Forbes Israel Logo

מעל 700 אלף דולר הכנסה: הפרילנסרים שהתעשרו מ-Fiverr

חושבים על הכנסה נוספת מעבודה צדדית? כנראה שאחרי שתקראו את הכתבה הזו תחשבו אחרת.

זהו ראיון עם שלושה פרילנסרים – קייט קווין, קארי פרנץ' ודיויד פלדמן – כל אחד מהם פנה ל-Fiverr – הפלטפורמה הגדולה בעולם לשירותי פרילנס, בכדי לנסות ולהרוויח קצת כסף מהצד על ידי מתן שירותים שונים. העבודה הקטנה הפכה להיות עבודה במשרה מלאה בה כל אחד מהם מרוויח סכומים של 6 ספרות.

Fiverr היא פלטפורמה שבאמצעותה, חברות ובעלי עסקים יכולים לרכוש שירותים דיגיטליים מורכבים ומקצועיים ולשכור את שירותיהם של מומחים דיגיטליים וקריאטיביים מרחבי העולם. זירת המסחר האינטרנטית מציעה מעל ל-200 קטגוריות שונות, החל משירותים בתמחור אטרקטיבי של תרגום טקסטים ועיצובי לוגו ועד לשירותים מורכבים יותר דוגמת פיתוח אפליקציות, ניתוחי שוק ושירותי ייעוץ שונים.

אם יש לך כישרון, ואתה יודע לעשות משהו בצורה מאד טובה, לא חייבים להפוך להיות עצמאי ולפתוח עסק. Fiverr מביאה את התנועה ואת כל השיווק הפלטפורמה עושה.

מכל עסקה שנסגרת באתר, החברה גוזרת 20% עמלה. מה שעדיין משאיר את נותני השירות עם נתח יפה של רווח.

וכך גם קווין, פרנץ' ופלדמן עשו. זהו הסיפור שלהם:

קייט קווין, בת 29 מניו יורק
עבודה קודמת: בייביסיטר, מאמנת כושר אישית.
עבודת כפרילנסרית: קריינית
הכנסה – מעל 200,000$

קווין | באדיבות המצולמת

 

קארי פרנץ', בת 24 מפורטלנד, אורגון
עבודה קודמת: סטודנטית
עבודה כפרילנסרית: קופירייטרית
הכנסה – מעל 310,000$

פרנץ' | באדיבות המצולמת

 

דיויד פלדמן, בן 38 מבויסי, איידהו 
עבודה קודמת: אנאליסט פיננסי
עבודה כפרילנס: קופירייטר, שיווק דיגיטלי, מפתח ווב 
הכנסה – מעל 230,000$

פלדמן | באדיבות המצולם

 

מה גרם לכם להפוך להיות פרילנסרים?

דיויד פלדמן: "כאשר סיימתי תואר ראשון בכלכלה, היו לי חלומות לעבוד עבור בנק השקעות או חברה גדולה ומפוארת, לעבוד קשה בכדי להגיע לפסגה ולהפוך להיות מנכ"ל.

אבל כאשר התחלתי לעבוד הבנתי כי העולם התאגידי הוא לא בשבילי. לא יכולתי להתמודד עם העובדה שאדם כלשהו החליט מה יהיה השכר שלי, מתי אני יכול לקחת חופשה ומתי ללכת הביתה. אבל מה שלא אהבתי יותר מכל היה לשבת בתא אפור כל היום", אומר פלדמן.

"יום אחד החלטתי שמספיק ודי. אשתי ואני מכרנו את הבית שלנו ואת רוב רכושנו. הקמנו מערכת ללימוד ביתי עבור שני הילדים שלנו וטסנו לאירופה. ללא תכניות, ללא מסלול. השכרנו בית בפריז לשבועיים. הרעיון היה לעשות שנה הפסקה ולראות את העולם.

התחלתי לחשוב על דרכים בהן אני יכול להרוויח כסף באינטרנט בזמן הטיול שלנו. עבודה בה אוכל לעבוד מרחוק אבל יותר מכל, שלא אצטרך לעבוד עבור אף אחד. המחשבה הייתה על הכנסה צדדית קטנה שתעזור למשפחה להמשיך ולטייל.
לא תיארתי לי שההכנסה הקטנה תהפוך להיות בעלת 6 ספרות ותתבטא בעבודה במשרה מלאה", מוסיף פלדמן.

קייטי קווין: "מעולם לא הייתי שכירה, תמיד עבדתי כפרילנסרית. עברתי לניו יורק בעקבות החלום שלי להיות שחקנית תיאטרון (עבודת צד בפני עצמה) ואז קיבלתי את תעודת מאמנת כושר מוסמכת ועבדתי כמאמנת פרילנסרית. היה לי עסק קטן בתחום הכושר בו העברתי שיעורים אונליין על בסיס מנויים. בתקופה זו התחלתי להשתמש ב-Fiverr כלקוחה.

יום אחד הלכתי להופעה עם שחקן שהכרתי שעשה גם עבודות קריינות. בשיחה על כוס קפה שאלתי אותו שאלות על כך, הוא נתן לי כמה טיפים ומשם הקמתי את הפרופיל של כמוכרת ב-Fiverr והשאר היסטוריה. בייביסיטר הייתה העבודה העיקרית שלי, עכשיו אני שמחה להגיד שאני בייביסיטר בדימוס".

קארי פרנץ': "התחלתי לעבוד כפרילנסרית כשהייתי בת 19 (כיום בת 24). באותה תקופה הייתי סטודנטית עם המון מחויבויות. היום שלי היה מתחיל ב-8:00 ונגמר ב-18:00 כך שלא יכולתי לעבוד בעבודה רגילה. חיפשתי עבודת צד בכדי שיהיו לי קצת דמי כיס לבזבוזים. לא היה לי מושג שהעבודה הזו תייצר הכנסה שתשלם לי על כל תקופת הלימודים".

באיזו תדירות אתם עובדים ואיך נראה יום טיפוסי שלכם?
קווין: "לא לקחתי יום חופש מלא כבר שלוש שנים. הבוקר שלי מתחיל בבדיקת תיבת הדואר ומענה על הודעות. מאוחר יותר בבוקר אני עושה את רוב ההקלטות, אחר כך עורכת אותן. אם קיבלתי בקשה דחופה אני מטפלת בה וממשיכה להקליט מאוחר יותר".

פרנץ': "המטרה שלי היא לסיים את כל העבודה עד הזמן שבעלי חוזר הביתה מבית ספר (הוא מורה). מבחינת שעות אני בדרך כלל עובדת בין 9:00-15:00 עם הפסקות.
אני עובדת כל יום, עונה על הודעות מהרגע שאני קמה עד שהולכת לישון, אבל יש לי שליטה מלאה על לוח הזמנים שלי וזה נותן לי המון חופש. יש לי חלון זמן של חמישה ימים להגיש את העבודות, כך שאני יכולה לתכנן את השבוע שלי מראש ולהחליט אם אני רוצה לעשות לי סוף שבוע חופשי", אומרת פרנץ'.

"אני תמיד מתכננת את לוח הזמנים שלי כך שיהיו בו מרווחים שמאפשרים לי תמרון בעבודה ובמידה ואני ובעלי מחליטים לעשות לנו יום חופשי ספונטני, אני יכולה לעשות זאת. ביום טיפוסי, אני מתעוררת ועונה להודעות דרך הטלפון כאשר אני עדיין במיטה. מקבלים הרבה הודעות במהלך הלילה כשעובדים עם לקוחות מרחבי העולם. ואז מתחילה לעבוד. עוברת על רשימת המטלות ביומן בזמן שאני אוכלת ארוחת בוקר. הגישה שלי היא לא לדחות דברים כי אחרת הם לא יעשו, לכן מתחילה לעבוד מיד על המשימות. אני עובדת בדרך כלל מהבית ומסתובבת הרבה כדי לשמור על האנרגיה שלי. לפעמים אלך לעבוד בבית הקפה השכונתי", מוסיפה פרנץ'.

עוד היא אומרת כי "הדבר הטוב ביותר בלהיות פרילנסרית הוא הרגע שאני מסיימת עם הדד ליין שלי. מאחר ולוח הזמנים שלי הוא מאד גמיש אני יכולה להרשות לעצמי לקחת הרבה הפסקות בהן אני מנקה את הבית, מבשלת ארוחות מעניינות, עושה כושר, רצה, יוצאת עם הכלב לטיול וצופה בנטפליקס מתי שמתחשק לי".

פלדמן: "ביום טיפוסי אני מתעורר, בודק את תיבת הדואר הנכנס שלי ומגיב להודעות.
אני מביא את הילדים לבית ספר וחוזר הביתה לכתוב לכמה שעות. לרוב אני עושה הפסקה והולך לאכול צהריים עם אשתי, לאחר מכן אני חוזר הביתה וממשיך לענות להודעות למשך כמה שעות נוספות.

"ברגע שהילדים חוזרים הביתה אני מבלה איתם, אוכל ארוחת ערב ולוקח אותם לאימון כדורסל, בו אני גם מאמן את הצוות של הבן שלי. אחרי זה אנחנו חוזרים הביתה, מארגן את הילדים לשינה וחוזר לכתוב לעוד כמה שעות. אני בדרך כלל במיטה בסביבות חצות", אומר פלדמן ומוסיף "ימי העבודה שלי כוללים בין 8-10 שעות בהם כל דקה מתגמלת אותי. כל הזמן שאני משקיע הוא בשבילי. אני לא משקיע את הזמן שלי בכדי לבנות את העסק של מישהו אחר, אני בונה את העסק שלי. אני מעדיף לעבוד 80 שעות בשבוע בכדי לבנות את החלומות שלי, ולא 40 שעות בשבוע בכדי לבנות חלום של מישהו אחר".

מה הציפייה הגדולה ביותר שהיו לכם לפני שהתחלתם לעבוד כפרילנסר? ומה הכי הפתיע אתכם?
פרנץ': "ההצלחה הייתה ההפתעה הכי גדולה. בחיים לא הייתי חושבת שזו תהפוך להיות עבודה במשרה מלאה יציבה וקבועה. בהחלט לא ציפיתי לאהוב את זה כל כך ולהפסיק את הקריירה עליה אני עובדת במשך שנים, אבל כאשר אתה יודע, אתה יודע".

מה אסטרטגיית הפיתוח העסקי שלך?
פלדמן: "אני עושה אפס שיווק מחוץ ל-Fiverr, הפלטפורמה עושה את זה בשבילי.
יצרתי וידאו המציג את השירותים והיכולות שלי, והעבודות החלו להתגלגל פנימה.
על מנת להישאר רלוונטי באלגוריתם החיפוש שלהם, הייתי צריך להמשיך עם שירות לקוחות מדהים ותוצרים איכותיים. בלי זה, ביקורות רעות היו מטביעות אותי מיד.

עם זאת, תמיד היתה לי את המנטליות לעשות מעל ומעבר עבור הלקוחות שלי ובגלל זה, אני מקבל הרבה לקוחות חוזרים והפניות. Fiverr לוקחת עמלה מהרווחים, אבל אני בעצם רואה את זה כתקציב השיווק שלי מאחר ואני בעצמי לא עושה שיווק בכלל. הם נותנים לי את כל העבודה שיכולתי אי פעם לרצות".

פרנץ': "המוניטין הטוב, הדירוגים הגבוהים והתגים שהוקמו לי בפלטפורמה, מעניקים לי מיקום בולט במנוע החיפוש של Fiverr, כך שלקוחות יכולים למצוא אותי בקלות. אני עונה על הרבה שאלות לפני שאני לוקחת את ההזמנה, במיוחד בגלל שהשירותים שלי מתומחרים קצת יותר גבוה מהשאר. לקוחות רוצים לוודא כי השירותים שאני מציעה מתאימים להם לפני שהם מבצעים את ההזמנה ואני כמובן תמיד שמחה לעזור".

פלדמן: "אני יכול לעבוד מהים" | צילום: shutterstock

 

איזו עצה יש לכם עבור פרילנסרים שאפתנים?
קווין: "זה יישמע נדוש, אבל עקביות היא באמת המפתח. מכיוון שאין לך בוס אנושי המקדם אותך (חוץ מצוות העורכים ב-Fiverr אשר מאשר את הסטטוס של "מדורג ראשון"). בעצם, הסיכוי הגדול ביותר להצלחה מלבד עבודה מצוינת – טמון בלרצות את האלגוריתם של Fiverr. זה אומר להיות מהיר בתשובות על פניות, להגיש עבודה איכותית ולהגיב על כל ביקורת במהירות".

פרנץ': "פשוט תעשו את זה. להיות פרילנס זו הזדמנות. אתם אחראים על מה שיש לכם להציע והשעות הגמישות והתוצאות המהירות עושות את זה פשוט לבחון אם האפשרות אכן מתאימה. התרחיש הכי גרוע הוא שזה לא יתאים לכם ותוכלו לבחור נתיב חדש. במקרה הכי טוב, אתם תבנו אימפריה משל עצמכם ותשנו את הקריירה לכיוון שאתם אוהבים. ההטבה הטובה ביותר במכירת הכישורים שלך, להבדיל מבניית עסק באופן מסורתי, הוא שאתה המוצר – ישנה השקעה מינימלית מלבד לזמן שלך, כך שאין סיבה לא לנסות".

פלדמן: "קחו סיכונים. אל תלכו על בטוח. כולם חשבו שאנחנו משוגעים שעזבנו משכורות של 6 ספרות בכדי לטייל באירופה. מבחינת כולם זה מהלך "ריסקי" ולא מתאים למודל המסורתי של קריירה מוצלחת. בשבילי, ההחלטה הזאת הייתה הדבר הכי טוב שעשיתי, גם מבחינת הקריירה", אומר פלדמן ומוסיף "הערה מעשית יותר, תמיד תתנו יותר ממה שהבטחתם, זה מודל טוב בכדי להבטיח שאנשים יחזרו ויפנו אליכם עסקים חדשים. אל תתקמצנו אף פעם. תספקו מוצר בעל ערך ואנשים ישלמו עליו. 98% מהזמן אתם תעבדו עם אנשים שנעים לעבוד איתם".

איזה סוג של חופש וגמישות נוצר כשעובדים כפרילנסר?
פרנץ': "החופש שלי הוא שיש לי מספיק זמן לעשות את כל מה שאני צריכה לעשות ונשאר לי עוד זמן לנסות דברים חדשים. עכשיו אני נהנית מריצה למרחקים ארוכים, דבר מדהים לכשעצמו כי לפני שנה לא יכולתי לרוץ גם במשך 90 שניות. הקמתי להקה עם בעלי ואנחנו מנגנים בבית הקפה השכונתי שלנו. הקמתי קבוצה של מוזיקה קאמרית, לאחרונה הופענו בקונצרט הראשון שלנו, אני מנגנת בחמישיית כלי נשיפה מקומית והתחלתי קבוצה של מבוכים ודרקונים עם חברים".

פלדמן: "הגמישות היא לגמרי החלק הכי טוב בלהיות פרילנסר. אני יכול לעבוד מהים, אני יכול לעבוד בזמן חופשה. כל זה נכון אבל זו גם חרב פיפיות. אני חושב שאורח החיים של "נוודים דיגיטליים" זה משהו שאנשי שיווק אינטרנטיים ומשפיענים המציאו.
זו לא עבודה קלה בהתחשב בכל הגורמים החיצוניים שבאים לידי ביטוי. בשבילי, סביבת העבודה הטובה ביותר היא הבית – האינטרנט שלי עובד, אני נשאר בשגרה שלי ובלוח הזמנים שלי ואין הסחות דעת. לסיכום – כן, אני יכול לעשות את זה. זה לא פשוט אבל בהחלט מהנה יותר".

דנו בגמישות ובחופש הפרילנס. דוד פלדמן הזכיר כמה תפיסות שווא. מהם החסרונות העיקריים של להיות פרילנסר?
קווין: "כמו שציינתי, אני לעולם לא לוקחת יום חופש. המיקרופון שלי נמצא איתי בכל מקום שאני נמצאת בו. מטבעי אני קצת סוס עבודה, אני מעדיפה לעבוד כמה שעות כל יום שבעה ימים בשבוע מאשר 9:00-17:00 עם יומיים חופשיים", היא אומרת.

עוד מוסיפה קווין: "עם זאת יש ימים בהם אני רוצה פשוט להירגע ולא לחשוב על תיבת הדואר שלי או שליחויות שעלי לעשות. בעוד שרוב הלקוחות שאני איתם באינטראקציה מקסימים, ישנם גם אנשים שמתנהגים בגסות ובחוסר מקצועיות כאשר הם מאחורי מסך. ישנו החשש התמידי שכמות העבודה לא תישאר עקבית. קל להילחץ כאשר יש שבוע חלש ללא משכורת קבועה, תשלומי מיסים גבוהים וחוסר בהטבות הם גם בעיה".

פרנץ': "אני בחורה מופנמת, כך שאני אוהבת לעבוד לבד ולהתחבר לאנשים מרחבי העולם מאחורי מסך המחשב הנייד שלי, אבל אני יכולה להבין למה אחרים יחושו בדידות בעבודה שכזו".

היא מוסיפה כי "99% מהלקוחות שאני עובדת איתם מדהימים וזה כבוד גדול בשבילי לעזור להם ולהרים איתם את הפרויקטים שלהם, אבל תמיד יש את ה-1% שעושים את העבודה כל כך קשה. לקוחות שתמיד לא מרוצים, משאירים ביקורות שליליות וקנטרניות ומתעלמים מההודעות שלי, הם מבחינתי החיסרון היחיד בעבודה הזו.

זה גם מאד קשה להסביר לאנשים מה אני עושה. יש לי את נאום 30 השניות בנושא – מה אני עושה למחייתי, כמעט מוכן אבל אפילו אמא שלי מתקשה להסביר לאנשים במה אני עובדת. היא מאד גאה בי והכוונה שלה טובה אבל היא לא מצליחה להבין את זה כי הקונספט של עבודת אונליין הוא עדיין כל כך חדש".

פלדמן: "זה תמיד מלחיץ כאשר אין הכנסה חודשית קבועה, ועבודה מהבית גורמת להרגיש כאילו אף פעם לא מפסיקים לעבוד. אבל בכנות, יש כל כך הרבה יתרונות שמתעלים על החסרונות שזה שווה את זה".

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל של make lemonade אתר השוואות פיננסי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.