Forbes Israel Logo

נפלאות הרפואה: על האישה הראשונה בעולם שילדה תינוק מרחם שאינו שלה

אישה שוודית הפכה החודש לאישה הראשונה בעולם שילדה תינוק לאחר השתלת רחם. מדובר בפריצת דרך התאפשר לאלפי נשים עקרות להביא ילדים לעולם. האמא הטרייה, בשנות ה-30 לחייה, ילדה תינוק זכר בריא בניתוח קיסרי, כשנתיים לאחר שקיבלה תרומת רחם מאישה בת 61.

האם הייתה אחת מ-7 נשים שעברו השתלת רחם מתורמת חיה – ברוב המקרים התורמת הייתה אמה של המטופלת – ולאחר ההשתלה קיבלו הנשים טיפולי הפרייה חוץ גופית. פרופ' בראנסטורם שהיה אחראי על הניסוי סיפר כי ישנן מספר נשים נוספות אשר עובר נקלט ברחמן החדש, כמה מהן עברו כבר את השבוע ה-28 להריון. 

בתי החולים ברחבי אירופה, ארה"ב, אוסטרליה וסין חיכו בקוצר רוח לתוצאות המחקר השוודי לפני שיחלו גם הם לנסות את ההליך המיוחד בעצמם. התקדמות הרפואה בטיפול בבעיות פוריות ובמתן עשרה לנשים להיכנס להריון מעוררת ויכוח אתי ברחבי העולם כאשר אסכולה אחת טוענת כי אין המדענים צריכים לשחק את אלוהים ואילו אסכולה אחרת טוענת כי אין זה מוסרי לבזבז סכומי עתק כדי לאפשר לנשים להיכנס להריון כל עוד קיימת האפשרת לאמץ. 

צילום: shutterstock

פרופ' בראנסטורם טוען כי הטיפול הנוכחי הוא 'עניין של צדק' עבור נשים שנולדו ללא רחם או כאלו שרחמן הוסר בשל מחלת הסרטן – "אם אנו מחליטים כחברה כי אי-פוריות היא סוג של מחלה, עלינו לנסות ולטפל בה כבכל מחלה אחרת". 

ההליך השוודי עולה כ-125 אלף דולר ולאוניברסיטת גטבורג, אשר מריצה את הניסוי, ישנה האפשרות לבצע 10 השתלות רחם בלבד נכון להיום. כל רחם מושתל יכול לשאת שתי הריונות מלאים בלבד. 

עד כה ביצעה האוניברסיטה את ההליך על 9 נשים, מתוכן שתי נשים היו צריכות להסיר את הרחם המושתל עוד לפני שנכנסו להריון. כל הנשים יצטרכו להסיר את הרחם המושתל לאחר ההריונות, מדובר בהשתלה הזמנית הראשונה בעולם. 

ההריון הראשון של התכנית אושר באביב, כאשר התינוק נולד במשקל 1.775 קילו בלבד בניתוח קיסרי, לאחר שהאם פיתחה רעלת הריון בשבוע ה-32. התינוק הועבר לפגייה ולא עבר טיפולים יוצאי דופן מלמד תצפית קלינית רגילה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.