Forbes Israel Logo

נופל וקם? כך איבד מנכ"ל אמזון 2.8 מיליארד דולר בתוך 24 שעות

אמזון, חברת הסחר האינטרנטי הענקית, עוברת ימים לא קלים. חברת הענק גדלה לאורך השנים האחרונות עד שהגיעה למעמד של שחקן-על בשוק האמריקאי ולאחת מאימפריות הרשת החשובות ביותר בעולם כיום, אך בשבועות האחרונים נדמה כי משהו לא טוב עובר על החברה. מה שהחל כסחרור קל הלך והתעצם, והגיע לשיא ביום שישי האחרון, כשמניית החברה קרסה במעל 9% ביום אחד בלבד.

הדרך הקלה ביותר לראות את הבעיות אשר עוברות על אמזון היא בערך המנייה, אך זהו הסימפטום בלבד – ולא מקור הבעיה. ועדיין, גם לסימפטום יש להתייחס ברצינות הראויה, במיוחד כשמשמעותו איבוד של מיליארדים רבים של דולרים. לאחר הנפילה האחרונה הגיעה מניית החברה לערכה הנמוך ביותר מזה כחצי שנה, ובסך הכל צנחה כ-25% מאז תחילת השנה.

2.8 מיליארד דולר נמחקו בין יום. בזוס | צילום: רויטרס

כמובן שגם נשיא החברה ג'ף בזוס, אשר מחזיק בכ-18% ממניות החברה, לא יכול להתעלם מהצניחה האחרונה. בוודאי שלא כמי שעומד בראש החברה – וגם לא כמשקיע, אשר איבד על פי ההערכות 2.8 מיליארד דולר ביום אחד בלבד.

אז מה השתבש? הערכות החברה המקדימות בטרם פרסום הדו"חות הרבעוניים היו, בלשון המעטה, לא מדויקות. הציפיות בשוק לא תאמו לנעשה בשטח, כשגם הכיוונים החדשים אליהם התרחבה החברה הגיעו למשקיעים בהפתעה גמורה: איש לא צפה, למשל, את ההסכם המעניין בין החברה לבין ערוץ הכבלים היוקרתי HBO, אשר במסגרתו יציעו באמזון ללקוחות הפריים שלהם צפייה בתכני הטלוויזיה של הערוץ.

ההתמקדות של אמזון בשירותי התוכן והכיוון החדש אליו היא צועדת, כספקית תוכן אינטרנטית גדולה, מעלים לא מעט תהיות וחששות בקרב המשקיעים. מדובר בשוק חדש ומתפתח אשר מגלם פוטנציאל רב – וגם סיכון רב, כשחברות אחרות מהוות איום וצוברות מוניטין כשחקנים מובילים בשוק (נטפליקס עושה זו כבר כיום, דיווחים רבים גורסים כי אפל סימנה לה ליעד להיכנס למאבק על השליטה בתחום גם כן, ועוד אחרות).

הנפילה האחרונה בערכה של מניית אמזון משמעותה גם כי ההון במניות אשר מוחזק בידי החברה צנח גם הוא – מ-194 מיליארד דולר ל-144.6 מיליארד. בזוס, אשר החזיק במניות בשווי 34.1 מיליארד מחזיק כעת במניות בשווי 25.4 מיליארד "בלבד".

יוצאים לדרך חדשה? רכב חלוקה של אמזון | צילום: רויטרס

בין כל הנתונים והמספרים, חשוב לזכור כי אמזון היא לא החברה היחידה אשר מציגה מספרים שליליים במיוחד במשק האמריקאי. למעשה, חברות רבות הנסחרות בוול סטריט סבלו מהירידות האחרונות בבורסה האמריקאית ומהמשך ההתחממות בין רוסיה לבין המערב, אשר משפיעה במיוחד על השווקים הטכנולוגיים. כך למשל חברת הרכב טסלה מוטורס אשר צנחה ואיבדה כ-23% מערכה, כשאפילו מניות ה-A קלאס של גוגל איבדו 14.3% מערכן בחודשים האחרונים.

באמזון מתעקשים לשדר עסקים כרגיל, גורסים כי מדובר ב"ירידה לצורך עלייה" – ומבטיחים כי כשהמשקיעים יבינו את המהלך האחרון וכמה רצינית ההשקעה של החברה בכיוון החדש, הם ינהרו בחזרה וירכשו את המניות. גם בזוס עצמו מקווה להחזיר את שאיבד במהרה – בכל זאת, לא כל אדם מסוגל לאבד 2.8 מיליארד דולר ביום אחד – והמשיך לעמוד על הרגליים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן