Forbes Israel Logo

משקיעים בשקיפות: האם הסיבה שיותר ויותר חברות מאמצות את מודל הגילוי המלא היא דווקא כלכלית?

אין ספק שהאינטרנט שינה את הדרך שבה אנו עושים עסקים. סיבה אחת מרכזית לכך היא השקיפות שהוא הביא עימו. אנחנו יודעים כיום הרבה יותר על החברות עימן אנו עושים עסקים, אנחנו יודעים איפה הן מייצרות את המוצרים שלהן, ואיך הן מתייחסות לעובדים שלהן – אפילו אלו שנמצאות בשולי שרשרת האספקה.

ניקח לדוגמא את השריפה הטרגית במפעל הביגוד בבנגלדש, שתבעה את חייהם של 117 עובדים ב-2012 – השריפה הזו עוררה בעקבותיה רעש גדול אודות התנאים בהם מחזיקה תעשיית האופנה את עובדיה במזרח הרחוק, רעש שהביא לכך שאנשים רצו לדעת יותר אודות החברות מהן הם רוכשים באופן קבוע. יכול מאוד להיות שתנאי העבודה המחפירים הללו נמצאים בעולם כבר המון זמן מבלי שאיש ניסה להסתיר אותם, אולם כעת צמחה ההזדמנות דווקא לאלו שעושים דברים אחרת לתקשר עם הלך הרוח הרווח. העין הציבורית, שרואה כל דבר ומכל מקום, מחפשת כעת את החברות שאומרות "אנחנו שונים. שימו לב אלינו, אנחנו שקופים ואתם יכולים להיות בטוחים בדרך שבה אנו מייצרים את המוצרים שלנו".

חשיפת פרטי החברות מספקת למשקיעים תחושת ביטחון | צילום: Shutterstock

חברת האופנה אברליין (Everlane), למשל, החליטה לקחת את גישת האחריות הזו לידיים. לחברה מספר מפעלים ברחבי העולם, מסין ועד החוף המערבי של ארצות הברית, והאתר שלהם לא מדבר בשפה העסקית בלבד. באתר ניתן לראות את המיקום של המפעלים ואת הסיפורים שלהם – ניתן ללמוד מדוע הם בחרו למקם את המפעלים היכן שהם נמצאים, מתי לאחרונה נערכה ביקורת בהם ובחברה חושפים אפילו את הבעלים של החברה ופרטים נוספים עליהם, כמו למשל הפילוסופיה העסקית בה הם מחזיקים. המודל של אברליין אינו פורץ דרך, הוא חלק מתנועה של עסקים שרואים את מחויבותם לשקיפות בכל התחומים כחלק בלתי נפרד מהצלחת החברה.

מניע שהוא גם שיווקי

טרנד השקיפות הנוכחי מונע ממספר גורמים. ראשית, האינטרנט. בעולם שלפני עידן האינטרנט זה פשוט לא היה אפשרי עבור הלקוחות להגיע למידע ולהבין את הליכי הייצור והשיווק של החברות. כתוצאה מכך, הם גם לא יכלו לחוש אי נוחות אמיתית בשלם. שנית, הם לא יכלו פשוט לחפש ולמצוא מותגים שהערכים שהם דוגלים בהם דומים לאלו שלהם עצמם. שלישית, הפוקוס חזר ומתעצם על הליך הייצור והאיכות של מוצרי החברות, כמו גם על הרצון לכונן יחסים עם הלקוחות. סיפור סיפורים הוא השיווק של ימינו. חברות שיודעות לספר סיפור היטב – ויש להן גם סיפור טוב לספר – משתמשות ביכולתן על מנת לבדל את המותג שלהן ולייצר עבורן יתרון עסקי אמיתי.

השקיפות למעשה מסייעת לא רק לצריכה חופשית ומודעת יותר של הצרכנים, אלא גם להערכה של הזדמנויות השקעה. השקעה בתחום הטכנולוגיה היא אחד הטרנדים החמים ביותר כיום, אבל הרבה משקיעים פוטנציאליים לא בהכרח יודעים הרבה על ההצעה העסקית הספציפית או שכלל אין להם את הכלים להעריך את הטכנולוגיה העולה כראוי. למשל, קשה לאדם להעריך רשת חברתית חדשה – ישנם מעט נתונים קשה להעריך כך את האפשרויות שלה לייצר רווח. הערכת הפוטנציאל של מותג שכן מכירים, לעומת זאת, עם נתונים שקופים אודות שרשרת הייצור וההפצה שלו, תהיה פשוטה בהרבה לכולם.

אם המפתח להשקעה הוא מה שאתה יודע, אז ככל שתדע יותר, כך יותר טוב. חברות חזקות, שאין להן מה להסתיר, לרוב גם לא יתאמצו לעשות זאת, ואם יש להן מוצר חזק ואמונה חזקה, שקיפות תהיה הדרך שגם הן יבחרו בה, בדרך לליבו של הצרכן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן