Forbes Israel Logo

מסכה כבר לא תספיק: חוקרים יוכלו לשחזר פני חשודים מתוך די. אן. איי

תארו לכם את הסיטואציה הבאה: חוקרים מגיעים אל זירת פשע, אוספים כמה דגימות של די. אן. איי, שולחים אותו למעבדה ומקבלים בחזרה תמונה מדויקת של פני החשוד. אין צורך בעדים, אין צורך במסדרי זיהוי. קל ופשוט.

זהו רק חלק קטן מהפוטנציאל של מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת PLOS Genetics. במסמך, מתארת קבוצת מדענים כיצד הצליחו לייצר מודלים תלת ממדיים כלליים של פנים מתוך המטען הגנטי של אנשים.

"אנחנו מראים ששינוי במראה הפנים בהתאם לשוני במין, מוצא וגנים, יכול להילמד באופן סיסטמתי עם המתודות שלנו, מה שמאפשר לנו להניח את הבסיס למודלים המנבאים פנים", כותבים החוקרים. "מודלים כאלה יוכלו להיות שימושיים בתחום המשפטי; למשל די.אן.איי שהושאר בזירת פשע יוכל להבחן וליצור תחזית פנים על מנת לצמצם את מאגר החשודים הראשוני."


תחילתה של מהפכה בעולם חקר הפשיעה? הדמיית פנים | תמונה: מתוך המאמר

על מנת להגיע למטרתם, בדקו החוקרים גנים הקשורים למבנה הפנים לצד פניהם של האנשים מהם נלקחו הגנים. החוקרים גם ביקשו מנסיינים לתאר את מבנה פניהם של האנשים מזוויות שונות. כל אלה נוצלו על מנת ליצור מודל סטטיסטי שיוכל להעריך מבני פנים לפי די.אן.איי.

כמובן שהתהליך בנקודה זו רחוק מלהיות מושלם ויש עוד מכשולים רבים בדרך. המחקר מוגבל רק בקבוצה קטנה של גנים ואוכלוסיות, וכמובן שיש עוד גורמים רבים הקובעים את מראה הפנים, כמו גיל ומשקל. כפי שהחוקרים מציינים במאמר "תידרש עוד עבודה רבה עד שנוכל לדעת כמה גנים ידרשו על מנת להעריך מבנה פנים בצורה שתוכל להיות יעילה, ועוד הרבה אוכלוסיות יצטרכו להיחקר עד שנוכל לדעת עד כמה ניתן להכליל את התוצאות. יחד עם זאת, התוצאות מהוות גם את התמריץ וגם את המסגרת הקונספטואלית על מנת להמשיך במחקרים מסוג זה".

עד שהטכנולוגיה הזו תבשיל (בתקווה שאכן כך יקרה), יאלצו השוטרים להמשיך להסתמך על השיטות הישנות והטובות למציאת חשודים. אך אם יום אחד אכן באמת נוכל לשחזר פנים מדי.אן.איי, הדבר בוודאי יחולל מהפכה בתחום חקירות הפשיעה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.