Forbes Israel Logo

מי הפך את הגששית שעל המאדים לכוכבת של הרשת החברתית?

נאס"א איננה זרה למדיה החברתית. נהפוך הוא, סוכנות החלל פועלת ישירות בכדי להגיע אל הציבור דרך האינטרנט ולא מאתמול. אבל היא בהחלט הגיעה לאחרונה לנקודת שיא בממד הזה עם הגששית המפורסמת שנחתה על המאדים, 'קיוריוסיטי': למנוי הטוויטר של הגששית יש למעלה מ-946 אלף עוקבים, ולעמוד הפייסבוק שלה – למעלה מרבע מיליון מעריצים.

אחד הדברים שהופכים את העמודים האלה למושכים כל כך הוא שהם נכתבים בגוף ראשון: לקיוריוסיטי, מסתבר, יש אישיות די עסיסית. הטוויטר שלה גדוש בהתייחסויות לתרבות הפופ, דיבור טוויטרי למתקדמים וגישה נועזת.

מאחורי האישיות הססגונית הזו עומדות 3 עובדות של מעבדת ההינע הסילוני של נאס"א: ורוניקה מק'גרגור, מנהלת מדיה חברתית; וסטפני סמית וקורטני אוקונור, שתי מומחיות מדיה חברתית. פורבס שוחח עם שלושתן על האתגרים וההצלחות בהיותן הקול שמאחורי החללית הגדולה ביותר שנגעה אי פעם בפניו של עולם אחר. 

הכי גדולה שנגעה אי פעם בפניו של עולם אחר. קיוריוסיטי – ההדמייה האומנותית | צילום: רויטרס

צריך, כמובן, לזכור שאין זאת המשימה הראשונה של נאס"א שזוכה למנוי טוויטר. רוב המשימות של נאס"א מקבלות מנוי כזה, והגששית ספציפית קיבלה אחד עם הרבה אישיות. מק'גרגור עצמה הייתה אמונה על הטוויטים בשמה של הגששית "פיניקס" מ-2008 ועד שאושרה הפסקת שידוריה מן המאדים ב-2010. היא מסבירה למה לגששיות יש אישיות:

"כשטוויטר היה חדש, ניסינו להשתמש בו בשתי הדרכים – בגוף ראשון ובגוף שלישי. תמיד קיבלנו יותר פידבק כשהיינו בגוף ראשון. זה גם ייתרון אם לוקחים בחשבון את מגבלת 140 התווים – 'אני' תמיד יהיה יותר קצר מ'רכב-החלל'", היא אומרת. 

"קל יותר להאניש גששית", מסכימה סמית. "המצלמות גורמות לה להיראות כאילו יש לה עיניים. מאוד מפתה לחשוב על הגששית בתור חתיכה נועזת על פני פלנטה אחרת, עם קרן לייזר שמפוררת סלעים על הראש". 

"אנשים אוהבים את האישיות", אומרת אוקונור. "היא החללית הכי גדולה שאי פעם שלחו לכוכב אחר. אז ברור שיש לה ביטחון עצמי, ולא אישיות ענווה ומופנמת. אם תחשוב על הגששית עצמה, גם אתה תגיע למסקנה שיש לה קול חזק". עד כאן לגבי הקול – אבל מה לגבי כל אותן התייחסויות לתרבות הפופולארית וציטוטי הסרטים? בזה מתעסקת מעבדת חקר החלל החשובה בעולם?

"ההתייחסויות לתרבות הפופ ומילות השירים נובעות מהעובדה הפשוטה שכיף לנו ביחד", מסבירה אוקונור, "ואנחנו אוהבות להביא את זה אל הקול של הגששית". -"אני, בעיקרון, מתקשרת רק דרך ציטוטים מסרטים ישנים", מוסיפה סמית ביובש.

אחד הדברים שקשה לא להבחין בהם בטוויטר של קיוריוסיטי הוא הנכונות שלה להשתמש ב"דיבור טוויטרי" הארדקור, של המשתמשים הכבדים – דבר לא אופייני לטוויטר עם עוקבים כה רבים. הצוות מכביר מילים על הפידבק הנלווה:

דיבור של משתמשת כבדה. הטוויטר של קיוריוסיטי (צילום מסך)

"הפידבק חיובי כמעט תמיד", סמית שמחה לבשר. "הקהל שלנו העניק לנו רשות להיות יותר אנושיות, יומיומיות ונגישות. למרות שאני מודה שכששמעתי שברדיו קראו לג'ון גרוצינגר, המדען הראשי של הפרויקט, "הבי.אף.אף של קיוריוסיטי", שאלתי את עצמי – מה עשינו??". 

"אנחנו לא מנסות לגרום למדע להישמע כיפי", מחדדת מק'גרגור, "כי מדע הוא באמת כיפי. הטוויטים משקפים את האופן בו הצוות מתקשר בינו לבין עצמו, כמו גם את החלומות והתקוות שלנו כאן במעבדה. אנחנו רוצות שאנשים יבינו שהמדע כיפי". -"אין לנו פוזה", מטעימה סמית.

למרות שהן שומרות על נימה קלילה, הן מודות שהפופולאריות של קיוריוסיטי והנוכחות שלה במדיה החברתית הן סוג של הפתעה עבורן. "בהחלט עלינו מעבר לציפיות", אומרת מק'גרגור, "אבל בדיעבד הופתענו גם מהפופולאריות של ה'פיניקס'. אולי ההתרגשות הזו תמיד הייתה שם, ורק עכשיו הם מצליחים לחלוק את האהבה הזאת לחלל". 

למרות הביטחון של הצוות, שמשתקף באישיותה החצופה של קיוריוסיטי בטוויטר, הם בהחלט היו בלחץ כשתכננו מה לעשות בתחילת השבוע שעבר, באם תיכשל הנחיתה המסובכת של הגששית. "כמו עם כל דבר מסובך, כולנו היינו עצבניים וכססנו ציפורניים בזמן הנחיתה", מספרת מק'גרגור. "בגלל שאנחנו מתקשרות בגוף ראשון, אם הגששית לא הייתה מתַקשרת – היינו שומרות על שתיקה. אז היו מופיעים סטטוסים שמזוהים תחת "בקרת פרויקט". תמיד יש לנו תוכנית להתמודד עם סוג כזה של מצבים. אבל למרבה המזל לא היה צורך, הכל עבד מושלם". 

הצוות מתכוון להמשיך לשלוח את התמונות והנתונים של קיוריוסיטי כל עוד הגששית פועלת. יש תמונה אחת שסמית מתרגשת ממנה באופן מיוחד: "זה לא קורה הרבה", היא מפרטת, "אבל כשהזרוע של הגששית פרושה, יש סידרה של כלים, כולל מצלמת ה"מאהלי" המפורסמת, שיכולים לצלם את הסביבה. המצלמה גם יכולה להסתובב ולצלם את קיוריוסיטי עצמה. אתם יודעים מה זה אומר? תמונת פרופיל!".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן