Forbes Israel Logo

“העסקים שלי הם כלים לשינוי חברתי ולהעצמת העולם”

איגור ריבאקוב הפך את החברה שלו לאחת היצרניות הגדולות בעולם לחומרי קירוי והזניק את הונו ל־1.4 מיליארד דולר • כעת הוא משקיע את כספו ביצירת שינוי חיובי בעולם

"לפני חמש שנים, הייתי רק יזם מצליח. היום, כל זה השתנה. למה? כי שאלנו את עצמנו כיצד נוכל לעזור לדורות העתיד לבנות עולם טוב יותר?". עם המשפט הפשוט הזה סיכם איגור ריבאקוב את עולמו בשנים האחרונות בדברים שאמר בוועידת ה־Under30 של פורבס אירופה שנערכה השנה בברלין.

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2020 של פורבס ישראל. לרכישת הגיליון לחצו כאן

ריבאקוב, החביב למראה, מאמין במה שהוא עושה ואפשר לשמוע את זה בקולו. יש לו גם את האמצעים. הוא אחד מהאנשים העשירים ברוסיה ופורבס מעריך את הונו ב־1.4 מיליארד דולר.

את הונו עשה באמצעות חברת Technonicol, המספקת ציוד איטום נגד מים, בידוד תרמי וחומרי קירוי, שאותה ייסד בשנות ה־90 עם שותפו סרגיי קולסניקוב בתקופת לימודיהם במכון לפיזיקה ולטכנולוגיה, אוניברסיטת המחקר הבכירה ברוסיה.

בזמן שהותם באוניברסיטה, השניים התפרנסו מתיקון גגות באזור מוסקבה, עבודה שהכניסה להם כ־500 דולר בחודש. לימים, החברה הפכה לאחת היצרניות הגדולות בעולם לחומרי קירוי, עם רשת של מאות מפיצים והפכה את שניהם למיליארדים הצעירים ביותר ברוסיה.

עכשיו, ריבאקוב ואשתו יקטרינה רוצים להשתמש בהון שצברו כדי לעורר בדורות הבאים השראה למימוש הפוטנציאל היזמי.

לשם כך הקימו לפני חמש שנים את קרן ריבאקוב (Rybakov Foundation) הפועלת לפיתוח מערכות החינוך, בהיקף של 001 מיליון דולר. בשנה שעברה השיקו את "פרס ריבאקוב", המוענק ליזמים חברתיים העוסקים בעתיד החינוך. במסגרת הפרס מעניק הזוג ריבאקוב מדי שנה 1.2 מיליון דולר לשלושה יזמים שהגיעו לגמר. כך גם השנה איגור ויקטרינה ניצלו את הוועידה של פורבס בברלין כדי לבחור שני פיינליסטים המועמדים לפרס לשנת 2020. לדבריו, "ההכרה ביזמים חברתיים אלה, בעיקר בחינוך, היא התשובה האמתית למורכבויות העולם".

המקום הנכון

האהדה של ריבאקוב ליזמות הפכה גם את ישראל ליעד מעניין עבורו בשנים האחרונות – לא רק לפעילות חברתית, אלא גם לעסקים. Prytek היא דוגמה אחת – חברת השקעות בסטארט־אפים, שפתחה סניף בתל אביב. SOK, מתחם חללי עבודה משותפים במגדל נצבא בתל אביב שנפתח לאחרונה, היא דוגמה נוספת לפעילותו בישראל.

"האקוסיסטם בישראל הוא אחד הטובים בעולם", אומר ריבאקוב בראיון מיוחד שערכנו איתו בעת ביקורו כאן. "לכן שתי החברות שלי פה. זה המקום הנכון לטכנולוגיה, זה המקום בשביל להתחיל לבנות משהו לעולם טוב יותר. הישראלים הם בין החכמים בעולם, הם גם אמיצים וצריך גם אומץ בשביל לשנות דברים".

מאז הקמתה לפני כשנתיים, השקיעה פרייטק יותר מ־150 מיליון דולר בכ־35 מיזמים בעולם בשלבים שונים של גיוס הון. בפורטפוליו ההשקעות של החברה, חברות בענפי הפינטק, משאבי האנוש, הבינה המלאכותית, סייבר, חינוך ומדיה. בסניף הישראלי עשרה עובדים.

הנתינה מעצימה

להבדיל מחברת ההשקעות, לחללי העבודה המשותפים שהקים מטרה אחרת. לדברי ריבאקוב "SOK זה כמו האוניברסיטה של העתיד, המקום שבו תהליכי החדשנות ממשיכים לצמוח. החברות המקצועיות שנכנסות לשם מלמדות אחת את השנייה".

חללי העבודה הם הראשונים בעולם שפתח ריבאקוב מחוץ למוסקבה. המתחם שהקים מתפרש על פני שלוש קומות בשטח כולל של יותר מ־3,000 מ"ר. ריבאקוב לא מתכוון לעצור בתל אביב וכבר מתכנן את הקמתם של עוד חמישה חללי עבודה בישראל בשלוש השנים הקרובות.

"החלום שלי הוא להעצים את העולם ותל אביב זה המקום הנכון עבור זה. הטכנולוגיה, האנשים האמיצים, מלאי התשוקה – מישראל אנחנו יכולים להשפיע על כל העולם. זה כמו כל חברה שפתחתי, בהתחלה זה נשמע מטורף, אבל זה עובד. כל העסקים שלי הם יותר מעסקים, הם גם כלים לשינוי חברתי, לעולם טוב יותר", אומר ריבאקוב.

"נתינה מעצימה אותי ומעניקה לי אושר, נתינה זה החיים שלי – החברות הם הכלים באמצעותם אני עושה את זה. אני יזם מאוד מצליח, אבל המשימה האישית שלי היא שיהיו עוד 10,000 יזמים מצליחים כמוני בעולם".

צילום התמונה הראשית: אלון יחזקאל

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2020 של פורבס ישראל. לרכישת הגיליון לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.