Forbes Israel Logo

נתניהו: "הגענו לרמה הנמוכה ביותר של אבטלה מזה 30 שנה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משיב לאמירה החריפה שהשמיע נגדו בשבוע שעבר שר האוצר, יאיר לפיד, שטען בעיצומו של המשבר סביב נושא הסנקציות על משתמטים חרדים מגיוס: "לא הלכתי לפוליטיקה רק כדי לפתור את הקטסטרופה הכלכלית שהשאירה הממשלה הקודמת".

נתניהו, שממעט מאז הקמת הממשלה להתבטא בנושאי כלכלה, הגן בישיבת סיעת הליכוד-ישראל ביתנו על מדיניותה הכלכלית של ממשלתו הקודמת ונאחז בדברים שהשמיע בזכותה מוקדם יותר נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר, בדברי פרידה מתפקידו בוועדת הכספים של הכנסת: "שמעתי היום בעניין את דבריו של הנגיד פישר, שהוא אדם שאין חולקים על מקצועיותו ומיומנותו. הנגיד נתן תשובה חשובה לכל מי שדן בהישגים הכלכליים של הממשלה הקודמת וציין עובדות יסוד – ב-4 השנים האחרונות ישראל השיגה את רוב מדינות ה-OECD בצמיחה והגענו לרמה הנמוכה ביותר של אבטלה ב-30 השנים האחרונות כשנוספו 300 אלף מקומות עבודה" אמר ראש הממשלה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"הדברים של הנגיד הם באמת המענה הגדול ביותר לכל מיני השגות על הפעולות והתוצאות שהביאה הממשלה הקודמת", הוסיף נתניהו. "נמשיך לעבוד כדי להביא להצלחה של מדינת ישראל גם בשנים הקרובות. יש לנו שתי משימות: להמשיך את הצמיחה הגבוהה ולשמור על אבטלה נמוכה. אני משוכנע שנצליח לעשות זאת תוך כדי הורדת המחירים של יוקר המחיה".

בנימין נתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

ראש הממשלה לא התייחס בדבריו לגירעון בתקציב המדינה שיצרה ממשלתו הקודמת ולצורך שהתעורר בעקבותיו להעלות מיסים, בניגוד להשערתו מלפני הבחירות האחרונות.

אבל באופוזיציה לא שוכחים לנתניהו את הגירעון וממשיכים לתקוף אותו ואת שר האוצר לפיד על הגזירות הכלכליות. שלוש מתוך ארבע הצעות אי אמון בממשלה שהגישה היום האופוזיציה עסקו בנושא הכלכלי-חברתי. סיעת העבודה הגישה אי אמון נגד הממשלה "המגדילה פערים חברתיים ופוגעת במעמד הביניים" וזאת למרות הודעת שר האוצר לפיד על הקמת צוות שרים של יש עתיד לבחינת הנושא.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה בישיבת סיעת העבודה: "עוד ועדה מוקמת, ועוד ועדה. בואו אלינו ואנחנו נראה לכם בלי ועדה איך אפשר לצמצם את העוני". ח"כ עמר בר-לב (העבודה) שנימק את הצעת האי אמון במליאת הכנסת אמר: "יש יאוש בציבור. בסיור שערכתי בקרית גת אמרו לי 'תגיד לי, מה יהיה עם החבר'ה החדשים האלה בכנסת? מאיפה הביאו אותם? הם לא רואים מה קורה במדינה?'. ראיתי את מעמד הביניים האמיתי. אנשים טובים, אנשי עבודה" ומנה את הגזירות שהממשלה מטילה על הציבור: "הגדלת מע"מ ומיסים, ביטול מענקים לבנייה בפריפריה, ביטול הנחות וקיצוץ לקשישים, הטלת מיסוי על קניית דירה… כל אלה גזירות חדשות שהונחתו על אותם אנשים. אלו גזירות על הנושאים בנטל שהולכות לשתק את המשק ולגלגל את כדור השלג ומי שלא מבין את זה חי ב'לה לה לנד'".

העבודה מבקרת בחריפות את הממשלה על ההשקעה בהתנחלויות, תוך כדי שתיקת יש עתיד בנושא בשל הברית הפוליטית עם הבית היהודי ובר-לב אמר מעל הדוכן: "יש תופעה של העלמת ההתנחלויות מהשיח הכלכלי. צומח צמח פרא תחתינו ומכרסם בחזון הציוני. אתם נוהגים בעיניים עצומות ומועד התאונה מתקרב. התקציב העודף המושקע ביו"ש והנטל הביטחוני הכרוך בכך הוא השקעה בפרוייקט עם תאריך תפוגה שלא מעודד כל צמיחה מלבד הפרחים בגינות המתנחלים. מי שעוד חי בסרט שהסדר מדיני אינו הצלת החזון הציוני הגיע הזמן שיפקח עיניים ואם הוא (לפיד) לא יכול לעשות זאת ממניעים קואליציוניים לפחות שילחץ על הרקס ויעצור את התקציבים שלא ישרתו אותנו בעתיד".

שלי יחימוביץ' | צילום: מרק ישראל סלם

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, נימק את הצעת האי אמון בממשלה של מפלגתו וציטט את הטור המפורסם של יאיר לפיד בהיותו עיתונאי בעת המחאה החברתית לפני שנתיים שזכה לכינוי "אחי העבדים" בו שיבח לפיד את המוחים ותקף את מדיניותה הכלכלית של הממשלה הקודמת במה שהיה ליריית הפתיחה של קמפיין הבחירות שלו.

"בדרך כלל אני לא נואם מהכתב, אבל מצאתי כותב נאומים מוכשר" אמר ח"כ דרעי והוסיף אחרי שהקריא את טורו של לפיד: "אני חלילה לא אומר ששר האוצר שקרן אבל יש כאן שני 'יאיר'. 'יאיר מהפייסבוק' שרוצה לרצותאת כולם ולזכות באהבת כולם, ו'יאיר ממשרד האוצר' שעושה סיבוב על כל המצביעים שלו".

ח"כ דב חנין (חד"ש) נימק את הצעת האי אמון של הסיעות הערביות ואמר: "הביטוח הלאומי מתאר במילים נוקבות את הנזקים הקשים שהתקציב המוצע יגרום לשכבות המוחלשות ולפריפריות בחברה. העניים נפגעים עוד יותר מצמצום שירותים, קיצוץ קצבאות, העלאת המע"מ, חיסול הדיור הציבורי, היעדר דיור בר השגה, מיסים נוספים על רוכשי דירות. ושכבות הביניים הולכות ונשחקות". סגן שר האוצר, ח"כ מיקי לוי, ענה בשם הממשלה ואמר: "השר לפיד לקח על עצמו משימה קשה, וכל המהלכים שנעשים הם חלק מתקציב אחראי, חברתי המתקן עוולות של שנים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן