Forbes Israel Logo

מפחדים ממחטים ומזרקים? הפיתוח החדש עשוי לפתור לכם את הבעיה

אף אחד לא אוהב זריקות – הן כואבות, פוצעות ויש כאלה שרק המחשבה על מחט מכניסה אותם לפאניקה. הבעיה גדולה אף יותר כשמדובר בתינוקות, שכלי הדם שלהם קשים יותר לאיתור בשל גודלם ובעלי קיבולת דם בעייתית בשל גילם הצעיר. כמו כן, סביר שתינוקות וילדים קטנים לא ימהרו לשתף פעולה עם טיפול שמכאיב להם. פיתוח חדש של מיקרו-מחט עשוי להקל על הפרוצדורה הרפואית, לפחות בקרב תינוקות.

המיקרו-מחט, שפותחה באוניברסיטת בלפאסט (Belfasat) שממוקמת בקווינס (Queens), נראית כמו מדבקה או פלסטר מפלסטיק בגודל חצי סנטימטר רבוע, בערך חצי מגודלו של מטבע סנט. על צידה האחד של המדבקה מסודרות 361 מיקרו-מחטים חדות, שבעת ה"הדבקה" חודרות את השכבה העליונה של העור ואוספות נוזלים מתוך התאים באיזור, נוזלים שנלקחים לבדיקה ואמורים להכיל את המידע הבריאותי הדרוש בדומה לבדיקת דם סטנדרטית. אמנם מדובר בתהליך שלוקח 20 דקות להשלמתו, אך הדקירה של המיקרו-מחט אינה גורמת להקזת דם ואינה משאירה פציעה חיצונית שנראית בעין בלתי מזויינת.

"לתינוקות עד גיל 28 יום יש קיבולת דם של קצת יותר מפחית שתיה", מסביר ד״ר אהרון בראדי (Aaron Brady), רוקח ששייך לצוות החוקרים מהאוניברסיטה, בראיון ל-BBC. "לעתים קרובות עושים להם 4 בדיקות דם ביום. אם נשתמש במיקרו-מחט, לא נצטרך לקחת מהם דם בכלל".

בקרוב במקום המזרק? | צילום מסך

יתאים גם לחיסונים ולתרופות

חוקרים מתחום האימונולוגיה (חקר מערכת החיסון) ששמעו על הפיתוח כבר הביעו התעניינות במיקרו-מחט כאמצעי בלתי חודרני להעברת חיסונים ותרופות לבני אדם הזקוקים להם. "אחת ההשלכות של כניסת המיקרו-מחט תהיה ירידה בעלויות החיסון", מסבירה לינדה קלאוינסקיס, אימונולוגית מקינגס קולג' (Kings College) שבבריטניה. "המיקרו-מחט פשוטה מאוד לשימוש, לא צריך צוות מיומן או ציוד מיוחד בשבילה כמו בעת מתן חיסון סטנדרטי".

כרגע עוד אין לוח זמנים רשמי לשילובה של הננו-מחט ברפואה המודרנית או הערכה לגבי עלות השימוש בה, אבל הפיתוח עצמו מעורר כמה מחשבות מעניינות. מצד אחד, מדובר בהמצאה נהדרת שיכולה לחסוך הרבה סבל, בעיקר לחולי סכרת שנאלצים בשל מחלתם לדקור את עצמם מספר פעמים ביום. מצד שני, כפי שהאימונולגית הנ"ל תיארה, השימוש במיקרו-מחט אינו דורש צוות שאומן במיוחד למטרה. האם האחיות בבתי החולים צריכות להתחיל לחשוש לפרנסתן? האם אנחנו עדים למקצוע נוסף שהקידמה הטכנולוגית עתידה להכחיד, בדומה לשלל מקצועות שהמדפסת התלת-מימדית מאיימת להפוך לבלתי רלוונטיים?


לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: מלאי האייפונים בארץ זעום, וזה לא ישתנה בקרוב

עוד בגיקטיים: Dolby Cinema מציגה את הדור הבא של בתי הקולנוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.