Forbes Israel Logo

מיסוי ירוק: סוג חדש של כנסיות מקבל חיבוק מפתיע מרשויות המס בארה"ב

"גריין פיית' מיניסטרי" מצהירה על עצמה כי היא כנסיית הקנאביס הראשונה בקולורדו, ארה"ב. השלטון הפדרלי ורשויות המס בארה"ב אישרו לה גידול, קצירה, העברה וצריכה של קנאביס – פטורים ממס. הכנסייה עוסקת בכך באופן חוקי מאז שנת 2009, וסביר להניח כי השמרנים האמריקנים לא מרוצים מהעניין.

מסתבר כי זאת לא הכנסייה היחידה. מדינת אינדיאנה אישרה לאחרונה את פעילותה של "כנסיית הקנאביס הראשונה", אשר תהיה החלוצה לנסות את החוקים החדשים בעניין חופש הדת במדינה.

בהתאגדות הצעירה מבקשים "לבנות כנסייה שמבוססת על אהבה והבנה, ועם שפע חמלה לכולם", לפי דף הפייסבוק שלה. ביל לווין הוא "כומר האהבה והמנהיג" של הכנסייה. בדף הפייסבוק אפשר למצוא גם רשימות כמו "תריסר הבוראים", "אל תהיו אידיוטים" ו"אל תהיו 'טרולים' באינטרנט".

הדרשה הראשונה תתקיים ב-1 ליולי, היום בו חוק חופש הדת החדש באינדיאנה ייכנס לתוקף. רבים תוהים האם כנסיית הקנאביס היא אכן כנסייה אמיתית. אין ספק שהרשויות באינדיאנה ושלטונות המס חושבים שכן, אך עבור אחרים, ההחלטה תלויה באופן בו מגדירים כנסיה ועד כמה היא מתאימה להגדרה זו. ישנם כמה מקרים מוזרים שהגיעו לבית המשפט האמריקאי בעקבות השאלה הזו. לדוגמא, בתיק ארה"ב נגד מאיירס, נבחנו חמישה גורמים שקובעים האם "כנסייה של מריחואנה" היא באמת דתית: רעיונות מהותיים, אמונות מטא-פיזיות, מערכת מוסרית, תפיסה כוללת של אמונות, ו'אביזרים' של דת', כמו כתבים חשובים, מדי כמורה וכדומה.


הכנסייה טוענת כי "קנאביס, ה'צמח המרפא', הוא הפולחן שלנו". המייסד שלו מתכנן לגדל קנבוס (גידול שלא למטרות הפקת סם). למרות שהכנסייה לא תקנה או תמכור סם, עישון בכנסייה יהיה מותר. "אם מישהו יעשן בכנסייה שלנו, אלוהים יברך אותו", לווין אומר. "מטרת הכנסייה הזו היא להראות דרך נאותה לחיות את החיים, דרך אוהבת לחיות אותם. אנחנו נקראים 'קאנאטריאנס'", מלשון קנאביס.

ישנם יתרונות מיסוי רבים למוסד שהוא בעל מעמד של כנסייה ומוכר על ידי שלטונות המס. אפילו בהשוואה לארגונים אחרים שפטורים ממס, מעמד של כנסייה הוא הדובדבן שבקצפת. למשל, חיטוט בספרי החשבונות של הכנסייה על ידי שלטונות המס הוא מוגבל מאוד. "כנסייה" לא מוגדרת באופן ספציפי בחוקי המיסים, אבל הם כן כוללים מונחים עבור כנסיות וארגונים דתיים. בין המאפיינים: קיום חוקי ברור, תורה ופולחן מוכרים, שליטה נוצרית מוגדרת, היסטוריה דתית ברורה, ספרות משל עצמה, קהל סדיר, כמרים מוסמכים ובתי ספר ללימוד תורת הכנסייה.

כנסיה, או סתם אוסף של סטלנים? | צילום: thinkstock

שלטונות המס בארה"ב לוקחים בחשבון את כל העובדות והנסיבות בבואם להעריך את כשירות הארגון. אך בניגוד לארגונים אחרים הפטורים ממס, כנסייה לא צריכה להגיש בקשה לעסק פטור ממס. רוב הכנסיות עושות כן, אבל מבחינה טכנית זה לא נדרש מהן. המרכז לניהול סיכונים בארה"ב מדווח כי ארגונים רבים מאבדים בכל שנה את הסטטוס שמאפשר להם לא לשלם מס. הסיבות לכך מגוונות, אבל ניתן להסיק מכך כי חגיגת הפטורים מהן נהנות כיום הכנסיות לא תימשך לנצח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.