Forbes Israel Logo

“מצוינות נמצאת ב-DNA של בית החולים”

בית החולים כרמל פעילות מחקרית ענפה, בתחומים מגוונים כמו נוירולוגיה, המטולוגיה, התפתחות הילד ועוד. עדות לכך שבית החולים משמש כחוד החנית של הרפואה בארץ, היא שמכרמל יצא הטיפול שמקובל כיום בעולם להפרעה בילדים של תנועות ריתמיות בשינה. לבית החולים יש גם את אחת המרפאות הגדולות בארץ לסיסטיק פיברוזיס, שם ישנה רפואה מותאמת אישית להפרעות גנטיות ספציפיות של המחלה.

בסיס נתונים ענק

"אולי המחקר המשמעותי ביותר שלנו הוא זה שנעשה הודות לכך שיש לנו בסיס נתונים ענק. כשעושים מחקרים רבים על מאגר כזה, אפשר ללמוד המון", מספר פרופ' גיורא פילר, מנהל מחלקת ילדים ומרפאת השינה. בית החולים הוא חלק ממערך של קופת חולים כללית, אשר מבטחת למעלה מ־4 מיליון תושבים בארץ, מה שהופך אותה לקופת החולים השנייה בגודלה בעולם, ונתוניה זמינים לעריכת מחקרים. מבדק האקרדיטציה שעבר בית החולים לאחרונה, רק מחזק את מעמדו של בית החולים בתחום המחקר.

"במסגרת המבדק בית החולים מקבל ביקורת בכל רמ"ח איבריו, במעל ל־1,200 פרמטרים בינלאומיים", מסביר פרופ' עופר לביא, מנהל היחידה לגניקולוגיה כירורגית ואונקולוגית בכרמל. פרופ' פילר מוסיף, "המשמעות של תו תקן כזה היא שניתנת לבית החולים גושפנקא חוקית, שנבדקת על ידי גוף רציני, מקצועי ואיכותי. "אני חושב שתו תקן כזה משדרג כל בית חולים".

בחזית הרפואה

ההוראה האקדמית בכרמל מלווה בתכניות מקצועיות מהשלבים הראשונים של הלמידה ועד לשלבים מתקדמים – לכל סטודנט, סטאז'ר ומתמחה יש תיקי הוראה וסילבוסים מסודרים ומפורטים. לדברי פרופ' פילר, "פעולות המחקר והוראה עומדות בקריטריונים בינלאומיים, כך שיש חותמת לכך שהפיקוח על המחקר הוא איכותי וגם מבחינת אתיקה רפואית הוא נעשה כמו שצריך. יש לכך משמעות כשמפרסמים מחקר ממוסד שהוא מוסמך".

ד"ר מאיר פרייס, מומחה המטולוגיה וטיפול תומך, מוסיף לדברי השניים, "פרסמנו השנה בעיתון ההמטולוגי החשוב בעולם מחקר שהתבסס על נתונים של הכללית, וזה משמעותי מאוד לפיתוח תרופות חדשות למניעה של מחלות דם וקרישי דם. אנחנו יכולים לעשות זאת בזכות המאגר". הוא אף מסביר היבט נוסף של פעילות בית החולים. "הטיפול הכימותרפי שמתבצע אצלנו הוא טיפול מסובך מאוד, אם טועים במינון יכול להיגרם נזק בלתי מתואר למטופל, לכן התאמת הטיפול צריכה להיות מדויקת מאוד. בנינו בבית החולים מערכת ממוחשבת, שמאפשרת לקבל את הטיפול הזה בצורה בטוחה".

לדבריו, אחד הדברים שהופך את מרכז רפואי כרמל למעצמת מחקר ואקדמיה, הוא שכל מחלקה בוחרת נושא שהיא חושבת שעליה להתמקד בו במסגרת פרויקט איכות. "אנחנו התמקדנו במדדי זיהום בצנתר מרכזי", מספר ד"ר פרייס, "והצגנו גם לבוחנים את הדרכים בהן אנחנו מטפלים בנושא".

"צריך להבין שמצוינות נמצאת בדי.אנ.איי. שלנו", הוא מסכם. "המנהלים דוחפים למצוינות ומאפשרים לבצע מחקר. זה מאפשר לנו, אפילו שאנחנו לא בית חולים גדול, להיות בחזית הרפואה האיכותית במדינה ובחזית המחקר".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן