Forbes Israel Logo

מלך המדיה: כך שב פטריק דרהי אל פסגת דירוג 100 עשירי ישראל

פטריק דרהי עומד בראש קבוצת אלטיס – קבוצת תקשורת בינלאומית המתפארת בשירותים ל־50 מיליון לקוחות ברחבי העולם. היא מתמחה במיוחד בשירותי טלוויזיה רב־ערוצית על גבי האינטרנט והכבלים, אך רואה עצמה חברת תקשורת כוללת המספקת שירותים גם למיליוני לקוחות סלולר.

דרהי (54), שנולד במרוקו, עבר בגיל 15 עם משפחתו לצרפת וב־2008 הגיע לישראל. כאן השתלט בהדרגה על הוט. הוא מחזיק בדירה מפוארת בשדרות רוטשילד, אך מתגורר בז'נבה. בשנה האחרונה הפנה תשומת לב לשלוחה הישראלית של עסקיו הבינלאומיים. לראשונה מותגה הוט כחלק מהקבוצה הבינלאומית שלו. המהלך נעשה במסגרת מאמץ לאחד את מותגי קבוצת התקשורת המגוונת שלו, שצמחה באמצעות רכישות ומיזוגים של למעלה מ־20 חברות בגדלים שונים.

לרכישת הגיליון או מנוי למגזין פורבס ישראל חייגו 077-4304645 או לחצו

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לדירוג המלא: 100 עשירי ישראל 2017

על פי פרסומים שלא אושרו, בחן דרהי השנה גם את רכישת השליטה בקבוצת ידיעות אחרונות, קבוצת העיתונות החזקה ביותר בישראל. אם העסקה היתה יוצאת לפועל, היא היתה מעוררת הפתעה רבה, שכן דרהי הוא משקיע ממוקד מאוד, הפועל בתחום התקשורת האלקטרונית ואינו משקיע בעיתונות מודפסת. גורמים בענף התקשורת מעריכים, שגם אם דרהי היה מגיש בקשה רשמית לרכישה, לא היה סיכוי שהיא תזכה לאישור משרד התקשורת והממונה על ההגבלים העסקיים, בגלל החקיקה נגד החזקות צולבות בענף התקשורת. אולם הפרסום מעיד שדרהי מעוניין להרחיב את שליטתו באמצעי התקשורת ואולי גם את השפעתו האישית.

ההחזקה המרכזית של דרהי היא בחברת התקשורת הוט. הוט, כמו עסקי הטלוויזיה של דרהי באירופה ובארצות הברית, נתונה בלחץ כבד. חברות תקשורת רבות מפנות משאבים לפיתוח שירותי טלוויזיה רב־ערוצית ותוכני וידאו באמצעות האינטרנט. בישראל צומחים במהירות שירותי הטלוויזיה של סלקום ופרטנר, למשל. הוט מאבדת מנויים בקצב שנתי של 20 אלף ומדווחת על צמיחה אפסית בהכנסותיה.


דרהי | צילום: יח"צ

יש לומר שמצבה אינו שונה ממצבן של מרבית חברות התקשורת בעולם, המתמודדות עם תחרות מחריפה מצד חברות מקומיות ובינלאומיות ומחירים בצניחה. דווקא על רקע זה הצליח דרהי להפתיע, כאשר הנפיק בהצלחה ניכרת את השלוחה של אלטיס בארצות הברית. היתה זו הנפקת התקשורת הגדולה בניו־יורק מאז סוף שנות ה־90 העליזות. אלטיס יו.אס.איי גייסה סכום עתק של 1.9 מיליארד דולר על פי שווי של יותר מ־22 מיליארד דולר. אולם מאז ההנפקה זוכה המניה ליחס פושר בשוק ההון, ומי שהשקיע בה לא ראה בינתיים רווח משמעותי.

צוות נאמן

האסטרטגיה העסקית של דרהי מבוססת על רכישת חברות ומיזוגן בקבוצת התקשורת שלו, אלטיס, תוך ניצול ידע ייחודי בתפעול יעיל וסינרגיות בין החברות הממוזגות לצורך תפעול יעיל וצמצום הוצאות ברכישת תכנים. דרהי מנהל את חברות הקבוצה באמצעות צוות ניהולי מצומצם ונאמן, האמון על שיטת הניהול הרזה והמדויקת שפיתח. החברות הנרכשות עוברות במרבית המקרים תהליכי התייעלות הכרוכים בפיטורים נרחבים. מנהלי החברות הבנות זוכים לעצמאות מוגבלת ומוכפפים לבקרה קפדנית של אנשי המטה.

דרהי רכש לעצמו שם של רוכש חברות סדרתי ועושה הכל כדי להצדיק את המוניטין הזה. הוא פיתח מיומנות גבוהה במימון עסקאות הענק, הנראות לעתים גדולות על ממדיה הפיננסיים של אלטיס.

אך למרות המינוף הגבוה של אלטיס, הצוברת חובות עתק ומציגה הון עצמי נמוך יחסית, דרהי אינו מתכוון להפסיק לרכוש חברות. על פי השמועות בוול סטריט, הוא עומד בימים אלה על סף הרכישה הגדולה בחייו.

בארצות הברית הפכה אלטיס לחברה הגדולה ביותר בתחום הווידאו בכבלים, לאחר שרכשה שתי חברות מקומיות: סדנליק וקייבלוויז'ן. חלק מההשתלטות מומן באמצעות הנפקת הענק של החברה הממוזגת, אלטיס יו.אס.איי.

החברה האם של אלטיס יו.אס.איי היא אלטיס NV, הרשומה בהולנד ושולטת בקבוצת התקשורת הפרושה על פני 10 מדינות, כולל ישראל. מניות הקבוצה נסחרות באירופה על פי שווי כולל של 33 מיליארד יורו, והכנסותיה צפויות להסתכם השנה בכ־25 מיליארד יורו (12 מיליארד במחצית 2017).

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון ספטמבר של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון או מנוי למגזין פורבס ישראל חייגו 077-4304645 או לחצו

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לדירוג המלא: 100 עשירי ישראל 2017

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.