חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מפתיע? מחקר חדש קובע כי עישון פסיבי לא מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הריאות

מחקר מקיף חדש מצביע על כך שלא קיים קשר מהותי בין התפתחות סרטן הריאות ובין עישון פסיבי. הממצאים חותרים תחת ההנחה רבת השנים כי קיים קשר בין השניים, העומדת בבסיס דיונים משפטיים מתמשכים, כולל מקרה בפלורידה בו שולמו 350 מיליון דולר פיצויים.

מאמר בירחון המכון הלאומי לסרטן, מפרט מחקר שכלל מעקב אחר 76 אלף נשים במהלך יותר מעשור ומצא את הקשר הרגיל בין עישון ובין הופעת סרטן הריאות. התפתחות סרטן היתה נפוצה פי 13 אצל מעשנים מאשר אצל לא מעשנים ופי 4 אצל מעשנים לשעבר לעומת כאלה שלא עישנו מעולם.


למעשנים עצמם סיכוי גבוה פי 13 לחלות בסרטן הריאות | צילום: shutterstock

יחד עם זאת, לא נמצא קשר סטטיסטי בין הופעת סרטן הריאות ואנשים ששוהים באופן קבוע במחיצת מעשנים. רק אצל נשים שחיו עם מעשן יותר מ-30 שנה, קיימת התאמה שהחוקרים מכנים "גבולית". יש לציין גם כי המחקר לא בחן בעיות בריאותיות אחרות העשיות להתפתח כתוצאה משאיפת עשן הסיגריות של אנשים אחרים, כמו אסטמה, מחלות ריאה ולב. מרכזי הטיפול מדווחים על כ-46 אלף איש בשנה הלוקים במחלות לב כתוצאה מעישון פסיבי.

ד"ר ג'ררד סילבסטרי, חבר במכון הלאומי לסרטן ובאוניברסיטת דרום קרולינה, אומר כי המחקר לא חידש הרבה, ולמעשה רק מאושש את מה שחוקרים רבים כבר האמינו מזמן. "המחקר מראה את מה שאנשים פחות או יותר ידעו: בחשיפה נמוכה לעישון פסיבי, הסכנה לא כל כך גדולה. יחד עם זאת, זה לא צריך למנוע מאף אחד להגיד שהוא לא רוצה להיות בבר או בכל מקום בו מישהו מעשן".

"הסיבה המרכזית לתקנות כנגד עישון במקומות ציבוריים היא לשנות התנהגות חברתית: לא לחיות בחברה בה עישון הוא נורמה", מסכם ד"ר ג'יוטי פטל מאוניברסיטת נורט'ווסט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן