Forbes Israel Logo

משקיעות בספורטאים: אלו המדינות שמשלמות מענק שש ספרתי לזוכים האולימפיים

נחישות ועיניים על המטרה - אלו קווי הדימיון בין ספורטאים אולימפיים ליזמים מצליחים | צילום: Shutterstock
נחישות ועיניים על המטרה - אלו קווי הדימיון בין ספורטאים אולימפיים ליזמים מצליחים | צילום: Shutterstock
כ-11 אלף ספורטאים מרחבי העולם השתתפו במשחקים האולימפיים בטוקיו, ואחדים מהם שבו למדינות המוצא עם מדליות והתקבלו בברכות. חלקם גם קיבלו מענקים שמנים לכבוד המאורע

אולימפיאדת טוקיו, בה השתתפו 11 אלף אתלטים מקצועיים מכל רחבי העולם, נמצאת רגע לפני סיום, וספורטאים רבים צפויים להתקבל למדינות המוצא שלהם בתשואות, ברכות חמות ועוד. עבור כמה אתלטים ברי מזל – הברכות החמות ילוו גם במענקים שמנים.

עבור ספורטאים ברי מזל כמו נאומי אוסקה או קווין דורנט, שהשתתפו גם הם במשחקים האולימפיים השנה, ההשתתפות והזכייה הם לא פתח לשינוי מהותי במצבם הכלכלי. עבורם, עלויות האימון, הטיסה, ההוצאות הרפואיות ועוד, מכוסות לרוב על ידי שיתופי פעולה ענפים וחוזי ענק עם נותני החסויות. עם זאת, מיותר לציין כי מדובר בקומץ ספורטאים בלבד.

אם כך, אילו בונוסים מקבלים הזוכים במדליות האולימפיות? המנצח הישראלי בזהב, ארטיום דולגופיאט, זכה למענק בסך כחצי מיליון ש"ח מהוועד האולימפי, בעוד המאמן שלו זכה למענק של כ-250 אלף ש"ח.

ארטיום דולגופיאט זוכה במדליית הזהב באולימפיאדת טוקיו | צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל
ארטיום דולגופיאט זוכה במדליית הזהב באולימפיאדת טוקיו | צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל

ומה המצב בשאר מדינות העולם? ארה"ב מעניקה לזוכים במדליית זהב מענק בסך 37,500 דולר, 22,500 דולר עבור זכייה במדליית כסף ו-15 אלף דולר עבור זכייה במדליית ארד. בנוסף, המדינה מציעה הטבות שונות לרבות כיסוי רפואי מקיף ויוקרתי ועוד.

לצורך השוואה, באולימפיאדת ריו בשנת 2016, העניק הממשל האמריקאי 25 אלף דולר לזוכים במדליית זהב, 15 אלף לזוכים במדליית כסף ו-10 אלף דולר עבור הזכייה במדליית ארד, כך שמדובר בקפיצה משמעותית.

ארה"ב לא שוכחת לתגמל את הספורטאים המצטיינים | צילום: Shutterstock

גם יפן, המדינה המארחת את המשחקים השנה, מתגמלת היטב את הזוכים שלה, עם מענק בסך 45 אלף דולר לזוכים במדליית זהב, 18 אלף דולר לזוכים במדליית כסף ו-9,000 דולר עבור מדליית ארד. על פי הדיווחים, לקבוצת הכדורסל שייצגה את יפן במשחקים הובטח מענק כולל של 45 אלף דולר במידה ויזכו בטורניר.

נדגיש כי לא כל מדינות העולם מציעות פרס ייעודי עבור זכייה במשחקים. בריטניה, ניו-זילנד, שוודיה ונורווגיה לא מציעות כלל מענקים עבור מדליות. ולמרות הכל, יפן וארה"ב לא לבד, ואליהן מצטרפות מדינות אחרות כמו אוסטרליה, ברזיל, קנדה, פינלנד, פורטוגל, סרביה ושוויץ שמציעות לספורטאים המצטיינים שלהם מענקים שמנים במיוחד, הנעים בין 15-70 אלף דולר בהתאם לסוג המדליה ולמדינות השונות.

ישנן מדינות שמציעות סכומים נכבדים יותר לזוכים שלהם, במיוחד כאשר מדובר במדינות שמנסות לייצר הישגים משמעותיים נוספים במשחקים, מה שהופך את מדינות אלו ליעדים בהם משתלם במיוחד להיות ספורטאי מצטיין.

סינגפור

מענק הזכייה: 738 אלף דולר עבור מדליית זהב
נכון להיום, סינגפור היא המדינה שמציעה את הפרס הגבוה ביותר עבור זכייה במדליית זהב, בסך מיליון דולר סינגפורי שהם שווי ערך ל-738 אלף דולר. עבור מדליית כסף מוענק פרס בגובה 500 אלף דולר ו-250 אלף דולר עבור מדליית ארד. הפרס תקף גם עבור זכייה במדליות בקטגוריות הקבוצתיות, בהם המדליסטים הזוכים מתחלקים ביניהם בסכומים גבוהים יותר שמתחלקים בין כל חברי הקבוצה.

טאיוואן

מענק הזכייה: 716 אלף דולר עבור מדליית זהב
טאיוואן כבר העניקה השנה את המענק עבור מדליית זהב, לספורטאית קו סינג צ'ון, שזכתה בקטגוריית הנפת המשקולות מתחת ל-59 ק"ג. טאיוואן ייחודית בכך שהיא מתגמלת היטב גם ספורטאים שמגיעים למקומות נמוכים יותר בתחרות, והעניקה פרסים לזוכים השנה גם במקום ה-7 וה-8, להם הוענקו 32 אלף דולר כל אחד, סכום נאה ושווה ערך לסכום המענק שיקבל ספורטאי אמריקאי שזוכה במדליית זהב.

אינדונזיה

מענק הזכייה: 716 אלף דולר עבור מדליית זהב
אינדונזיה העניקה בעבר סכום של כ-5 מיליארד רופיה לזוכים במדליית זהב, סכום השווה ערך ל-346 אלף דולר, לשתי המדליסטים האולימפיים שלה בשנת 2016, טונטוי אחמד ולילאן נסיר – שזכו בזהב במסגרת תחרות הבדמינגטון. השנה אופן חלוקת המענק לזוכים ישתנה, וכל זוכה יזכה ב-1,400 דולר מידי חודש למשך כל חייהם.

בנגלדש

מענק הזכייה: 300 אלף דולר עבור מדליית זהב
נכון להיום, ספורטאים מבנגלדש לא זכו באף מדליה. עם זאת, המדינה התחייבה לשלם 300 אלף דולר עבור זכייה במדליית זהב, 150 אלף דולר עבור מדליית כסף ו-100 אלף דולר עבור זכייה במדליית ברונזה, כך לפי פרסום שעלה בוועד האולימפי הבינלאומי.

קזחסטן

מענק הזכייה: 250 אלף דולר עבור מדליית זהב
ממשלת קזחסטן פרסמה הודעה רשמית החודש, בה נכתב כי זוכים במדליית זהב יתוגמלו ב-250 אלף דולר, 150 אלף דולר עבור מדליית כסף ו-75 אלף דולר עבור מדליית ארד. שני ספורטאים קזחים כבר זכו במדליית ארד במשחקים האולימפיים הנוכחיים,האחד בקטגוריית הג'ודו והשני קטגוריית הנפת המשקולות.

מלזיה

מענק הזכייה: 237 אלף דולר עבור מדליית זהב
בדומה לאינדונזיה, גם הממשל המלזי הודיע כי יתגמל מדליסטים אולימפיים במענק חד פעמי לצד תשלום חודשי קבוע, כאשר הסכום שיוענק למנצחים במדליית זהב יהיה כ-237 אלף דולר, 71 אלף דולר עבור מדליית כסף ו-24 אלף דולר עבור מדליית ארד, לצד מענקים בסכומים תואמים של 1,200 דולר, 700 או 470 דולר מידי חודש, בהתאם לזכייה. בנוסף, החל משנת 2016 מלזיה משלמת מענקים דומים גם לזוכים במשחקים הפרא-אולימפיים.

איטליה

מענק הזכייה: 214 אלף דולר עבור מדליית זהב
איטליה הודיעה רשמית כי תעניק כ-214 אלף דולר לזוכים במדליית זהב. מדובר בזינוק של 20% משנת 2016. כמו כן, המדינה תעניק מענק בסך 90 אלף אירו עבור מדליית כסף ו-60 אלף אירו עבור מדליית ארד. נציין כי לעומת המשתתפות האחרות ברשימה, לאיטליה בדרך כלל יש לא מעט זוכים במשחקים האולימפיים. באולימפיאדת ריו למשל, היו לאיטליה כ-30 זוכים.

פיליפינים

מענק הזכייה: 200 אלף דולר עבור מדליית זהב
מניפת המשקולות הידילין דיאז זכתה השנה במדליית זהב, מה שהביא לקיצה של "בצורת אולימפית" בפיליפינים, שנמשכה 97 שנה. הפרס שמציע הממשל לזוכה המאושרת הוא 200 אלף דולר, או 10 מיליון פזו פיליפיני.

כמו כן, הוועדה העניקה לדיאג 5 מיליון פזו נוספים, שנתרמו במשותף על ידי הנשיא רודריגו דוארטה, עיריית זמבונגה, בה היא מתגוררת, וכן באדיבות תרומתן של מספר חברות נוספות. סך הכל, קיבלה המדליסטית סכום משוקלל של 970 אלף דולר, שהם 48.5 מיליון פזו, לצד דירה חדשה, מכונית וטיסות חינם לכל החיים בשתי חברות תעופה שונות.

הונגריה

מענק הזכייה: 166 אלף דולר עבור מדליית זהב
הונגריה מציעה 166 אלף דולר לזוכים במדליות זהב, 118 אלף דולר לזוכים במדליית כסף ו-94 אלף דולר לזוכים במדליית ארד. הוועד האולימפי במדינה מציע גם מענקים צנועים יותר לאתלטים שמסיימים בתחרויות במקומות הרביעי עד השמיני. כמו כן, במקרה שקבוצה מטעם הונגריה מנצחת בתחרות, כל שחקני הקבוצה זכאים לסכום מלא ושווה כספורטאים נפרדים מהנבחרת, בהתאם למדליה בה זכתה הקבוצה.

קוסובו

מענק הזכייה: 119 אלף דולר עבור מדליית זהב
המדינה הקטנטנה, מציעה 119 אלף דולר עבור זכייה במדליית זהב, 60 אלף דולר עבור זכייה במדליית כסף ו-40 אלף דולר עבור זכייה במדליית ארד. גם מאמנים אולימפיים זוכים במענק השווה מחצית מהסכום לה זוכה הספורטאי שאימנו. לפורבס נודע כי הוועדה האולימפית בקוסובו שוקלת להעניק פרס כספי נוסף לזוכים, אז הסכום טרם הוחלט.

אסטוניה

מענק הזכייה: 5,500 דולר לשנה לכל החיים
אסטוניה אמנם לא משלמת סכום שש ספרתי לזוכים במדליות אולימפיות, אך היא מקבלת מקום של כבוד ברשימה מודל התשלום השנתי שהיא מעניקה לזוכים, בנוסף לתמיכה כלכלית לאורך החיים והקמת מסלול פנסיה ייעודי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.