Forbes Israel Logo

מכונה שמקליטה חלומות: האם זה אפשרי?

כולנו מכירים את הלילות בהם אנו מתעוררים עם זירה קרה מסיוט אכזרי, או לחילופין את הבקרים הנהדרים שנפתחים בחיוך אחרי שחלמתם את אחד מהחלומות הטובים ביותר שלכם. בשני המקרים, לרוב אנו שוכחים לחלוטין על מה חלמנו, ולא משנה מה נעשה לא נצליח לשחזר את התחושות והרגשות שחווינו.

כעת, הצליחו חוקרים לגרום למחשב לזהות את חלומותיהם של נחקרים, בהתבסס על פעילות גלי המוח שלהם. המחשבים, שביצעו מדידות וקריאות של מוחו של הנבדק בזמן ערות, הצליחו לזהות דפוסים ספציפיים של חפצים שונים, כגון מפתחות, מיטה וכדומה, בזמן שהנבדק ישן. כך למעשה הצליחו לזהות שהנבדק חולם על החפצים המדוברים, ולצעוד צעד אחד קדימה בכל הנוגע לטכנולוגיית פענוח החלומות.

מסקו טמאקי (Masako Tamaki), נוירולוגית באוניברסיטת בראון ואחת ממחברי המחקר הסבירה כי באמצעות שימוש בשיטה שפיתחו, יוכלו לדעת יותר על הפונקציונליות של החלומות, כאשר הממצאים השונים יוכלו לעזור למדענים להבין מה בדיוק קורה במוח כשלנחקרים יש סיוטים, ולנסות להבין קצת יותר טוב כיצד המוח כולו עובד.

צילום: ingimage/ASAP

פעולת החלום שלנו מיוחסת לשינת REM, ריצודי עיניים מהירים, המגיעה לקראת השלבים הסופיים של מעגל השינה. כאשר מעירים אדם בשלב זה, סביר להניח שיצליח לדווח על פרטים רבים יותר עליהם חלם, מאשר אם יקום בכל שלב אחר במהלך השינה. בעוד שהחלומות אינם ייחודים לשלב זה בשינה, מצב זה הוא השכיח ביותר בכל הנוגע לחלומות, כאשר אלה מלווים באינפורמציה רחבה ועשירה יותר מחלומות המתרחשים בשלבים אחרים בשינה. במהלך שינת REM הפעילות החשמלית של המוח דומה לזאת הנמדדת במצב של ערנות מלאה, כך שהיא האידיאלית ביותר לבדיקת הנחקרים.

טמאקי והקולגות שלה במחקר הנוכחי עקבו אחר הפעילות המוחית של הנבדקים באמצעות מכשיר fMRI, דימוי תהודה מגנטית שעקב אחר תפקודים של שלושה נבדקים בזמן שינה. החוקרים העירו את השלישייה בכל כמה דקות, על מנת שאלה יתארו את החלומות שלהם בפירוט. בסך הכל הצליחו החוקרים לאסוף כ-200 דימויים חזותיים, אותם קשרו לדוגמאות בפעילות המוחית אותן השיגו בזמן הערות של הנבדקים – כאשר את התוצאות העבירו למודל ממוחשב במטרה שיפענח את הדפוסים.

המחשב הצליח לפענח אלמנטים ספציפיים בחלומותיהם של הנבדקים בהתבסס על המידע שניתן לו, והממצאים הראו שאותם איזורים הפעילים בזמן עירות ומחשבה על אובייקט מסויים, פעילים גם בזמן השינה. בנוסף, הצליחו החוקרים למצוא דמיון בין הממצאים בנבדקים השונים, כך שכעת יכולים לבנות מודל בסיסי של חלומות שייתכן ויהיה רלוונטי לכלל הנבדקים ולא רק לאחד מהם. מבחינת טמאקי מדובר על ממצאים מדהימים, המקרבים את הטכנולוגיה צעד אחד לעבר הבנת ופירוש חלומות.

בעוד שהמחקר הנוכחי לא יצליח להציע לנו מכונה להקלטת חלומות, או אפילו כזאת שיכולה לספר לנו בפרטי פרטים בדיוק על מה חלמנו, מדובר על צעד ראשון בכיוון. מי יודע, אולי כבר במהלך השנים הקרובות נוכל לרכוש לעצמנו כרית מקליטה חלומות, או שנוכל לחבר אל עצמנו דיסק און קי, שיעקוב לא רק אחרי הפעילויות שלנו במהלך היום, אלא גם אחר החלומות שלנו בלילה.

לידיעה באתר ניוזגיק
דיווח: האייפד הבא יהיה קל ודק יותר, השקה בחודשים הקרובים
גוגל תדאג לכם, גם לאחר המוות

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.