Forbes Israel Logo

נתניהו: "נבחן הוזלת המים"; יחימוביץ': "עלבון לאינטליגנציה"

האם מחירי המים צפויים לרדת בעקבות הגשמים הרבים – או שמדובר בהבטחת בחירות? אתמול בשעות הלילה פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה לפיה בהערכת מצב שקיים בנימין נתניהו עם שריו, הורה נתניהו לקדם את הטיפול בפיצוי האזרחים שנפגעו מנזקי טבע, ולבחון צעדים שיאפשרו להוזיל את מחירי המים בעקבות הגשמים.

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' יצאה נגד הדברים, ואמרה כי מדובר בבורות מוחלטת, או בהבטחת בחירות. "זה עלבון קשה לאינטליגנציה של הציבור, שכבר מזמן הבין את מה שראש הממשלה כנראה טרם הפנים", אמרה יחימוביץ'. "מחירי המים עלו בעקבות הפרטת משק המים. כך הופקרו אזרחי ישראל בידיהם של תאגידי המים המופרטים, כך הוטל מע"מ על המים כאילו היו מוצר צריכה רגיל, וכך שולטים בעלי ההון במתקני ההתפלה. את מחירי המים אפשר וצריך להוריד בלי כל קשר לגשמים שאינם קשורים לזה כלל, אלא מכיוון שמדובר בזכות יסוד שעל המדינה לספק לכל אזרחיה, ללא תלות ביכולתם הכלכלית. זה כאילו שחזרנו לימיו של חוני המעגל, שתפילותיו הביאו לירידת הגשמים".

צילום: צחי אלון מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של משטרת ישראל

בתחקיר מקיף שערכו מערכות פורבס ו"סופהשבוע", נמצא כי מאז שנת 2000 הוכפל מחיר המים לצרכן, ועל פי ממצאי מבקר המדינה בשנתיים האחרונות עלה מחיר המים ב-30%. להתייקרות היו וישנן מספר סיבות: בין היתר, הרפורמה במשק המים בישראל אשר החלה ב-2010, כשהמשאב הציבורי הופרט לידי התאגידים וכך למעשה הסירה הממשלה ידיה מסבסוד מחירי המים לצרכן והמחיר הזול במיוחד שנהנו ממנו האזרחים החל לטפס.

בנוסף, הרפורמה ביטלה את המדרגה האמצעית בתעריפי המים כך שנותרו רק שתי מדרגות: תעריף נמוך ותעריף גבוה. המחיר הנמוך נקבע תחילה על כמות של עד כ-2.5 קוב לנפש לחודש, אך כחצי שנה לאחר מכן, ביולי 2010, לאחר ביקורות חריפות על הכמות הנמוכה שמביאה את הצרכנים ישירות לשטחו של התעריף הגבוה עודכנה הכמות ל-3.5 קוב לנפש לחודש. על כל חריגה מעבר לכמות זו, והמחיר קופץ בעשרות אחוזים.

דו"ח מבקר המדינה שיצא באוקטובר האחרון הצביע על "ליקויים כבדי משקל באופן יישום הרפורמה על ידי משרד האוצר ורשות המים, תוך פגיעה בציבור הצרכנים הביתיים". בשורה התחתונה קבע המבקר שפירא כי "על משרד האוצר, משרד האנרגיה והמים ומועצת הרשות לבחון ללא דיחוי את האפשרות להפחית את התעריף לצרכנים הביתיים", אך לפני כשבוע עלה שוב המחיר. 

כתבות נוספות בנושא:

מים יקרים ימתקו: למה מתייקרים תעריפי המים למרות הגשמים?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.