילו יותר, לבטח עבור קהילת היזמים בארץ.

"ליזמים הישראלים ולישראל בכלל יש מקום מיוחד בלב שלנו", הוא מספר בראיון מיוחד לפורבס ישראל. "חלק גדול מסיפורי ההצלחה הגדולים שלנו לאורך השנים כוללים יזמים או טכנולוגיה ישראלית, וכל דבר שעשינו פה הביא רק לתוצאות טובות". כעת, כאמור,הארת'ורןחושף כי הארגון עתיד לפתוח אקסלאטור מיוחדת בישראל אשר תביא להידוק נוסף של הקשרים בין הארגון ליזמים כחול-לבן, ותאפשר למיזמים רבים נוספים לקחת חלק בתכנית היוקרתית.

"היזמים הישראלים יכולים להיות קשים – אבל מאוד מוצלחים"

את Masschallenge הקים הארת'ורן בשנת 2010 מתוך כוונה ברורה: לשמש "קורת גג" מסודרת ומאורגנת ליזמים מרחבי העולם כולו, אשר רוצים לשלב בין חדשנות טכנולוגית פורצת דרך, מודל רווח מבטיח – והשפעה חברתית ממשית. יד ביד עם עליית קרנו של תחום היזמות החברתית בארץ ובעולם, הורטהורן זיהה כי יזמים רבים רוצים לפעול בתחום ואף מחזיקים בראיונות טובים – אך חסרים את ההכוונה, הסיוע, ובעיקר את הקשרים הנחוצים בכדי להתקדם ולהתפתח.

היעד הבא: ישראל. הארת'ורן | צילום: יח"צ

מאז הוקם הארגון, מדי שנה נפתח מחזור חדש שכלל 128 חברות צעירות ומיזמים מרחבי העולם. היזמים אשר התקבלו לתכנית הוטסו למטה הארגון בבוסטון, שם במשך 4 חודשים הם פעלו בצמוד למנטורים מובילים מתעשיית ההיי-טק בארה"ב, זכו להכוונה אישית ויצרו עשרות קשרים חדשים עם יזמים, משקיעים ושאר גורמים ברחבי העולם. השנה הרחיב הארגון לראשונה את פעילותו, ופתח מרכז חדש בלונדון, שם נפתחת בימים אלו תכנית בה 90 חברות ומיזמים. המרכז הבא שיפתח, כפי שחשף הורטהורן, יהיה דווקא בישראל.

"יש ביזמים הישראלים משהו מאוד מיוחד", הוא מספר. כמייסד התכנית, הארת'ורן נחשף לאורך השנים לאלפי יזמים ממדינות שונות ברחבי העולם, אך דווקא היזמים הישראלים הותירו אצלו חותם. "באופן כללי, הישראלים הם אוכלוסייה מאוד חכמה ומאוד אינטליגנטית. אבל זה לא הכל, יש פה חינוך ברמה מאוד גבוהה שנותן לאנשים את הכלים להצליח. ויש גם לא מעט לחץ. הלחץ הזה להצליח, ה'אמא היהודייה' שמדרבנת את הילד כל הזמן, זה כלי מאוד חזק".

אך לא רק הגנים והמאפיינים המשפחתיים הם שעיצבו כך את דמותם של היזמים הישראלים לראייתו, אלא גם התנאים הסביבתיים. "אני מאמין שאתגרים מוציאים מאנשים את המיטב, ובמקרה של ישראל אתגרים לא חסרים. ישראלים הם עם שמסרב להיכנע לנסיבות, וזו תכונה נהדרת עבור יזם. תמיד יש נסיבות ומכשולים, השאלה היא אם אתה נותן להם לעמוד בדרכך או מוצא דרך לעקוף אותם. עבור ישראלים, זו רק משוכה בדרך, וזה נהדר". אך כמובן שלתכונה הזו, כפי שהורטהורן למד על בשרו, יש גם צד פחות נעים: "לא פעם היינו בחדר עם יזמים ישראלים, והם כל הזמן רוצים לדבר. רוצים להישמע, לא מוכנים לוותר. באותו רגע זה מאוד מעצבן. בדיעבד אני חושב שזה מאוד חכם".

ואותם "אתגרים" שמזכיר הארת'ורן, הם בדיוק הסיבה בגינה היזמים הישראלים זקוקים, לראייתו, לארגון שהקים ולקשרים הגלובליים הנלווים אליו, אפילו יותר מיזמים אחרים ברחבי העולם. "ישראל היא מדינה קטנה מאוד בסביבה מאוד עוינת. כיזמים, אתם חייבים להסתכל על השוק הגלובאלי. מכיוון שהחשיבה הזו כבר טבועה בכם, אתם נמצאים בנקודת יתרון אדירה ביחס ליזמים אחרים שפשוט לא חושבים בצורה הזו. מבחינתם אם הם 'כבשו' את בוסטון הם בדרך הנכונה. בשבילכם זו רק נקודת הפתיחה".

הזדמנות של ממש, במיוחד לישראל

לא רק על היזמים הישראלים הארת'ורן מדבר בתשוקה בוערת, אלא גם על האג'נדה אשר הוא מקדם באמצעות הארגון שהקים – היזמות החברתית ברחבי העולם. אל תתנו לפרצוף הנעים ולמראה "הילד הטוב מניו אינגלנד" להטעות אתכם: הארת'ורן לא חושש להשמיע את דעותיו, גם אם הן עשויות להישמע בלתי קונבנציונליות לקורא המסורתי.

המטרה: 1,000 מיזמים בשנה. מתחם התכנית בבוסטון | צילום: מורן ניר

"אני חי בניו אינגלנד, יש לי אוטו יפה ובית מרווח. לא חסר לי כלום. ובאותו זמן, למעלה מ-4 מיליארד בני אדם מרוויחים פחות מ-10 דולר ביום, לרבים מהם אין גישה למים נקיים, לתשתיות ביוב או לחינוך ראוי. לפני כל האינטרסים, יש לנו חובה מוסרית לעזור לאנושות. זה בידיים שלנו. אנחנו, הדור הצעיר של היזמים, אנחנו מי שצריך להכתיב את הערכים של החברה. הרעיונות שלנו צריכים להיות הרעיונות הדומיננטיים. אם אלה לא נהיה אנחנו, יגיעו גורמים אחרים עם רעיונות משל עצמם. זה יכול להיות של ארגון דעא"ש, ואלה יכולים להיות החבר'ה מגולדמן זאקס ובתי ההשקעות תאבי הבצע של וול סטריט, שהם לא טובים מהם בהרבה. זו האחריות שלנו, והגיע הזמן שבני הדור הצעיר יעשה זאת".

"תחום היזמות החברתית ממלא גם אינטרסים ברורים של כולנו, גם האוכלוסייה העשירה ביותר", הוא ממשיך לירות. "אם אותם מיליארדי בני אדם ישארו עניים, רעבים ונבערים, הם בסוף יהפכו לאלימים. יתפתח הרבה כעס. ככה עולה הפשע, הטרור וכו'. מנגד, אם נעזור לאותם אנשים נוכל לפתח דור שלם של מהנדסים, של אנשי אקדמיה, של ממציאים. אי שם חי אדם מבריק שהיה יכול לקדם את האנושות קדימה, אבל במקום זה הוא עשוי במלחמת הישרדות יומיומית".

לראייתו, אימוץ תחום היזמות החברתית מביא עמו הזדמנויות אדירות לכל מי שירים את הכפפה – אך עשוי להיות משמעותי במיוחד עבור ישראל. "זו ההזדמנות של ישראל להראות לעולם, וגם למדינות עוינות, שזוהי מדינה שנכונה לסייע לאנושות. בטווח הארוך, זה יוכל להחליף את התדמית הנוכחית של ישראל בעולם. אני לא פה כדי להגיד לישראלים מה לעשות, אבל לי אישית אין ספק שיש פה פוטנציאל אדיר לשינוי, שיוכל לסייע לכל הצדדים".

היעד הבא: ישראל

כעת, כאמור, לאחר 5 שנות פעילות בארה"ב, הארת'ורן וצוותו החלו להפעיל את "תכנית החומש" של הארגון, אשר צפויה להסתיים בהפיכתו לאחת מקורות הגג הגדולות והמשמעותיות ביותר בתחום היזמות בעולם כיום. במהלך 5 השנים הקרובות הם מתכננים לפתוח עוד 10 מרכזים ברחבי העולם ("לפחות אחד בכל יבשת"), ורשימת היעדים ארוכה. כעת עושה הארגון את הצעד הראשון מחוץ לארה"ב, ופותח את שעריו לראשונה בלונדון. היעד הבא, כאמור, יהיה פה בישראל. לשם כך גויס ישראל גנות, אשר גדל בישראל ועזב עם משפחתו לארה"ב בילדותו. בהמשך צבר ניסיון בסצנת ההיי-טק בארה"ב עם שנים ארוכות בחברות ענק דוגמת eBay, גולדמן זאקס ומיזמים נוספים. כעת, גנות מצטרף למנהלת התכנית בארץ, מורן ניר, בכדי לבסס את פעילות הארגון ולסייע ליזמים הישראלים להשתלב בפעילות.

שחקן חיזוק. גנות | צילום: יח"צ

אם אכן התכנית השאפתנית תצא אל הפועל, הארגון ישמש קורת גג עבור כ-1,000 מיזמים וחברות צעירות מדי שנה ברחבי העולם. מדובר ב-1000 חברות אשר יצטרפו בכל שנה לרשת הבוגרים של הארגון, ויצרו את אחת מרשתות הקשרים הרחבות והמשמעותיות ביותר בתחום. כמובן שמדובר גם בכוח אדיר ובהשפעה נרחבת אשר ירוכזו בידיהם של הארת'ורן וצוותו – ואז, הוא מקווה, יוכלו אותם ערכים ותפיסות להתקדם אל חיק המיינסטרים של עולם היזמות והטכנולוגיה.

"הטכנולוגיה תתקדם בקצב אדיר, ואין לנו שום מושג מה ימציאו היזמים שיתקבלו לתכנית בעוד 3 או 4 שנים", הוא מסכם. "אני מאמין שהטכנולוגיה תוכל לעשות הכל, למעט דבר אחד. טכנולוגיה לא מסוגלת לפעול לפי מטרה ערכית. זה תפקיד שאנו, בני האדם, נהיה חייבים לקחת על עצמנו. וזה בדיוק התפקיד שאנחנו – הדור הצעיר של היזמים בעולם, חייב לקחת על עצמו כבר היום".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן