Forbes Israel Logo

מייסד וואטסאפ: “מכרתי את הפרטיות של המשתמשים שלי”

המייסד השותף של וואטסאפ, בריאן אקטון, בן 46, יושב בבית הקפה הנוצץ של מלון "ארבע העונות" בפאלו אלטו שבקליפורניה, והדרך היחידה ממנה ניתן להבין שהוא עשוי להיות שווה 3.6 מיליארד דולר, היא טיפ של 20 דולר שהוא משאיר בנמרצות עבור הקפה שלו. עם מבנה גוף חסון, חבוש כובע בייסבול לראשו ולובש טישרט מאירוע עסקי של וואטסאפ, הוא נחוש בדעתו להימנע מסממנים של עושר ומנהל בעצמו את סידוריו, כולל הכנסת המיני-ואן שלו למוסך מוקדם יותר באותו היום. הודעת sms מגיעה בדיוק, ומעבירה לו עדכון מסוחר ההונדה שלו שאומרת ש"התשלום התקבל", והוא מחווה אצבע אל ההודעה.

הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון אוקטובר 2018 של פורבס ישראל

"זה מה שרציתי לעשות עם וואטסאפ", הוא אומר על שירות ההודעות הגדול ביותר בעולם, המשמש יותר מ-1.5 מיליארד אנשים ומספק שליחת הודעות מוצפנות ללא מודעות כפיצ'ר בסיסי. "זה היה אינפורמטיבי ושימושי".

אקטון. מכר את פרטיות המשתמשים שלו | צילום מסך מיוטיוב

המתיחות והעצבנות של התקופה האחרונה תלויות באוויר. לפני יותר מארבע שנים, אקטון והמייסד השותף שלו, יאן קום, מכרו את וואטסאפ לפייסבוק תמורת 22 מיליארד דולר, אחד מהרכישות המדהימות ביותר של המאה. לפני עשרה חודשים עזב אקטון את פייסבוק, ואז, במרץ האחרון, כשנחשפו פרטים על שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, הוא שלח ציוץ שהפך במהירות לוויראלי והימם את מעסיקיו לשעבר, שהפכו אותו למיליארדר פעמים רבות: "הגיע הזמן."#deletefacebook". ללא הסבר. הוא לא שלח עוד ציוץ מאז.

עכשיו הוא מדבר בפומבי בפעם הראשונה. תחת לחץ מצדם של מייסד פייסבוק מארק צוקרברג וסמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג לייצר רווחים מוואטסאפ, הוא דחה את הספקות שהטילו בפייסבוק בנוגע להצפנה של הפלטפורמה שהקים, ובפייסבוק כבר החלו לעבוד על הצגת מודעות ממוקדות משתמשים.

אקטון התרחק מפייסבוק שנה לפני שקיבל את נתח המניות הסופי. "זה היה כאילו, בסדר, טוב, אתה (צוקרברג) רוצה לעשות את הדברים האלה שאני לא רוצה לעשות", אומר אקטון. "אז מוטב שאזוז מדרכך. וזה מה שעשיתי". זו הייתה אולי ההחלטה המוסרית היקרה ביותר בהיסטוריה. אקטון עשה צילום מסך של מחיר המניה בדרכו החוצה – ההחלטה עלתה לו 850 מיליון דולר.

הוא הולך אחר קוד מוסרי דומה עכשיו. הוא בהחלט לא מתענג על הזרקור שהסיפור הזה יביא, וממהר להדגיש שפייסבוק הוא "לא הבחור הרע" וטוען כי "אני חושב עליהם כעל אנשי עסקים טובים מאוד". אבל הוא שילם ביוקר על הזכות לומר את דעתו. "כחלק מההסדר שהוצע בסוף, הנהלת פייסבוק ניסתה להביא להסכם של אי חשיפה", אומר אקטון. "זה היה חלק מהסיבה שיש לי 'רגליים קרות' מבחינת ניסיון להסתדר עם החבר'ה האלה".

פייסבוק היא כנראה החברה הדקדקנית ביותר על פני כדור הארץ, והיא שולטת במקביל על הדימוי ועל המידע הפנימי שלה. "בזכות ההתמקדות הבלתי נלאית של הצוות בבניית תכונות בעלות ערך, וואטסאפ מהווה כיום חלק חשוב ביותר מחייהם של יותר ממיליארד אנשים, ואנו נרגשים לראות מה צופן העתיד", אומר דובר פייסבוק. תשובה מהסוג הזה מסווה את סוג הבעיות שהניעו את מייסדיה של אינסטגרם לעזוב את פייסבוק. דווח כי הסיבה העיקרית לעזיבתם של קווין סיסטרום ומייק קריגר הייתה העבודה תחת ידו הכבדה של צוקרברג.

דיווחו של אקטון על מה שקרה בוואטסאפ – והתוכניות של פייסבוק עבורו – מספק הצצה נדירה מעיניו של מייסד חברה, שהיא בעת ובעונה אחת ה"שופטת העולמית" של תקנות הפרטיות ושומרת הסף של העובדות, תוך שהיא הולכת ומתרחקת משורשיה היזמיים.

זה גם סיפור שכל יזם אידיאליסט יכול להזדהות איתו: מה קורה כשאתה בונה משהו מדהים ואז מוכרים אותו למישהו עם תוכניות שונות לגמרי משלך? "בסופו של דבר מכרתי את החברה שלי", אומר אקטון. "מכרתי את פרטיות המשתמשים שלי לתועלת גדולה יותר. עשיתי בחירה ופשרה. ואני חי עם זה כל יום".

הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון אוקטובר 2018 של פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.