Forbes Israel Logo

המנגנון מאחורי המודל הפילנתרופי של מקנזי סקוט

גרושתו של ג'ף בזוס מערערת על מודל הפילנתרופיה של עשירי העולם. השבוע שוב תרמה מיליארדים לאוכלוסיות נזקקות. סך התרומות שלה, שהועברו לכ-500 ארגונים, מסתכם ב-8.6 מיליארד דולר בתוך שנה בלבד

מקנזי סקוט, גרושתו של האיש העשיר בעולם ג'ף בזוס, תרמה פעם נוספת סכום גדול מכספה. אתמול דווח כי המיליארדרית שהונה מוערך ב-57 מיליארד דולר, תרמה יותר מ-2.7 מיליארד דולר ל-286 ארגונים שונים שהיא והצוות שלה זיהו כ"בעלי השפעה משמעותית" עבור קהילות שסובלות מהזנחה.

בחודש יולי בשנה שעברה הודיעה סקוט על תרומה של 1.7 מיליארד דולר, ובחודש דצמבר האחרון על תרומה נוספת של 4.2 מיליארד דולר, כך שסך התרומות שלה מסתכם כעת ב-8.6 מיליארד דולר שנתרמו לכ-500 ארגונים בתחומים שונים, כל זה תוך פחות משנה.

בנוסף, סקוט ובעלה דן ג'ואט, מרצה למדעים מסיאטל, היו חלק פעיל בקמפיין שנקרא The Giving Pledge, בו חברים מיליארדרים נוספים כמו ביל גייטס, וורן באפט, מארק צוקרברג ורעייתו פריסיליה צ'אן ועוד, שהתחייבו כי יתרמו לפחות מחצית מהונם לצדקה, במהלך חייהם או לאחר מותם.

מטה קרן ביל ומלינדה גייטס בסיאטל. צילום: shutterstock
רוב המיליארדרים בוחרים לתרום בפורמט שונה: מטה קרן התרומה של ביל ומלינדה גייטס בסיאטל | צילום: shutterstock

"הפוקוס צריך להיות על מי שקולו לא נשמע"

סקוט כתבה מאמר בנושא התרומה האחרונה שהעניקה, שפורסם באתר Medium: "הרגשתי תקועה במהלך כתיבת הפוסט הזה. בעצם התרומה שלי ובכתיבת המילים האלו, אני רוצה שקולות של אנשים פריבילגיים יהיו פחות מוחצנים ומודגשים, למרות שאני יודעת שהרבה מהסיפורים במדיה עוסקים בעושר ובכסף".

בהמשך, התייחסה מקנזי במרומז גם למהומה התקשורתית בה לקח חלק בעלה לשעבר בזוס, בגין הטענות שהועלו כלפיו וכלפי מיליארדרים נוספים בעקבות מאמר שפורסם לאחרונה באתר ProPublica, בו התפרסמו מסמכים שחשפו כי מיליארדרים רבים התחמקו מתשלומי מס לרשויות האמריקאיות במשך שנים. "אותי ואת הצוות שלי מובילה האמונה שהעולם יהיה טוב יותר אם כל ההון העצום הזה לא יתרכז בידיים של מעט אנשים", כתבה מקנזי.

בין הארגונים להם תרמה סקוט, שממוקמת במקום ה-22 ברשימת עשירי העולם של פורבס ובמקום השלישי ברשימת הנשים העשירות בעולם, ניתן למצוא מוסדות אקדמיים כמו מכללות ואוניברסיטאות, מרכזי אמנות, ארגונים להעצמת נשים ושוויון חברתי וכן ארגונים שלוקחים חלק במאבק בעוני העולמי. הצוות של סקוט לא פירט איזה סכום יוקצה לכל ארגון, אך נרמז כי התרומות יהיו שוות בגודלן, כך שכל אחד מהארגונים צפוי לקבל סכום של כ-10 מיליון דולר.

הצוות של סקוט הסכים לחשוף כי ארגון אחד בלבד, העוסק בהגנה על זכויות ילדים, יקבל תרומה בסך 20 מיליון דולר, בשל העשייה המשמעותית שלהם לאורך שנים רבות.

מקנזי סקוט. צילום: Kevork Djansezian/Getty Images
מקנזי סקוט. תרמה למאות ארגונים בשנה האחרונה. צילום: Kevork Djansezian/Getty Images

מודל יוצא דופן

התרומות של מקנזי פועלות לפי מודל יוצא דופן בהשוואה לעשירים אחרים העוסקים בנדבנות. בשונה ממיליארדרים אחרים, כמו למשל ביל ומלינדה גייטס, סקוט לא הקימה קרן ייעודית לנדבה, אלא בחרה להקים צוות ייחודי המורכב מחוקרים מקצועיים שמטרתם לזהות ארגונים מבטיחים בתחומים שונים.

סקוט והצוות שלה נוהגים גם לתרום לארגונים גדולים שמטרתם לסייע לעמותות אחרות, כמו למשל ארגון Kiva, המעניק הלוואות לארגונים אחרים וקטנים יותר שפועלים בחזית המאבק בעוני באפריקה. ארגון נוסף הוא המועצה האמריקאית למלכ"רים ועמותות, שבתגובה שהעניקו לפורבס הודו למקנזי ובעלה על תרומתם ועל האמונה שנתנו בהם לאורך השנים, ומסרו כי הכסף שקיבלו ישמש אותם כדי להמשיך להעניק תמיכה כלכלית לארגונים רבים ברחבי המדינה. כך למעשה תרומתה של מקנזי מתפרשת הרבה מעבר ל-286 הארגונים שנבחרו, והיא מגיעה באמצעות צד שלישי גם לעמותות נוספות.

ארגון נוסף שנכלל ברשימה הוא Faith in Action, שמסר לפורבס כי התרומה הכספית משנה לחלוטין את חייהם: "זו מתנה שמשנה הכל עבורנו. כמרכז שנותן מענה יומיומי לקהילות מוחלשות שבדרך כלל לא נמצאות במרכז העניינים, אנו אסירי תודה לגב' סקוט על תרומתה הנדיבה ועל ההשקעה שלה בעמותות שמשפיעות ישירות על חייהם של בני אדם", אמר מנכ"ל הארגון אלווין הרינג.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.