Forbes Israel Logo

נערכים לגזירות: "הרוכשים רצים לרכוש דירות כדי לעקוף את עליית המע"מ"

השבוע פרסם משרד השיכון כי עוד טרם הוצאתן של הגזירות הכלכליות אל הפועל, עלו בשנה האחרונה מחירי הדירות בכ-5%. גם על פי סקירה שביצעה לשכת השמאי הממשלתי, נרשמה ברבעון הראשון עלייה במחירי הדירות במרבית הערים בארץ. על פי ההערכות, זינקו מחירי הדירות ב-6 השנים האחרונות בכ-83%.

התכנית הכלכלית, חוזים כלכלנים, צפויה להקפיץ עוד יותר את המחירים בשל העלאת המע"מ. האם החשש מעלייה נוספת במחירים מביא לנהירה של הרוכשים והמשקיעים אל הבנקים לצורך קניית דירות? לדברי מנכ"ל קבוצת לוינשטיין, שאול לוטן, התשובה חיובית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"יש עלייה של 50% בפניות אלינו לעומת חודשים קודמים", אומר לוטן לפורבס. "אנשים חרדים, שהרי אם המע"מ יעלה גם המחירים יעלו. אנחנו לא רואים שיפור באפשרות להציף את השוק. מחירי הדירות ימשיכו לעלות".

סיבה נוספת למחירים הגבוהים, לדברי לוטן, היא העובדה שהבנקים לא מאפשרים לקבלנים למכור במחיר נמוך יותר, "כי אז הם מראים כביכול שהתחשיב שערכו לא טוב, והם רוצים לשמור על הבטוחות שלהם". 

צילום: אהוד כהנים

– האם הסיבה למגמה היא אכן הגזירות, או שאנשים פשוט התייאשו?

"אנשים לא מאמינים שיהיה שינוי. מתחת לפני השטח היה ביקוש כבוש, עד שהצרכים גרמו לזה שפשוט לא תהיה ברירה. ההיצע לא סיפק את הביקוש. ישנם גורמים נוספים מלבד העלאת המע"מ שגורמים למגמה, מדברים על מס ירושה, אז אנשים ממהרים לקנות דירה כדי שיהיה להם מה להוריש לילדים".

"אנשים שקודם התלבטו – ממהרים לסגור"

"עניין המע"מ משפיע", מאשר סמנכ"ל השיווק של קבוצת צ. לנדאו, יקי רייסנר. "אנשים שקודם לכן הוגדרו כ'מתעניינים' עומדים היום לקראת סגירה. דיירים שכבר קנו ממהרים להקדים את התשלומים. זה לא שאנשים חוטפים את הדירה הראשונה שהם מוצאים, אבל בהחלט סוגרים מהר יותר עסקאות. הם מרגישים שהתמהמהות של כמה ימים יכולה 'לדפוק' להם את הדירה".

"במקומות כמו גבעת שמואל, למשל, אין שום השפעה כי יש שם ביקוש גבוה בכל מקרה", טוען רייסנר. "באזורים כמו קריית גת יש בחודש האחרון עלייה בביקוש, פרויקט אחד מוכר פי 4, אבל אי אפשר להגיד שזו רק תוצאה של הגזירות, אלא גם".  

"אני דווקא לא רואה שינויים דרמטיים בשוק הנדל"ן", אומר מנגד ברנרד רסקין, מנכ"ל רשת התיווך רי/מקס. "יש מחסור בדירות בישראל ובסופו של דבר אנשים זקוקים לבתים. אחת המסקנות שהופקו מהמשבר בארה"ב ב-2008 היא שלא כל אחד צריך לקנות דירה. אני מזהיר שפגיעה במשקיעים ופחות דירות להשכרה, פירושו של דבר שמחירי השכירויות יחלו לעלות, וזה יפגע באנשים שלא מסוגלים או לא רוצים בשלב זה לקנות דירה".


מנכ"ל לוינשטיין, שאול לוטן | צילום: יח"צ

"השוק בעמדת המתנה"

ומה אומרים הלוחות? שם דווקא מסתמנת האטה של המוכרים לקראת העלייה במחירים. "חלק מאלה שהציעו את דירתם למכירה בימים האחרונים הורידו או הקפיאו את המכירה", אומר עורך מחירון הדירות לוי יצחק. "הם חייבים בתחשיב חדש, ואולי יבקשו יותר על הדירה הישנה כדי שהפער שנוצר עקב מס הרכישה החדש יקטן. יתכן שמה שנקבל עכשיו כערך מוסף יהיה מחירים גבוהים יותר".

"גם הפטור ממס שבח, שיעלם לחלוטין, יגרום ללא ספק לכך שחלק גדול מהמוכרים יירתעו מהמיסוי ויחליטו לא למכור", מוסיף יצחק. "בראיה ארוכה, מדובר בהיצע שיקטן. גם תושבי החוץ יעשו פעמיים חושבים לפני שייקנו או ימכרו דירה, שכן הפטורים ומדרגות מס הרכישה לא חלות עליהם. מדובר על משקיעים או תיירים שאולי ידירו את רגליהם ממדינה שהמיסוי בה גבוה כל כך".

לוי יצחק | צילום: יח"צ

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.