Forbes Israel Logo

מנכ"ל חדש, רוח חדשה: איך הרגה מיקרוסופט את מכשיר ה-Surface שלה ולמה זה היה צעד נכון?

אם אתם מחפשים אחר לפטופ חדש, ה"משטח" (Surface) של מיקרוסופט היה ככל הנראה אחד המועמדים המובילים שלכם. למרות שנתוני המכירות שלו חלשים, הוא הלך וצבר פופולאריות והרבה מבקרים נתנו לו ציונים גבוהים. זה לפטופ קטן וחזק, קל יחסית במשקל, עם ווינדוז 8, מסך מגע ואורך חיי סוללה ממושך למדי. נכון, הבייבי של מיקרוסופט קצת יותר יקר ממתחריו, אבל מדובר במכשיר שמשלב טאבלט ולפטופ עם התכונות והתוכנות המוכרות של מיקרוסופט, כמו אופיס למשל. עבור משתמש עסקי כמותי, המחיר היה שווה את היכולות של המכשיר, זאת כלומר, עד השבוע שעבר.

זה קרה כשמנכ"ל החברה החדש, סאטיה נאדלה, הכריז על השקת האופיס לאייפד. הוא הדגיש את המיקוד של החברה בשירותי הענן ובמובייל בעתיד הקרוב: "אנו חושבים על המשתמשים גם כאינדיבידואלים וגם כארגונים שמתפרשים על כלל המכשירים". מה שאמר נאדלה כנראה והרג את המוצר החביב הזה, בוודאי בשבילי, וכנראה גם בשבילכם. למה? שתי סיבות עיקריות:

ראשית, החברה נטשה באופן סופי את מדיניותה ארוכות השנים ששמה את מערכת ווינדוז במרכז, ואת יתר הפיתוחים כנלווים לה. כלומר, שחרור האופיס לאייפד אינו אסטרטגיה בלבד, כי אם שינוי משמעותי בעמדת החברה ובמיתוג שלה. אם לפני שני עשורים מיקרוסופט הייתה יכולה להרשות לעצמה להיות זחוחה, חסרת מעצורים ואגרסיבית, הרי שהיום רק זקני הכפר זוכרים שפעם אפל הייתה על סף פשיטת רגל, גוגל היה רק עוד מונח מתמטי וווינדוז של מיקרוסופט שלטה בשוק.

איבד את ההצדקה היחידה למחירו הגבוה | צילום: רויטרס

אבל נאדלה זוכר. בגיל 47, נדאלה נחשב לצעיר במאות שנים מהמנכ"ל הקודם סטיב בלמר וממייסד החברה גייטס, לפחות בכל מה שקשור לטכנולוגיה. הוא אמנם עוד זוכר את הימים ההם, אך אין לו שום קשר נוסטלגי איתם. הוא מסתכל על העולם היום ורואה שמרבית המכשירים הנמכרים היום, כמו אלו שימכרו בעתיד, לא פועלים על ווינדוז יותר. נאדלה רואה את העת הזו דווקא בתור הזדמנות למיקרוסופט לשמור על האופיס שלה רלוונטי ולפתח מוצרים חדשים, תוך כדי שהיא זונחת מאחור את מדיניות הדחיפה המתמשכת של ווינדוז, שהובילה לפיתוח מוצרים כמו ה"משטח".

שנית, נאדלה מחזיר את מיקרוסופט בחזרה לשורשיה כחברה, כיצרנית תוכנה. נאדלה מסתכל על העולם מסביבו והוא רואה מכשירים. לא רק אייפדים, אבל טלפונים, טאבלטים ומחשבים. הוא רואה מערכות הפעלה חדשות כמו iOS ואנדרואיד, הוא רואה את הפצצה המתקרבת של האינטרנט של הדברים – מחשוב לביש, מזל"טים, מכוניות ללא נהג, רובוטים ועוד, והוא לא יכול להתעלם ממנה.

מיליוני מרכיבי החומרה,שיתקשרו אחד עם השני בעתיד, לא יזדקקו למערכת הפעלה כמו ווינדוז יותר, אבל הם כן יזדקקו לתכנה שתריץ אותם, ומיקרוסופט, בליבה שלה, היא חברת תוכנה. חברת תוכנה עם מיליארדים במזומן, הרים של פטנטים וצבא של עובדים ושותפים שרק מחכים להוראה הבאה מלמעלה. למה שנאדלה יבזבז את זמנו על חומרה, אלא אם כן מדובר במשהו ייחודי (ורווחי) כמו ה-Xbox? אין סיבה. נאדלה הוא איש תוכנה, לא חומרה, וכשהוא נכנס לתפקידו כולם ידעו זאת.

נאדלה בכנס בשבוע שעבר – איש תוכנה מובהק | צילום: רויטרס

אז איפה זה משאיר את ה"משטח" של מיקרוסופט? מאחור. כל ההצדקה לתמחור הגבוה של המכשיר נבעה מכך שהוא ירוץ על ווינדוז, ובכך יהווה פלטפורמה לתוכנות של ווינדוז. אולם עכשיו, משיצרו גרסת אופיס לאייפד ומבטיחים שעוד גרסאות בדרך, נדמה כי אין שום סיבה לרכוש דווקא חומרה מבית מיקרוסופט, עדיף לקנות כל מכשיר שיתאים לכם, ולעבוד באופן יעיל ופרודוקטיבי עם התוכנה המוצלחת מבית החברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.