חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

משרד האוצר: עלייה של 9% בעסקאות הנדל"ן – הצעירים מתרחקים מהמרכז

ירידה של 7% חלה ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים באזור תל אביב ושל 9% באזור ירושלים, בהמשך לירידה בשיעור דומה בירושלים בחודש הקודם, אל מול עלייה של 9% בסך עסקאות הנדל"ן  – כך עולה מסקירה חודשית של מצב המשק שערך משרד האוצר (דו"ח אורות אדומים). 

במשרד הסבירו כי יתכן והירידה החדה ברכישות הזוגות הצעירים בירושלים נובעת בין היתר מהקשחת תנאי המימון למשכנתאות – זאת על רקע העובדה כי רמות השכר של הזוגות הצעירים באזור ירושלים נמוכות משמעותית בהשוואה לממוצע הארצי, בעוד רמות המחירים גבוהות בהשוואה לממוצע הארצי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עוד עולה כי בחודש מרץ נרשמה יציבות במספר העסקאות בדירות בהשוואה לחודש הקודם, לאחר 3 חודשים רצופים של ירידות. בהשוואה למרץ אשתקד נרשמה כאמור עלייה של כ-9%. משקל המשקיעים בסך העסקאות ירד לשיעור של קרוב ל-21%, השיעור הנמוך ביותר בשנים האחרונות. במונחים מוחלטים נרשמה ירידה של 6% במספר הדירות שרכשו משקיעים בחודש מרץ בהשוואה לחודש הקודם. בולט במיוחד אזור חיפה עם ירידה של 15%. סך הדירות שרכשו משקיעים בחיפה בחודש מרץ היה עדיין גבוה ב-14% בהשוואה למרץ אשתקד, לעומת ירידה של 10% שנרשמה באותה התקופה ברמה הארצית.

האזור היחידי בו נרשם גידול ברכישות המשקיעים בחודש מרץ היה אזור ת"א, כאשר שיעור הגידול מגיע ל-35%, לאחר חודשיים של ירידות חדות. הגידול החד ברכישות המשקיעים בת"א חל על רקע גידול משמעותי במכירות המשקיעים באזור, כאשר קרוב ל-60% מהדירות שמכרו משקיעים בחודש מרץ בת"א נרכשו ע"י משקיעים אחרים.

צילום: אהוד כהנים

עוד עולה מהדו"ח כי ההתפתחויות הכלכליות בחודש האחרון היו מעורבות. מחד, נרשם שיפור במדדי הפעילות הריאלית השוטפים, בגביית המסים ובסחר החוץ. מנגד, בשוק העבודה, בשוק ההון, בכלכלה העולמית ובהלכי הרוח של הציבור נרשמה הרעה.

נתוני הפעילות הריאלית הצביעו על המשך מגמת השיפור בפעילות ברבעון הראשון של השנה. באפריל נרשמה עלייה של 6% בגביית המסים. נבעה הן מעלייה בשיעור של 6.2% בגביית המסים הישירים והן בשל עלייה של 5.6% בגביית המסים העקיפים. בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, עלו סך ההכנסות ממסים בשיעור ריאלי של 7.7%.

למרות ירידות חדות שנרשמו ביצוא וביבוא הסחורות בחודש מרץ, המגמה הכללית הנרשמת ברבעון הראשון בפעילות סחר החוץ היא חיובית. מבחינת יציבות מחירים, ממשיך שיעור האינפלציה במשק הישראלי להיות נמוך ממרכז יעד האינפלציה, כאשר ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי.

בשוק העבודה נרשמה בחודש מרץ הרעה בשוק העבודה על אף הירידה בשיעור האבטלה. בחודש מרץ נרשמה ירידה משמעותית של 0.6% בשיעור ההשתתפות במשק הישראלי, מרמה של 64.1% לרמה של 63.5%. הירידה בשיעור ההשתתפות באה לידי ביטוי בירידה חדה של 25.6 אלף במספר המועסקים, לצד ירידה של 8,700 איש במספר הבלתי מועסקים.

בפעילות שוק ההון נרשמה התפתחות שלילית בחודש אפריל, ונרשמו ירידות במדדי המניות, בדומה להתפתחויות ברוב שוקי המניות המובילים בעולם. גם בהלכי הרוח של הציבור נרשמה הרעה בחודש אפריל, אשר כללה ירידה במדד מנהלי הרכש ובמדד אמון הצרכנים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן