Forbes Israel Logo

משחק הזיכרון: סין ויפן מסרבות להניח את מלחמת העולם השנייה מאחוריהן

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה עורר ביקורת נוקבת מצד השכנות סין ודרום קוראיה לאחר ביקורו במקדש יאסוקוני בסוף השנה שעברה. המקדש המשמש כאתר זיכרון לקורבנות היפנים במלחמות מאז 1853, מנציח בין השאר את זכרם של אנשי צבא יפניים שלחמו במלחמת העולם השנייה ונחשבים כפושעי מלחמה. האתר נחשב בעייני הסינים כסמל לתוקפנות היפנית בתקופת המלחמה.

אך כעת, נראה כי אבה המבקר בהולנד במסגרת פגישת ה-G7 (ללא רוסיה שהושעתה), מנסה לתקן את הרושם שיצר ביקורו השנוי במחלוקת ויגיע לביקור בבית אנה פרנק באמסטרדם, המשמש גם כמוזיאון למורשתה ולזיכרון קורבנות השואה. "בביקור הזה אנחנו רוצים לחזור ולבטא את הידידות המתמשכת בין יפן והעם היהודי ברחבי העולם", אמר דובר משרד החוץ היפני, אשר לא רואה כל סטירה בין הביקור הנוכחי והביקור במקדש יאסוקוני. "להכיר בנושאים היסטריים באופן גלוי ולהעביר את השיעורים שהם מלמדים לדורות הבאים, הוא הצעד הראשון בהשגת שלום", הוסיף.


ג'ינפינג (מימין) ואבה. שני ביקורים באתרי הנצחה באותו שבוע – לא במקרה | צילום: רויטרס

"נראה שאבה רגיש הרבה יותר לביקורת במערב מזו המגיעה מן השכנות במזרח, ובמיוחד לביקורת מהקהילה היהודית בארה"ב, כפי שמיוצגת על ידי מרכז שמעון ויזנטל", אומר פרופסור קואיצ'י נקאנו מאוניברסיטת סופיה. הביקור של אבה הוא מסר לקובעי המדיניות בארה"ב, אך הוא מקבל משנה תוקף לאור שורה של תקריות ספק אנטישמיות, ספר על רקע וונדליסטי שאירעו ביפן בחודשים האחרונים, במהלכן הושחתו עותקים של הספר "יומנה של אנה פרנק" בספריות ציבוריות. סיפורה של אנה פרנק מוכר מאוד ביפן, והספר נחשב פופולרי במיוחד. יתר על כן, יותר מ-33 אלף תיירים יפניים פוקדים את המוזיאון באמסטרדם מידי שנה.

אך מעבר לזווית היפנית הפנימית ולמערכת היחסים עם המערב, יש לבחון את הביקור לאור המתח המתגבר בין סין ויפן וסביב "משחק הזיכרון" שהן מנהלות בקשר לאירועי מלחמת העולם השנייה. השבוע צפוי להגיע לגרמניה נשיא סין, שי ג'ינפינג אשר ינצל את ביקורו על מנת לבקר באנדרטת השואה בברלין. על פניו, אין מדובר בצעד חריג. מנהיגי עולם רבים מגיעים אל אתר ההנצחה במהלך ביקורים רשמיים בבירת גרמניה, אך סירובה של הקנצלרית אנגלה מרקל להתלוות אל ג'ינפינג מבהיר כי הפעם אין מדובר בביקור תמים לחלוטין, אלא במהלך נוסף ב"קרבות הזיכרון" שמנהלים ביניהם מנהיגי סין ויפן.


אנדרטת השואה בברלין. התשובה הסינית לבית אנה פרנק | צילום: רויטרס

למעשה, שלא מרצונה, נגררת גרמניה כבר שנים אל המערכה ההיסטורית הזו, כאשר סין מרבה להשתמש בה ובהתמודדותה עם עברה האפל ככלי ניגוח מול יפן, שבעייני סין איננה עושה די על מנת לכפר על פשעי המלחמה.

נראה כי לעת עתה, סין ויפן ימשיכו להשתמש במלחמת העולם השנייה כפלטפורמה להתנצחות ונמשיך לשמוע על ביקורים באתרי זיכרון והשוואות היסטריות שונות מצד השתיים. נראה כי המתיחות ביניהן רק הולכת וגוברת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.