חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

משחקי הכס: כך נוצר הפתיח המרשים ביותר בטלוויזיה – כל שבוע מחדש

קשה להיות מלך, בייחוד כשארבעה "מלכים" אחרים חותרים להפיל אותך מהשלטון. זוהי בדיוק הסיטואציה שבה מתחילה העונה השלישית של הסדרה "משחקי הכס", שהפרק הראשון שלה שודר הלילה בארה"ב.

לאנגוס וול יש משימה שנראית אולי פשוטה, אך בסדרה הזו היא מורכבת למדי – לעקוב אחר האירועים. וול, עם שם שכאילו נלקח הישר מממלכת וסטרוז הבדיונית שבה מתרחשת עלילת הסדרה, מנהל את חברת "אבן, נייר ומספרים", חברת ההפקה אשר יצרה את רצף כתוביות הפתיחה המרשים של התוכנית, אשר זכה גם בפרס אמי. הפתיח, באורך שתי דקות, מצולם ממעופו של עורב, (דמות מפתח בסדרה), ומציג את מפת הממלכה הבדיונית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ככל שהפתיחת מתקדם, צומחים מן המפה דגמים תלת ממדיים של המבצרים והערים שבהן מתרחשת העלילה. הבניינים עשויים מקפיצים ומגלגלי שיניים, ולא מאבנים, כאילו וול רוקן שעון והחל לבנות את הדגמים. מדובר בטריק מרשים אשר הופך את הפתיח לייחודי מאוד בנוף הסדרות בארה"ב, וגם לכלי סיפורי בפני עצמו, על אחת כמה וכמה כאשר בכל שבוע נדרשים שינויים בפתיח כדי שיתאים להתפתחות העלילה. "בדרך כלל בסדרות יש פתיח אחד, וזהו", אומר וול. "כאן מדובר בפתיח אורגני, מתפתח, משתנה כל הזמן".

וול הוא עורך וידיאו זוכה שני אוסקרים (על הסרטים "הרשת החברתית" ו"נערה עם קעקוע דרקון") ושני פרסי אמי. באמי הראשון שלו הוא זכה על קטע הפתיחה של הסדרה קצרת הימים "קרניבל", ואת האמי השני, כאמור, קיבל על משחקי הכס.


וול (מימין) עם פרס האוסקר | צילום: רויטרס

אחד מיוצרי הסדרה, דיוויד בניוף, מחמיא ל"תוכנית הקרב" של וול ושל הסטודיו שלו, ומציין כי היא מנעה אסון. "הקונספט שלנו לכתוביות הפתיחה היה פשוט למדי, אך וול והצוות שלו יצרו משהו חדש ומקורי לגמרי. התרומה הכי גדולה שלנו לפתיח הייתה שזזנו מהדרך ווידאנו שאף אחד אחר לא יתערב בתהליך", הוא אומר.

אולם תהליך יצירת הפתיח התגלה כמשימה מורכבת מאוד. "משחקי הכס" מבוססת על סדרת ספרים של הסופר ג'ורג' ר.ר מרטין, אשר מכילים בסך הכל יותר מ-4,000 עמודי טקסט ב-5 ספרים שונים (בעברית פוצלו חלק מהם לשני ספרים), ומרטין מתכנן עוד שני ספרים עד סיומה. הסדרה מתארת מאבק עז על כס המלכות בין חמישה "מלכים" שונים, אשר נע בין יבשות שונות ומכיל אינספור דמויות, אשר רבות מהן מוצאות את מותן מוקדם מהצפוי. מדובר בעלילה בעלת נראטיב מורכב, אשר דורש הסתגלות מהירה גם מצד מתכנני הפתיחים.

מצאו את ההבדלים – הפתיח של תחילת העונה הראשונה מול תחילת השנייה:

וול ועובדיו נדרשים להכיר את סיפור המסגרת בכל שלב, ולדעת לאן צפויה להתקדם העלילה. לצוות יש בערך שלושה חודשים ליצור את כתוביות הפתיחה לעונה חדשה, כאשר כל 10 כתוביות הפתיחה של הפרקים השונים נוצרות בבת אחת. הכתוביות משתנות באופן שבועי בהתאם לעלילה – כאשר מסעות חוצים יבשות, או לחלופין מסתיימים בטרם עת, המפה בפתיח תתעדכן בהתאם, וכל מיקום שמופיע בפרק יופיע גם באטלס שבכתוביות הפתיחה.

אחרי צילומיו של כל פרק, וול והצוות מקבלים את רשימת המיקומים הבדיוניים שצריכים להיכלל בפתיח, וגם את אתר הצילומים של כל סצינה (סצינות הקרח מצולמות באיסלנד, קטעי המדבר במרוקו וכו'). ה"טיפים" הגאוגרפיים האלה עוזרים להם לבנות את המראה של ממלכת ווסטרוז במפה, ולקבל השראה עבור הערים הדמיוניות מתוך הלוקיישנים שבהן צולמו הקטעים.

בשלב הראשון, מתחיל אחד מאנשי הארט בחברה לשרטט באמצעות עיפרון ונייר את העיר כמודל של גלגלי שיניים, ולעצב דיאגרמות מכניות המציגות כיצד בדיוק תבנה העיר את עצמה בכתוביות הפתיחה. העיצובים הללו מועברים למחלקת הגרפיקה. חבר צוות אחד אחראי על עיצוב הצל אשר מטילים הבניינים בזמן "צמיחתם". אחר מפקח על תנועות המצלמה, משנה את הזוויות והפריימים. עובד שלישי, אשר נקרא "אמן העשן", מוסיף את הצבע והגימורים האחרונים.

צילום: מתוך הסדרה

הצוות של וול לקראת העונה השלישית מונה 10 אנשים, כאשר את הפתיח לעונה הראשונה, שנבנה מאפס, סייעו לעצב כ-30 איש. את תהליך הבנייה החלו בחברה בעיצוב של גלגלי השיניים, הברגים והרצועות, ואז השתמשו במודלים פיסיקליים כדי להבין איך בדיוק יתרוממו הערים הקטנות מן המפה. "רמת הפירוט היא מדהימה. אי אפשר לזייף את זה", הוא אומר. "אנשים חשבו שאנחנו בונים את החלקים הללו מעץ ומתכת, אך כולם מעוצבים במחשב, כדי לחקות את האופן המדויק שבו הטקסטורות והחומרים הללו היו מתנהגים במציאות".

כל עיר במפה מיוצגת באמצעות סמלו של הבית השולט בה. כאשר עיר נכבשת, הצוות של וול מעדכן את המפה עם הסמל המתאים של הכובש. אם עיר נהרסה בקרב כלשהו, הצוות של וול יבנה מודל חדש, המתאר בפרוטרוט את העיר ההרוסה. צופים חדי עין יבחינו שערים שהופיעו בשלמותן בכתוביות הפתיחה של העונה הראשונה, נהרסו כליל בעונה השלישית.

כמו הדמויות בסדרה, גם וול מחפש להרחיב בקרוב את הממלכה. לקוחותיו כוללים את נייקי, ESPN והונדה. סטודיו "אבן, נייר ומספריים" מעסיק כיום יותר מ-100 עובדים, לעומת 70 ב-2009, והחברה תעבור בקרוב למשרדים חדשים וגדולים יותר במנהטן. זו אמנם לא תהיה טירה, אך זה יספיק להם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן