Forbes Israel Logo

נלחמים על הלב

מחלקת הלב של בית החולים איכילוב בתל אביב, מחלקה מובילה בתחום ניתוחי המעקפים, תיקוני מסתמים והשתלות מסתמים בחתך קטן וללא פתיחת עצם החזה. המחלקה עומדת בחזית החדשנות בכירורגיית הלב, תוך שימוש בטכניקות ובטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום, וגישת טיפול רב־תחומית אשר שמה את המטופל במרכז.

המחלקה מנוהלת על ידי דר' ינאי בן גל, ששב לפני מספר שנים מארצות הברית, שם ניתח בבית החולים הפרסבטריאני של אוניברסיטת קולומביה בניו־יורק, מהמרכזים הרפואיים המובילים בארצות הברית. מרכז רפואי זה ידוע כמרכז השם דגש על חדשנות טכנולוגית בתחום כירורגיית הלב.

ד"ר ינאי בן גל | צילום: דוברות איכילוב

בחזית החדשנות

"במחלקה פועל צוות מנתחים מנוסה המבצע מנעד רחב של ניתוחים, מעבר לניתוחי מעקפים, החלפות ותיקוני מסתמים מורכבים וניתוחי אבי העורקים המתבצעים באופן שוטף, אנו מקיימים שגרה של ניתוחים ייחודיים, כגון ניתוחים פולשניים בחתך זעיר וללא פתיחת עצם החזה (המחלקה מובילה במספר ניתוחי המעקפים שבוצעו בה בגישה זו), השתלות מסתמים ללא תותב מתכת (מסתם הפריסטייל) המתאפיינים בביצועים גבוהים ביחס למסתמים ‘רגילים', וניתוחים המשלבים אלמנטים מתחום הקרדיולוגיה הפולשנית. כל זאת על מנת לאפשר שיקום, החלמה והתאוששות מהירה יותר בחולים מבוגרים שסובלים מתחלואה מרובה המעמידה אותם בסיכון מוגבר בניתוח רגיל", מסביר דר' בן גל.

לאחרונה החלה המחלקה בפעילות ייחודית נוספת של השתלות מסתם ניסיוני בעמדה מיטרלית (בין העליה השמאלית לחדר השמאלי) וזאת דרך פתח זעיר בחוד הלב וללא שימוש במכונת לב־ריאה ועצירת הלב כפי שמקובל בניתוחים קונבנציונליים. "לצורך כך אנו שותפים במחקר רב מרכזי המתבצע באירופה, קנדה וארצות הברית. הליך זה מיועד לחולים עם דלף של המסתם המיטרלי הסובלים מגורמי סיכון מרובים, כגון גיל מתקדם ומחלות נלוות קשות: ניתוח לב בעבר, מחלת ראות חסימתית, כשל כלייתי, מחלת כלי דם פריפריים, תפקוד לבבי ירוד ועוד".

"השאיפה הטבעית שלנו היא להתאים לכל מטופל את ההתערבות הנכונה עבורו וזאת במידת הפולשנות המזערית האפשרית, ללא התפשרות על איכות התוצאה הסופית, אך חשוב לי להדגיש שלמרות כל האמור, חדשנות אינה חזות הכל, הפעולות הקונבנציונאליות הן עדיין, בטווח הנראה לעין, הפעולות הטובות, הבטוחות וארוכות הטווח ביותר עבור מרבית המטופלים. הכאב או הסבל הכרוך בהן הצטמצם מאוד בעידן הנוכחי ולעיתים אינו קיים כלל וחשוב להבין זאת. הרוב המכריע של החולים משתחררים היום לביתם לאחר ארבעה או חמישה ימים וחוזרים לשגרת חיים רגילה לחלוטין תוך מספר שבועות באיכות ותוחלת חיים תקינה, כאשר אותו אירוע מכונן ומפחיד של הצורך לעבור ‘ניתוח לב פתוח' הופך לזיכרון רחוק ומעומעם, וזה בעצם ייעודנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.