Forbes Israel Logo

ממתק או תעלול? החברה מאחורי "קנדי קראש" דוחה את ההנפקה המתוכננת: "המשחק מצליח מדי"

זה אולי מפתיע, אבל קינג, החברה אשר עומדת מאחורי המשחק המצליח בעולם בימים אלו -"קנדי קראש", החליטה שהמשחק שלה פשוט פופולרי מדי בכדי שתוכל להתקדם עם ההנפקה לציבור שתיכננה. קנדי קראש הושק בפייסבוק באפריל 2012, וכאפליקציה בנובמבר אותה שנה, וכיום ישנם למעלה מחצי מיליארד שחקני סוכריות מתפוצצות ברחבי העולם. למרות שהדבר נשמע מוזר על פניו, יכול להיות שיש היגיון מסוים מאחורי הדברים:

ההנפקה הראשונית של החברה נדחתה עד לשנה הבאה, בעיקר בשל חששות שמשחק הדגל שלה פשוט "מצליח מדי". בעלי החברה הבריטית, המוערכת בשווי של 5 מיליארד דולר, תכננו להתחיל להיסחר בבורסה כבר בסוף השנה הנוכחית, אולם החליטו לחכות ולתת לחברה זמן להוכיח שיש לה עוד להיטים בשרוול – ובעיקר להבהיר כי לא מדובר בחברה של להיט אחד.

ההשוואה המתבקשת במקרה זה היא כמובן לחברת זינגה, החברה שהתבלטה בשעתו מעל כולן עם המשחק Farmville, בו השחקן היה מנהל משק חקלאי, מרוויח מטבעות ומשדרג באמצעותן את המשק עד לאין סוף. מיליוני שחקנים ברחבי העולם התמכרו לניהול המשק האישי על מסך המחשב שלהם, אך מאז החברה לא הצליחה לשחזר את ההצלחה. לכן, נפער תהום של כ-70% בין מחיר ההנפקה למחיר הנוכחי של מניית החברה.

מצליחה לייצר רווחים ולשמור על קהל עקבי | צילום: מערכת פורבס

בכל הקשור לחברת "קינג", סביר שהמשקיעים ירצו את מחיר ההנפקה גבוה ככל האפשר, ואם היה מדובר בחברה עם תזרים מזומנים שלילי – סביר להניח שזה גם מה שהיא הייתה רוצה. וידוא כי המניה נמכרת במחיר הגבוה ביותר שניתן להשיג, תבטיח את הישרדות החברה לטווח הארוך.

אולם לא מדובר במקרה הקלאסי שהזכרנו, מאחר ומדובר, בסופו של דבר, חברה רווחית. כך שהחברה לא בהכרח תרצה למכור את מניותיה לכל המרבה במחיר, בהשערה בועתית כלשהי לגבי עתיד החברה. אם ישנם מספר אנשים אשר חושבים כי החברה לא תצליח להפיק יותר מלהיט אחד, מחירי המניה יצנח עקב כך במכירה. אולם אם נכונה ההשערה שמשחקיה העתידיים של החברה יצליחו (לא מדובר בהכרח בהצלחה כלל עולמית, הצלחות קטנות יותר יספיקו בהחלט) אז תג המחיר של החברה יעלה ככל שהשערה זו תוכיח את עצמה.

אם משחק הקנדי קראש היה טיפה פחות פופולרי ממה שהוא כיום, ייתכן כי תהיות אלו לא היו עולות כלל. סביר כי היינו מסתכלים על חברה רווחית עם תיק עבודות מעניין בתחום המשחקים, ומעריכים אותה בהתאם. זו פשוט ההצלחה המטאורית של המשחק האחד הזה, אשר מובילה להחלטה שהם לא מוכנים לבצע את ההנפקה עדיין, בצל אי הוודאות האם משחקים עתידיים של החברה יצליחו גם הם. לכן, נדמה שיש היגיון בהכרזה כי "קנדי קראש" פשוט מצליח מדי מכדי לאפשר הערכה אמיתית של מחיר הפתיחה של המניה. עם 46 מיליון משתמשים בחודש מרחבי העולם כולו, נדמה שזה אמנם מוזר – אך כנראה נכון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.