Forbes Israel Logo

מצעד האינטרסים מאחורי מהפכת הדיור

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד ושר השיכון אורי אריאל חרשו את הארץ לאורכה ולרוחבה. לאחר אישור ההחלטה על איפוס המע"מ על דירות חדשות הם ביקרו בבאר שבע, בתל אביב, בירושלים, בראשל"צ ועוד, כחלק ממה שמסתמן כבציר דיבידנדים. התוצאות כבר ניכרות בשטח, וקבלנים מדווחים על בלימה כמעט מוחלטת של מכירת דירות. "כל מי שרואה את עצמו זכאי לתוכניות שפורסמו, עוצר ואינו רוכש עכשיו דירה", אומר רוני כהן, מנכ"ל חברת הבנייה אלדר.

מצב דומה נוצר מיד לאחר המחאה החברתית ברבעון האחרון של 2011. התשובה לשאלה אם גם הפעם המחירים יחזרו להמריא, כפי שקרה אחרי המחאה בעקבות אוזלת ידה של הממשלה, או שהפעם ירדו, תלויה בנחישות של מקבלי ההחלטות. יש המפקפקים באפשרות ליישום ההחלטה, אולם לפיד נחוש ובטוח שעד יולי הכל ייגמר, ושהחלטת קבינט הדיור לקביעת "מחיר המטרה" תיושם במהלך 2015.

במקביל, הובאה לפתחם של ראשי הרשויות היוזמה לפיקוח על מחירי שכר הדירה ופתיחת דף חדש במערכת היחסים בין השוכר למשכיר. ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהשתתף בישיבת הקבינט, נתן את הסכמתו המלאה למהלך.

ומה עם המחיר הכלכלי? נכון שעקומות הביקוש וההיצע נפגשות תמיד במקום כלשהו, אבל עדיין קיים ויכוח בשאלה אם כלכלה היא מדע מדויק. כלכלה היא גם עניין של ציפיות ופסיכולוגיה. העובדה שלפיד נטש את הכורסה הטלוויזיונית המפנקת לטובת מסע עינויים פוליטי מוכיחה שהחלטות אינן תמיד רציונליות.

אם הציבור מאמין שמחירי הדירות יירדו אז הם יירדו, כי יש לאן לרדת. מתחילת 2009 עלו המחירים ב־64%. אני מאמין בהצלחת קרב הבלימה, בין השאר כי הריבית תעלה בסופו של דבר. אם לא עד סוף השנה, אזי בתחילת 2015. ריבית האפס היא פיגוע פיננסי של ממש. הוא ניפחה מחירים לא רק בשוק הדיור אלא גם בנכסים הפיננסיים "הסולידיים". מדובר בעיקר באיגרות חוב ממשלתיות, שעדיין נרכשות למרות התשואות השליליות.

הטיפול הכירורגי ברוכשי הדיור להשקעה, בעיקר בתחום המיסוי, ירגיע בטווח הקצר את הביקוש. הסכמי הגג עם הרשויות והגידול בהתחלות הבנייה יתנו את אותותיהם בטווח הארוך יותר.

לפיד הצליח לצרוב בתודעה שהקרדיט על ביטול המע"מ שמור לו. אם מחירי הדיור יירדו הוא יגרוף את כל הקופה. בדף המסרים שהפיצה השבוע מפלגת יש עתיד, במלאת שנה לממשלה, מופיע איפוס המע"מ בראש רשימת ההישגים.

לפיד לא נרתע מהחלטה שנויה במחלוקת, למרות התנגדותם של פקידי האוצר והנגידה. פלוג "בירכה על המאמצים לקידום וטיפול במחירי הדיור", קביעת מחיר המטרה והפיקוח על השכירות. את התנגדותה בעניין איפוס המע"מ הסבירה ש"בגלל הביקוש הקשיח, ההטבה לא תגיע לרוכשים".

בישיבת קבינט הדיור נשאלה הנגידה על ידי יועץ הקבינט אורי שני מדוע שלא תתרום את חלקה במיתון הביקוש, ותורה לבנקים לעצור את אספקת האשראי לרוכשי דירות להשקעה. פלוג לא הגיבה.

לא ברור מתי בפעם האחרונה נבדקה במחלקת המחקר של בנק ישראל גמישות הביקוש לדיור, ואם היא עדיין אכן קשיחה לחלוטין. פלוג תפרסם ביום שני, לראשונה כנגידה, את דוח בנק ישראל לשנת 2013. סביר שתישאל על מחירי הדיור ותרומתו של בנק ישראל לניפוח הבועה.


לפיד מתחנף לצעירי מעמד הביניים ששירתו בצבא, וזה בסדר. האם הקריטריונים של "מחיר למשתכן" של שר השיכון הקודם אריאל אטיאס, שסתרו את המלצות טרכטנברג, לא הוטו לטובת המגזר החרדי? האם המכרזים בחריש לא כוונו לטובת חובשי הכיפות? עמדות אנשי המקצוע בנוגע להחלטה התקבלו לגופו של עניין. עמדת "גורמים אינטרסנטיים" כפי שכינה לפיד, נקבעה בהתאם לגופו של האינטרס. מיהם אותם "אינטרסנטים"?

הקבלנים: פעילי הענף כמו ניסים בובליל נשיא הקבלנים, רוני בריק יו"ר ארגון קבלני השרון, אלי אביסרור יו"ר ארגון קבלני הנגב ודן פרנס מנכ"ל קרסו נדל"ן מחאו כפיים. ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, יצא מגדרו לשבח את לפיד על אימוץ ההחלטה שעליה המליץ. נשיאות התאחדות הקבלנים בדקה עם ד"ר דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים, אם יאשר יציאה משותפת של הקבלנים בקול הקורא לגלגל את מלוא הפחתת המע"מ לטובת הקונים.

גילה הסתייג. בשבוע הבא יוקראו גזרי דין נגד קבלנים שהורשעו במתן המלצות לא חוקיות על בסיס דומה. דובר רשות ההגבלים מסר בתגובה: "על סמך עיון ראשוני, הצעת הקבלנים מעלה קושי בהקשר של התערבות איגוד עסקי בשאלת המחיר שגובים חבריו".

איפוס המע"מ תורם לקבלנים. מחיר דירה נמוך יגדיל את הביקוש ללא מאמצי שיווק נוספים. מאידך היו בקבוצות הרכישה גם מתנגדים מחשש שייפגעו.

העיתונאי לשעבר שרון גל, שעבר לתחום הנדל"ן, תקף בפייסבוק בצורה חריפה את לפיד ואת החלטתו. באוצר מבינים שהביקורת אינה עניינית, שכן ההחלטות יפגעו בקבלנים שזכו במכרזים במחירי קרקע נמוכים, אך בדירות שמכרו הפקיעו מחירים.

הפוליטיקאים: שר השיכון אורי אריאל התאושש רק השבוע מהפרסום שקיבל לפיד, אשר הפקיע ממנו את כל הקרדיט על החלטת המע"מ. תחילה הוא תקף את ההחלטה אבל לאחר שנוספה קביעת "מחיר המטרה" חזר בו ואימץ אותה.

ראש הממשלה נתניהו נקלע למלכוד. הוא התקשה להתעלם מלפיד הפעלתן שהינו יו"ר קבינט הדיור. תחילה ניסה למסמס את ההחלטה ולדחות את ישיבת הקבינט בעילה ששר הפנים גדעון סער נסע לחו"ל. לפיד לחץ והישיבה התקיימה במועד. נתניהו התקשה להתנגד להחלטה, שעשויה להשכיח את אחריותו הראשית למחדל הדיור מתחילת כהונתו השנייה ב־2009.

לפיד ונתניהו. כל אחד רוצה קרדיט על הטיפול במשבר הדיור | צילום: מרק ישראל סלם

תמיכה מפתיעה קיבל לפיד משר האוצר לשעבר רוני בר־און. "תפקיד שר האוצר לקבל החלטות וזה נעשה לאחר שקודמיו נכשלו. ההתקפה נגדו אינה במקומה", אמר. בינה בר־און, רעייתו של בר־און, מכהנת כמנכ"לית משרד המדע בראשות יעקב פרי (יש עתיד). האם תמיכת בר־און בלפיד מקרית לחלוטין? בסביבת בר־און טוענים שעד היום מעורבותו בפוליטיקה לא רק שלא הועילה, אלא אף הזיקה לאשתו.

בשוק ההון ביקרו בחריפות את החלטת לפיד. "זוהי ההחלטה הפופוליסטית ביותר שיצאה אי פעם ממשרד האוצר. בניגוד לכוונה היא תגרום לעליית מחירי הדיור", טוען אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן.

דודי רזניק, אנליסט לאומי שוקי הון, טען מנגד כי "פעולות הממשלה עשויות לפעול להמשך התמתנות עליית מחירי הנדל"ן". מחירי דיור גבוהים נוחים לספקולנטים ואינם מזיקים למקרו־כלכלה. מבחינתם אין סיבה לשינוי.

הטרמפיסטים: איפוס המע"מ גרר דרישות בסגנון "גם אני". בארגון "ישראל יקרה לנו" דרשו הפחתת המע"מ ל־6% על חלק ממוצרי המזון. יצרני המזון הגדולים כמו תנובה, יוניליוור ושטראוס מתכוונים לצאת בקמפיין תקשורתי להפחתת המע"מ על מוצרי המזון. מדוע שרק הקבלנים ורוכשי הדירות ירוויחו?

משבר לא דיפלומטי

ועד עובדי משרד החוץ שבר השבוע את הכלים כשפתח בשביתה. שר החוץ אביגדור ליברמן התערב, ובמקום לפתור את המשבר נזף בצורה לא דיפלומטית בעובדים על חוסר האחריות. עוד רגע אף היה שולף צווי ריתוק.

ליברמן לא היה מתעניין לו העובדים היו ממשיכים להיות ילדים טובים. לעובדי משרד החוץ אין שאלטר כמו לעובדי חברת החשמל. הם גם אינם מסוגלים להשבית נמלים. אבל להשבית את שמחתו של שר החוץ – גם זה משהו.

השביתה הכואבת מעניקה לציבור הזדמנות להבין שעבודת משרד החוץ אינה רק נסיעה בלימוזינות. ביקור האפיפיור בישראל נמצא בסכנת ביטול. ביקור נתניהו במקסיקו עלול אף הוא להתבטל. ישראלים רבים נתקעו בחו"ל ואינם יכול לשוב ארצה בגלל בעיות בדרכון. משרד החוץ הוציא אזהרת מסע לתאילנד, אבל מחלקה אחרת תוקעת שם את המטיילים. זוג שהביא ילד לעולם בהליך פונדקאות נצור בקטמנדו.

הסיפורים קשים, אבל העובדים אינם מתכוונים הפעם לוותר. הסיפור של ידידי עודד שורר מגלם בזעיר אנפין את סיפור אנשי השירות הדיפלומטי. הוא נשוי לג'ודי, עד לפני שנים אחדות שגרירת ישראל בהונגריה. בסוגריים אציין שעשתה שירות מעולה, אבל משיקולים פוליטיים הוחזרה לישראל. היא שירתה את ישראל למרות התנאים העלובים לדיפלומט. שורר מספר: "ג'ודי הרוויחה כ־5,000 דולר ברוטו. מאז נשחק הדולר ב־39% בהשוואה לשקל ובעקבותיו השכר בשקלים".

"היה לנו רכב שרד מדגם ב.מ.וו שהוא רכב חובה לשגרירים. חייבו אותנו בשווי שימוש של 6,000 שקלים. על מימון חינוך לילדים בני שלוש ומטה אין מה לדבר. נכון שדירת השרד ממומנת, אבל היא לא תמיד מתאימה לצורכי השגריר או הנציג הדיפלומטי".

איך הסתדרתם כלכלית, אני שואל. "לא הסתדרנו. תאמין לי שבשלוש שנות הכהונה שלנו נאלצתי להוציא מכיסי 90 אלף דולר כדי לתחזק את המשפחה. לקח לי שנים להתאושש ממחיקת החסכונות", הוא מסביר, ומוסיף: "זלמן שובל, שכיהן פעמיים כשגריר בארה"ב, סיפר לי שאם לא היה מגיע ממשפחה מבוססת, ספק אם היה מחזיק מעמד. אבל לא כל הדיפלומטים נשואים לכנה שובל (ממשפחת מאייר, מבעלי מגדל שלום – י"ש). השכר הממוצע לאנשי הסגל עומד על 5,000־10,000 שקל. לא יותר. אני לא מבין מאיפה מביאים אנשי האוצר מספרים של שכר ממוצע של 20 אלף שקל".

במערכת היחסים המתהדקת בין ליברמן לשר האוצר יכול היה שר החוץ לזרוק מילה ללפיד ולסגור את הפרשה. אלא שבאוצר גיבורים על חלשים. נראה אותם מתמודדים יום אחד עם שביתה בחברת החשמל.

ליברמן עבור עובדי משרד החוץ הוא כמו שר הכלכלה עבור התעשיינים, והוא מוזמן לחקות את בנט ולשנות את שמו של משרד החוץ למשרד הבלתי נחוץ. מי יודע? אולי זה עוד יקרה.

ביטוח: מה שלא בטוח

"המשימה החשובה ביותר שלי היא טיפול בתדמית סוכני הביטוח. יש לנו בעיה קשה. ביטוח ישיר שופכים מאות מיליוני שקלים כדי להשמיץ אותנו. בעיתונות כותבים נגדנו והופכים אותנו לנהנתנים", אומר לי נשיא לשכת סוכני הביטוח אריה אברמוביץ.

הוא הגיע ממחוז הצפון והתחבב במהירות על אנשי הלשכה מאזור המרכז. בסוף 2013 נבחר לנשיא הלשכה והשבוע ארגן באילת את כנס הפנסיה והפיננסים הראשון. הכנס שהסתיים אתמול הוכתר בהצלחה – הסוכנים המודאגים לעתידם העדיפו הרצאות מאשר בריכה.

"אתה יודע מה העמלה שאני מקבל עבור שיווק קרן פנסיה?", מפתיע אותי סוכן. "20 שקלים בלבד (כולל מע"מ). הסוכנים חייבים לצאת מהחשאיות ולהמציא את עצמם מחדש. לשירות שהם מעניקים לציבור אין תחליף.

הציבור לא אוהב את הבנקים, אבל אוהב את שוש או משה מהסניף. רבים לא אוהבים את הצבא, אבל אוהבים את החבר'ה מהמילואים. גם את הסוכנים לא אוהבים, אבל מי יכול לדאוג בעת צרה למבוטח שנתקע בבעיה רפואית ללא פתרון, או שחברת הביטוח שולחת אותו לפשפש באותיות הקטנות של הפוליסה? הציבור מבין את חשיבות הסוכנים אבל מנסים לעשות לנו דה־ לגיטימציה. את זה אני רוצה לשנות.

אריה אברמוביץ'. "הופכים אותנו לנהנתנים" | צילום: יח"צ

"אומרים שאנחנו מרוויחים הרבה. אתה יודע מה? פניתי לממונה על הביטוח באוצר והצעתי לשנות את מודל התגמול. מבחינתי שחברות הביטוח יתחילו לשלם לנו במישרין מבלי שנקבל חלק מדמי הניהול. ביקשתי שיכינו לי תחשיבים ואני מוכן להרים את הכפפה", הוא מספר.

למה אתה מתלונן על ההתקפות נגדכם? יש הטוענים שהסוכנים "דופקים" את הלקוחות. אפילו יאיר המבורגר, בעל הבית של הראל, אמר את זה.

"מה שהמבורגר אמר היה טעות ואפילו הוא הודה בכך. כסוכן ביטוח אני מוכר ללקוח בדיוק את מה שהוא צריך. בביטוח ריסק (ביטוחי חיים) ללקוחות אין מספיק כיסויים. הסוכנים לפעמים מוכרים פחות ממה שצריך כי הם מבינים את האילוצים הכספיים של המבוטחים.

"99.9% מהסוכנים הם בסדר גמור. כמו בכל מקצוע יש כאלה שאינם בסדר, אבל אני לא מתייחס אליהם. הסוכן היה ונשאר הנאמן של הלקוח ומי שפועל לטובתו בלבד".

האם הקמפיין של שני כהן מביטוח ישיר עדיין מרגיז אתכם?

"אנחנו לא מתרגשים, אבל מה שמפריע לנו הוא שלא יכול להיות שגוף ביטוח יתקוף ביטוח אחר הנמצא בפיקוח האוצר. לא נשמע דבר כזה בשום מקום בעולם. הם יכולים לפרסם את עצמם, אבל למה להשמיץ? נפעל נגדם בכל הכלים העומדים לרשותנו".

האם סוכני ביטוח מודעים לכך שהעולם משתנה ומה שהיה הוא לא מה שיהיה?

"אין ספק שהעולם משתנה. גם עולם הביטוח והסוכנים הופך לדיגיטלי הרבה יותר. אנחנו בלשכה בונים מחלקה של ניו־מדיה. נכון שהעולם משתנה אבל יש עדיין מקום לתחרות. לא ייתכן שבחיסכון לטווח ארוך יהיו רק קרנות הפנסיה. ומה עם קופות הגמל? ומה עם ביטוחי המנהלים? אני ממליץ לאוצר לאפשר לציבור להתנייד גם בפוליסות הביטוח עם מקדמי התשואה המובטחים. התחרות תגדל ודמי הניהול ירדו. מישהו אומנם ירוויח פחות ואלה לא יהיו סוכני הביטוח".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.