Forbes Israel Logo

נוסטלגיית בחירות: האתר שיחזיר אתכם לקמפיינים של פעם

אסיפת בחירות: אתר חדש מחזיר את הציבור הישראלי לכרזות הנוסטלגיות והפשוטות של של לפני עידן האינטרנט והקמפיינים המתוקצבים היטב. מלבד על מצעי המפלגות, הכרזות, הקריקטורות וקטעי העיתונות אפשר ללמוד באתר שהקימה הספרייה הלאומית על יחס המפלגות לאורך השנים לנושאים שעליהם מתווכחות המפלגות גם היום: נושאים כלכליים, מאבקים חברתיים, מאבקי דת ומדינה והסכסוך הישראלי-ערבי.

מתוך קמפיין של מפא"י ב-1973

האתר שהקימה הספרייה הלאומית לקראת הבחירות לכנסת ה-19 מכיל את כל תעמולת הבחירות וסיקורן בתקשורת, מאז הבחירות לכנסת הראשונה, בשנת 1949. האתר כולל אלפי כרזות ומודעות בחירות, תצלומים של אישים פוליטיים במהלך מסעות הבחירות, מצעים אידיאולוגיים של המפלגות, נאומים חשובים שנישאו בעצרות הבחירות ועוד. בנוסף יועלו לאתר בתוך זמן קצר גם קבצים דיגיטליים של מסעות תעמולה שנערכו ברשת האינטרנט מאז מערכות הבחירות של 2006 ו-2009.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

האתר מזכיר לציבור הישראלי כמה פרטים מעניינים ופיקנטריים על המפלגות שהיו קיימות בראשית ימי המדינה, כמו מפלגת התימנים, המפלגה הפרוגרסיבית, רשימת הנשים הדתיות, מפלגת הספרדים משנות ה-50 וה-60, מפלגותיהם של אייבי נתן, פלאטו-שרון, אורי אבנרי ואריאל שרון (שלומציון), מפלגת לוחמי המחתרות, מפלגת עקרות הבית ועוד רבות אחרות.

קריאה לעולי גרוזיה להצביע לאגודת ישראל – מתוך מערכת הבחירות של 1977

האתר גם מציב מראה מול השינוי הטכנולוגי הגדול ששינה את הקמפיינים מקצה לקצה וחושף את אמצעי התעמולה שהיו קיימים בעבר, ולמעשה נעלמו לחלוטין בעידן הטלוויזיה והאינטרנט. כך למשל, מוצגים נאומי המנהיגים בעצרות הבחירות, סדרות של קריקטורות עוקצניות נגד יריבים פוליטיים, חוברות שבהן נדפסו מצעי הבחירות או האשמות חריפות ביותר נגד מפלגות יריבות, שחולקו בעשרות אלפי עותקים לבוחרים. עוד ניתן לראות באתר כי במערכות הבחירות הראשונות, כאשר רבים מהבוחרים עדיין לא דיברו היטב עברית, כרזות ומודעות רבות נכתבו בשפות העולים – יידיש, הונגרית, ערבית ועוד.

מדובר בפרויקט גדול ומורכב מאוד של הספרייה הלאומית, שבשנים האחרונות משקיעה משאבים רבים בשימור ודיגיטציה של דברי דפוס כגון כרזות, פשקווילים, כרטיסי ברכה, הזמנות, תכניות לאירועים ועוד, ושתרומתם להכרה ולהבנת החברה הישראלית משמעותיים וחשובים במיוחד. למיזם שותפים גם המכון הישראלי לדמוקרטיה ולשכת העיתונות הממשלתית.

ד"ר חזי עמיאור, אוצר אוספי ישראלי בספריה, אומר כי נוסף לחומר ההיסטורי והעכשווי, יהיה האתר דינמי ולמעשה יעודכן כל הזמן בחומרים חדשים. "החומרים שהעלנו לאתר מקימים לתחייה את רוח התקופה, וכך מזכירים נשכחות הנוגעות ללבו של כל אזרח ישראלי ותיק ומעוררים את סקרנותם של הצעירים. הכרזות והתצלומים גם מעידים שרבות מן הסוגיות העומדות במערכת הבחירות הנוכחית הן רק לבוש חדש לבעיות המעסיקות את המדינה מראשית קיומה".

כרזה של מרצ – 1996


תנועת החרות – בחירות 1951


הליכוד – בחירות 1984


אגודת ישראל – בחירות 1992


מפא"י – בחירות 1955

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.