Forbes Israel Logo

ניתוח פורבס: האתגר הטכנולוגי הבא שצריך לפרוץ הוא גוף האדם

השנים האחרונות התאפיינו בשינויים חסרי תקדים בעולם המחשוב, כמו החלפתם של המחשבים בהתקנים ניידים כמו סמארטפונים וטאבלטים. אולם מהו השלב הבא? ענקיות הטכנולוגיה סבורות כי גוף האדם הוא האתגר הטכנולוגי הבא שצריך לפרוץ.

כאשר סמסונג השיקה את מכשיר הגלקסי S4, היא הציגה בין היתר תוכנה שממנפת כמה מהחיישנים המובנים בתוך הטלפון כדי לספק מידע אודות אורח החיים שלך: הטלפון משתמש במד תאוצה (הכולל גם מד לחות וחיישני טמפרטורה) על מנת למדוד למשל את מספר הצעדים שלך. זהו חלק קטן ממגמה רחבה יותר של שימוש בגוף האדם כמקור חדש לנתונים.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

חברות רבות החליטו ללכת בעקבות תחום הבריאות, באמצעות מערך של מכשירים וחיישנים המדווחים על כל דבר – ממשקל הגוף שלך ועד כמה הפעילות הגופנית או השינה שלך מספיקים.

אחת מחברות אלה, FullPower, היא היוצרת של MotionX, קבוצה של טכנולוגיות ליבה שנמצאות בתוך המכשירים של נייק, אפל ועוד. מנכ"ל החברה, פיליפ קאהן, אינו זר לנושא – לאחר שעבר המציא את טלפון-מצלמה. החברה שלו עובדת כיום על להיות הספקית המובילה של טכנולוגיית החיישנים. משום שהיא נמצאת בסביבה מאז 2004, יש לה יתרון על המתחרים הפוטנציאליים.

ממשקי האודיו הנלווים מסתמכים כיום על פקודות המשתמש (בדרך כלל באמצעות אוזניות) וקבלת מידע בחזרה. זוהי התפיסה שהציגו עד כה אפל (באמצעות Siri) וגוגל. מספר אפליקציות כמו RunKeeper מספקות גם הן מידע הקשור לפעילות גופנית.

אולם הדבר הבא בתחום יהיה אחד משתי קטגוריות אפשריות: משקפיים שיציגו מידע בזמן אמת, או שעונים שיספקו מידע באמצעות רטט ותצוגה על פרק כף ידו של המשתמש.

משקפיים חכמים של חברת ריקון | צילום: רויטרס

הפרויקט המדובר ביותר הוא כמובן המשקפיים של גוגל, אשר היוו כניסה שנויה במחלוקת של ענקית האינטרנט לתחום הלבוש הממוחשב. המכשיר, העולה 1,500 דולר, זמין כיום רק לכמה אנשים, אבל כבר גרר ויכוחים בעולם הטכנולוגיה אודות תמחור ופרטיות. הוא מורכב ממשקפיים עם מצלמה מובנית, תצוגה, משטח מגע, ומיקרופון שיאפשר להם ממשק עם טלפון חכם (מבוסס אנדרואיד בלבד לעת עתה) לצורך צילום תמונות וסרטים, ביצוע חיפושים ותרגום.

אבל גוגל היא לא החברה היחידה שמציעה סוג כזה של משקפיים. במהלך החודשים האחרונים, נכנסו לשוק משקפיים ממוחשבים נוספים. החברה הקנדית ריקון מציגה את ריקון ג'ט, משקפיים שנועדו לספק למשתמש מידע הקשור לנתוני ספורט. הם עולים 599 דולר, 900 דולר פחות מאשר המשקפיים של גוגל, אבל יהיה זמין לצרכנים רק בתחילת 2014. כמותם כבר מתפתחים מכשירים דומים נוספים.

עבור צרכנים שמחפשים מחיר נמוך יותר, החלופה עשויה לצוץ על פרק כף היד.
כבר בשנת 2004 הציגה מיקרוסופט טכנולוגיה שתקבל מידע מהאינטרנט ותאפשר לספק מידע בסיסי למשתמשים באמצעות שעון.

בשנה שעברה החייתה Pebble מחדש את הרעיון, והיא נחשבת כיום לשחקן גדול בעמק הסיליקון. החברה מכרה מעל רבע מיליון יחידות, והמתחרים התעוררו. סוני הציגה לאחרונה שעון חכם שמציע מסך מגע צבעוני עבור 150 דולר, אותו המחיר כמו Pebble. בינתיים גורסות השמועות כי אפל מתכננת להחדיר שעון חכם ומתוחכם משלה כבר בסתיו הקרוב.

השעון החכם של סוני | צילום: רויטרס

שחקנים אחרים בשוק כוללים את MetaWatch, שטווח המחירים שלה נע בין 129 דולר ל-300 דולר, ו-I'm Watch, שמוכרת את מכשירה ב-300 דולר.

חלק ממה שאיפשר את מבול המוצרים הוא טכנולוגיית Bluetooth הצורכת אנרגיה נמוכה, ומאפשרת למכשירים לתקשר מבלי לבזבז כל כך הרבה אנרגיה כמו פעם. הדבר מבטיח כי מכשירים המתחברים לסמארטפון יכולים לעבוד זמן רב מבלי להזדקק לטעינה.

יחד עם זאת הם גם מייצגים מגמה חדשה בתחום המחשוב: בעוד בשנים האחרונות התאפיינו במעבר ממחשבים אישיים למכשירים ניידים, המגמות העתידיות יתמקדו בשימוש באותם מכשירים ניידים כמרכז של קישורים לסט של כלים ברשת שיתקשרו עמו. בין אם מדובר במשקפיים, שעוני יד, או אפילו מסך טלוויזיה – הסמארטפונים והטאבלטים יספקו את המידע, אבל ישארו חבויים בעוד שהאינפורמציה תועבר דרך מכשיר אחר.

בזמן שהביצועים עולים ותצרוכת האנרגיה יורדת – אפשר אפילו לדמיין את התקופה שבה לא יהיה צורך בסמארטפונים או בטאבלטים. אבל זה עדיין רחוק, שכן כיום ההתקנים ההיקפיים עדיין לא מצליחים לספק סוללות שיספיקו לזמן ממושך כמו אלו של ההתקנים הניידים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.