Forbes Israel Logo

נהג מירוצים: "האיש הכי מעניין בעולם" רוצה לכבוש את סין

במרוץ להובלת המכירות העולמיות בענף הרכב, נעזרת פולקסווגן במהנדסים (דת) ובמנהלים (אלילים). האם יצליח וולפגנג דורהיימר, מהנדס ומנהל צוות המחקר והפיתוח של אאודי, שכבר הוביל בעבר מהפכים בבנטלי ובפורשה, לנצח את המתחרות האמריקאיות על לב הצרכן הסיני?

בגובה של כמעט 4,000 מטר, במטוס פרטי־משפחתי מבית היוצר של החברה הצרפתית דסאו פלקון, בוחר מי שמוערך כיורש של פולקסווגן לדבר דווקא על אופנועים. וולפגנג דורהיימר, המועמד לעמוד בראש יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם, רצה בכלל להיות נהג מרוצים. "רציתי מאוד להיות נהג מרוצי אופנועים. התאמנתי שעות על גבי שעות מדי יום כדי להשיג את המטרה", הוא מסביר בדרכו חזרה מהעבודה בוולפסבורג, גרמניה, לביתו באנגליה, אחרי יום ארוך של פגישות במטה החברה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מרוצי אופנועים לא היו בתחזית שלו. הוא היה גבוה מדי (1.86 מטר) ומצבה הכלכלי של משפחתו היה צנוע. דורהיימר החליט שאם לא יוכל לרכוב על אופנועי מרוץ, לפחות יוכל לתכנן אותם.


דורהיימר (מימין) | צילום: רויטרס

זאת הייתה הסבה מוצלחת – עוד כשהיה סטודנט שלח לב.מ.וו את עבודת התזה שלו, שעסקה בדרכים לשיפור העיצוב האחורי של אופנועי המרוץ שלה, אשר נתקלו בבעיות במסלולי שטח. בב.מ.וו היה מי שהתלהב, ובגיל 27 שכרו את שירותיו של דורהיימר. 

חייו של דורהיימר, כיום בן 54, מלאים בפיסות טריוויה משונות שכאלו. אפילו בענף שמתבסס על "מבינים במכוניות" ועל תחרויות מלאות טסטוסטרון, מתחרה דורהיימר בליגה משל עצמו. בתערוכת המכוניות בדטריוט מיהר לחזור לגרמניה. למה? כדי לחדש את רישיון מדריך הסקי שלו בעיירת הולדתו מרטינסזל שבאלפים, כמובן. החליפות שלו נתפרות בהזמנה; הטבח הנוכחי שלו שירת במשך שנים כשף האישי של הרוזן ממארץ'. בתעשייה צוחקים עליו שהוא מזכיר דמות מפרסומת לבירה המקסיקנית דוס אקוויס: האיש המעניין ביותר בעולם. עם הנחישות, הדייקנות והפראות האלו הוביל דורהיימר את המהפכות האדירות של פורשה ובנטלי. עכשיו הגיע תור פולקסווגן.

כל פיסות החיים האלו הופכות את עלייתו לגבהים האדירים של תאגיד העל פולקסווגן למפתיעה אף יותר. הטיסה מגרמניה לאנגליה התקיימה במסגרת כתבה על בנטלי, המותג של פולקסווגן שאותו ניהל דורהיימר באותם ימים. שישה שבועות לאחר מכן הוא מונה לראש המחקר והפיתוח באאודי, תפקיד שנחשב למשרת המהנדס החשובה ביותר בפולקסווגן, חברה שהפכה את ההנדסה לדת.


צילום: פולקסווגן

אבל ייתכן שזאת רק תחנת ביניים מכרעת במסלול המהיר לניהול פולקסווגן כולה ביום מן הימים. מה שלא יהיה, זו ודאי הוכחה מכרעת לכך שהוא הפך לחברו של מרטין וינטרקורן, יושב הראש העוצמתי בן ה־65 של מועצת המנהלים של פולקסווגן AG, האדם שמנהל את החברה מאז 2007, והמבוגר מבין כל המנהלים בה. 

"כוכב עולה? כן. מקורב לוינטרקורן? זה חשוב. והוא גם מהנדס", אומר מקור בפולקסווגן שמכיר היטב את המהלכים הפוליטיים האדירים בחברה. "הוא ימלא תפקיד חשוב בשנים הבאות". 

לדברי סקוט קוך, מנהל אאודי אמריקה, "יש לו מוניטין מרשים מאוד בתוך הקבוצה. הוא פיקח מאוד". וינטרקורן לא הגיב לפניית פורבס.

המהנדס שאהב אותי

הניחושים לגבי מסלול הקריירה העתידי של דורהיימר הם יותר מסתם משחק חברה. המעבר שלו מבנטלי לאאודי הוא חלק מכריע ברה־אורגניזציה שהתחיל וינטרקורן ביוני בפולקסווגן AG, חברת האחזקות שכוללת את פולקסווגן, אאודי, בנטלי, בוגאטי, דוקאטי, חלק מפורשה, למבורגיני, מאן וסקודה. החברה חולמת כבר שנים לעקוף את טויוטה ואת GM ולהפוך ליצרן הרכב עם המכירות הגבוהות ביותר בעולם. מבין 400 המנהלים המובילים בארגון נחשב דורהיימר לאחד מ־15 הראשונים, וייתכן שחשיבותו גדולה אף יותר.


צילום: פולקסווגן

הסיבה לכך? סין. אם וינטרקורן מעוניין לנצל את ההזדמנות למלא את הבטחתו להפוך ליצרן המכוניות הגדול בעולם, הוא יצטרך להוביל את פולקסווגן בשוק הצמיחה הגדול ביותר. אבל הפרס האמיתי הוא ענף מכוניות היוקרה, שבו המכירות של כמה מותגים מובילים כבר עולות על המכירות בארה"ב. מכירות אאודי בסין עולות כבר בהרבה על אלו של ב.מ.וו ושל מרצדס בנץ. דורהיימר, מקווה וינטרקורן, יכול להרחיב את הפער הזה, ולפתח במקביל מכוניות שיימכרו טוב יותר גם בארצות הברית, שם מפגרת אאודי אחר מתחרותיה.

דורהיימר הצטרף לפולקסווגן ב־1999 דרך פורשה – ששכרה את שירותיו כדי לשפר את סדרת מודל 911. בהמשך הוביל את רכב הספורט־שטח קאיין להצלחה מסחררת ברחבי העולם, והפך אותו לדגם הנמכר ביותר של פורשה. הוא ניצח על השקתה של ספינת הדגל החדשה של בוגאטי בתחום הביצועים, בוגאטי ויירון גראנד ספורט, מכונית ששוויה 2.1 מיליון דולר, ובבנטלי הוביל בהצלחה את ההשקה של הגרסה המעודכנת של קונטיננטל GTC.

לא תמצאו איש שעבד איתו בשנה וחצי שבהן ניהל את בנטלי שיקרא לו "חמוד" או "חברותי" – לא במפעלי החברה בעיירה האנגלית הקטנה קרואו, ולא במשרדי ההנהלה בוולפסבורג. אך כולם העריכו את ההוגנות ואת הסגנון הישיר שלו. אחד ממנהלי העבודה נזכר כיצד שלח דורהיימר לכל העובדים את כתובת המייל האישי שלו לפני ישיבה עם העובדים. העובדה שנעזר לעתים קרובות במדריך המהנדסים עב הכרס שהחזיק במכתבתו לא פגעה בהילת המסתורין שאופפת אותו.

לשנות את אאודי

אין פלא שהוא כבר מטביע את חותמו באאודי. דורהיימר דחה את התוכניות לייצור מכונית־העל החשמלית R8, בתואנה שהיא יקרה מדי ולא פרקטית, והחל בעיצובם של דגמים חדשים רבים (אאודי סירבה למסור פרטים נוספים).


פורש קאיין | צילום: יח"צ

האם האתגר של דחיקת רגליהן של ב.מ.וו ומרצדס מהשוק החשוב ביותר בעולם מדאיג אותו? לא יותר מגלישה במסלול סקי שחור. מבחינת דורהיימר, ההצלחה אינה אלא פועל יוצא של ריכוז. "פולקסווגן היא חברה שמונעת על ידי הנדסה, והצמיחה בסין היא קבועה", אומר דורהיימר בהחלטיות. "אני לא רואה כל סיבה שזה ישתנה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.