Forbes Israel Logo

מרכז רפואי רמת אביב חונך מרפאה לאבחון סרטן הערמונית בטכנולוגיה חדישה

מרכז רפואי רמת אביב, המתמחה ביישום טכנולוגיות טיפוליות זעיר פולשניים חונך מרפאה אורולוגית חדשה לאבחון סרטן הערמונית. מדובר בפרוטוקול חדשני, שמאפשר בשלב הראשון לזהות, למקם ולמדוד את הגידול הסרטני ובשלב השני לבצע ביופסיה בשיטה של הנחיית MRI-US Fusion, המאפשרת לקיחת דגימה ישירה מהמוקד שהודגם ב-MRI.

מידי שנה נערכות בישראל כ-5,000 ביופסיות לזיהוי ואבחון סרטן הערמונית. עד היום, רוב הביופסיות נעשו בהכוונת אולטרסאונד טרנס-רקטלי, שיטה שהחלו בה בשנות ה-80 ובה דגימות נלקחות באופן שיטתי, אך אקראי, ממקומות מסוימים בערמונית. אולטרה סאונד אינו מזהה מוקדים סרטניים בערמונית ולכן דגימות הביופסיה נלקחות ללא כל ידיעה על מיקומו של הסרטן. סרטן הערמונית הוא הסרטן היחיד שמאובחן כיום בצורה "עיוורת" כזו, שלא כמו במקרי סרטן אחרים שלהם יש אמצעי הדמיה מעולים, כגון CT ו-MRI.

המכשור החדש MRI-US Fusion מאפשר שימוש בתמונות שהתקבלו מהדמיית ה-MRI לצורך ביצוע ביופסיה מונחת אולטרסאונד. בטכנולוגיה זו, נבנה מודל תלת ממדי של הערמונית ובתוכו הנגע החשוד. המודל מוזן לתמונת האולטרסאונד בזמן אמת, כשמכשיר ה-MRI-US Fusion מאפשר לקיחת דגימה מדויקת מהאזור החשוד. במחקרים הוכח כי שימוש בשיטה חדשנית זו מעלה את אבחון המוקדים הממאירים באופן משמעותי ומפחית אבחון שגוי.

פרופ' בניאל (מימין) ופרופסור דוד מרגל (משמאל) עם הציוד החדש | צילום: יח"צ

בראש המרפאה החדשה יעמוד פרופ' ג'ק בניאל, מנהל תחום הכירורגיה האורולוגית במרכז הרפואי רמת אביב ובעל שם בינלאומי בתחום האבחון וטיפול בסרטן הערמונית. פרופ' בניאל מציין כי: "האלגוריתם הטיפולי החדש המיושם לראשונה בישראל יאפשר אבחון מדויק יותר של סרטן הערמונית וטיפול ממוקד בעקבותיו, תוך ריפוי עם מינימום תופעות לוואי. שיטות טיפול חדשניות עומדות להיכנס לארסנל הטיפולים ונוכל להציע אותן לחולים עם סרטן מקומי שמוגבל למוקד אחד או צד אחד של הערמונית". הטיפולים שייכנסו בקרוב כוללים טיפול ב- HIFU וב-nanoknife.

שיטת הטיפול HIFU החדשה (HIGH INTENSITY FOCUS ULTRASOUND), שתיכנס אף היא כאמור לשימוש במרפאה, מתבצעת באשפוז יום תחת הרדמה קצרה. היא אינה כרוכה בחתכים או בהחדרת מחטים לגוף וההתאוששות ממנה מהירה. הטכנולוגיה מבוססת על טיפול ממוקד בעזרת גלי אולטרא סאונד, והיא מתאימה לחולים שאובחן אצלם גידול ממאיר ממוקד שניראה ב-MRI ומצוי רק בצד אחד של הבלוטה. שיעור הריפוי בשיטה עומד על 80%, ובניגוד לטיפולים אחרים – אם מתגלה הישנות בערמונית ניתן לחזור עליו כעבור תקופה.

על פי נתוני משרד הבריאות סרטן הערמונית הינו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל. ב-99% מהמקרים הוא מופיע בקרב גברים מעל גיל 40, וככל שעולים בגיל כך עולה גם השכיחות ללקות בו. עיקר התחלואה היא בקרב בני 65 ומעלה. ישראל ממוקמת במקום ה-11 בעולם בשיעור מקרי סרטן הערמונית, בהשוואה ל-20 המדינות המובילות באירופה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן