Forbes Israel Logo

מנכ"ל אזורים: "אנשים מצטמקים בתנאי החיים כדי לקנות דירה"

נושא אחד משותף עלה על סדר היום של כל המפלגות במערכת הבחירות האחרונה: מצוקת הדיור. מנתניהו ועד יחימוביץ', מלפיד ועד ש"ס, כולם דיברו, הנהנו והבטיחו כי יפעלו להוזלת מחירי הבתים. אך בפועל התמונה אינה ממש מצביעה על ירידה במחירים או אפילו על תזוזה קלה בבועת הנדל"ן, מה שאילץ את בנק ישראל לנקוט לאחרונה שורת צעדים שיגבילו עוד יותר את יכולתנו לרכוש לעצמנו מחסה.

המצב בשטח, כך עושה רושם, לא ממש השתנה: "אף אחד לא חושב שהמחירים עומדים לרדת", אומר לאתר פורבס מנכ"ל חברת אזורים, דרור נגל. "אם היתה אמונה כזו אנשים היו עושים סטופ, אבל אין שום שינוי בביקוש הגבוה".

"אם המסים יעלו זה יחליש את כוח הקנייה", מוסיף נגל, "אולם רמת הריבית הנמוכה מושכת משקיעים משום שאין אלטרנטיבה. גם הנושא הדמוגרפי והגידול באוכלוסיה גורם לאנשים לעשות חשבון פשוט כמה צריך בשביל משכנתא. החלום על בית זה הדבר הכי חשוב לישראלים, אנשים מצטמקים בתנאי החיים שלהם כדי לקנות דירה". 

"הלך הרוח בשוק נקבע לאו דווקא על ידי הלקוחות", אומר עו"ד אמיר הלר, סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ (לשעבר התאחדות הקבלנים) ומנהל אגף יזמות ובנייה בהתאחדות. "אנשים לא מאמינים שהמחירים יירדו. בממוצע יש צורך בדירות חדשות עבור 40 אלף משקי בית בשנה, והרוכשים הבינו שהממשלה לא מטפלת בנושא היצע הדירות ולכן הולכים וקונים בלית ברירה, ומחירי הדיור עולים. לעומת זאת יש דווקא ירידה בהתחלות הבנייה וזה מדאיג מאוד, כי ההיצע קטן, הביקוש גדל והמחירים עולים. אנחנו נמצאים במחסור מצטבר של בין 80 ל-100 אלף יחידות דיור".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

האם הממשלה החדשה, לכשתקום, תצליח להוזיל בכל זאת את מחירי הדירות? "לפחות מפלגה אחת מאלו שעומדות להיות בממשלה שמה על דגלה את הורדת מחירי הדירות – כמוטו", אומר שמאי הרכב ועורך המחירונים לוי יצחק. "יאיר לפיד אמר שיש באמתחתו תכנית סדורה, באמצעותה הוא עתיד לבנות מאות אלפי יחידות דיור במחירים מוזלים. אבל אם לא נדבר בתיאוריות עתידיות, ונהיה תכליתיים, אכן קיימת אפשרות להוזיל את מחירי הדירות, בהנחה שאמנם מעוניינים לעשות זאת".

"איש אינו מעוניין בקריסתם של המחירים". לוי יצחק | צילום: יח"צ

"איש אינו מעוניין בקריסתם של המחירים", מוסיף יצחק. "כשהמחירים קורסים בעשרות אחוזים, משקי הבית קורסים עמם וגוררים את הבנקים אחריהם. מצד שני, ברור לכל שיש להביא למצב בו זוג צעיר או משפחה מהמעמד הבינוני יוכלו להגיע לדירה. מחירי הדירות היום מדירים את רוב המשפחות והזוגות הצעירים מרכישת נכס ראשון, כשמחיר דירה בת 3 חדרים עובר את רף מיליון השקלים בכל אזור המרכז ומחירי הדירות בשכר חודשי 'מעכלים' את כל המשכורת – אין אפשרות לחסוך ולהגיע לדירה ראשונה".

"אם הממשלה תהיה פחות נדיבה עם החרדים, הסכומים שהיו מנותבים לקצבאות יגיעו למשפחות ולחיילים"

"מבחינת הביקושים צעדי הנגיד מנסים לפגוע בביקוש אבל לא מצליחים", סבור הלר. "כל ממשלה עתידה להתמודד עם הגירעון הענק שהממשלה הקודמת הותירה אחריה, ובימים האחרונים התבשרנו שגם מארצות הברית נסגרו הברזים ונקבל פחות, כך שהמענקים שכולם ציפו להם אינם צפויים להגיע", ממשיך יצחק.

אז כיצד ניתן בכל זאת להוזיל מעט את המחירים? "צריך היה לטפל בצד של ההיצע – להרחיב את שיווקי הקרקעות ולטפל בחסמים", טוען הלר, "כמו צמצום רגולציה ובירוקרטיה. הסרת החסמים כוללת תוספת של עובדים מקצועיים בעבודות הרטובות. אם הממשלה מעוניינת לשווק קרקעות צריך מי שיבנה אותן".

"מאחר והממשלה הקרובה תהיה אולי נדיבה פחות עם אוכלוסיית החרדים, חלק גדול מהסכומים שהיו מנותבים לקצבאות יגיעו למשפחות עובדות ולחיילים משוחררים", אומר יצחק. "מדובר במיליארדים שאולי עתידים להתחלק אחרת. ואם זה אמנם יקרה, יש סיכוי שהפרמטר הקובע יהיה כזה שזוג צעיר יזכה לקרקע במחיר מופחת, ויוכל לרכוש דירה זולה יותר".

"באזור המרכז עתודת הקרקע לבנייה נמוכה, אבל יש מאות אלפי בניינים ישנים, מפויחים ורעועים באזורי פרימיום, שכל תכליתם העתידית היא פינוי-בינוי, תמ"א 38 על כל נגזרותיה והתחדשות עירונית. מדובר בפתרון יפה אך קשה ליישום, בגלל ביורוקרטיה וקריטריונים חסרי טעם ומשמעות".

צילום: אהוד כהנים

"כדי לזכות בהכרזה על פינוי בינוי במסלול מיסוי יש לפנות לפחות 24 יחידות דיור. יש לך מושג כמה תכניות נתקעות משום שיש רק 20 או 22 יחידות דיור לפינוי? למה לא 16 או 12? ככה. מישהו החליט, אף אחד לא משנה ותכניות נתקעות".

"יתכן שבממשלה הבאה יהיו אנשים שיהיה להם יותר 'דרייב' לעשות", מקווה יצחק. "תהיה להם יותר הבנה בתכלית ורצון להביא למימוש כדי שיבחרו בהם שוב. יהיו מאות אלפי דירות בתכניות פינוי-בינוי והתחדשות עירונית. העיריות יאפשרו בכל תכנית את הגדלת זכויות הבנייה כך שבכל בניין יהיו דירות שימכרו במחירים מוזלים לזוגות צעירים. הגדלת ההיצע, שיפור הקריטריונים, והוזלת מרכיב לקרקע לאוכלוסייה ייעודית שכבר לא חרדית – עתידים לענות על הביקושים ולייצב את המחירים".

"בל נשכח שהמינהל עצמו העלה את המחירים כשהוא משווק קרקע לקבלנים במשורה, בכמויות קטנות ובמחירים גבוהים, וגורם להם להילחם ולהעלות מחירים על כל פיסת קרקע", מסכם יצחק. "ברגע שמוצעות קרקעות בשפע ובהערכות שמאי פחותות, גם מחירי הדירות יהיו נמוכים יותר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן