Forbes Israel Logo

נתניהו נואם בקונגרס: "אם ישראל תצטרך לעמוד לבד מול איראן, נעשה זאת"

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נואם כעת בפני הקונגרס האמריקאי בנושא הסכם הגרעין המתגבש בין המעצמות ובין איראן, בנושא תוכנית הגרעין האיראנית. כ-50 דמוקרטים צפויים להחרים את הנאום, כמו גם סגן הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן. רעייתו של נתניהו, שרה, נמצאת בבית הנבחרים ויושבת לצידו של ניצול השואה, אלי ויזל. האולם מלא לחלוטין וישנם אפילו מספר אנשים שיושבים על המדרגות.

נתניהו עלה לבמה מלווה במחיאות כפיים סוערות. הוא התעכב במשך מספר דקות בגלל מספר רב של אנשים להם הוא עצר ולחץ את היד. מחיאות הכפיים הסוערות נמשכו לאורך דקות ארוכות.

נתניהו הוצג כ"הוד רוממתו". בפתח דבריו הוא הודעה לסנאטר הדמוקרטי, הארי ריד. "תודה רבה על ההזדמנות לדבר בפעם השלישית בפני המקום החוקי החשוב ביותר בעולם, הקונגרס האמריקאי", פתח נתניהו את דבריו. "תודה לכם, אני יודע שהנאום שלי היה נושא של מחלוקת, אני מצטער שחלק מסתכלים על זה כפוליטי, זו מעולם לא הייתה כוונתי, תודה לדמוקרטים ורפובליקינים, על התמיכה בישראל, שנה אחר שנה, עשור אחר עשור".

נתניהו בקונגרס

נתניהו המשיך: "לא משנה מה קורה, אתם עומדים עם ישראל. הברית המדהימה בינינו היא תמיד מעל הפוליטיקה, היא צריכה להישאר תמיד מעל הפוליטיקה. בגלל שארה"ב וישראל חולקות עתיד משותף של חופש ושיתוף פעולה ותקווה. אנחנו מודים על התמיכה של הנשיא האמריקאי מהארי טרומן לברק אובמה. אנחנו מודים על כל מה שאובמה עשה לישראל. חלק ידוע לכולם, כמו שיתוף הפעולה המודיעיני והבטחוני, חלק ממה שהנשיא עשה למען ישראל פחות ידוע". במהלך דבריו, נעצר נתניהו שוב לטובת מחיאות כפיים סוערות.

תניהו המשיך לשבח את הממשל האמריקאי: "ישראל פונה לקונגרס לעזרה, אתםן עוזרים לנו בהרבה דברים צבאיים, כולל בכיפת ברזל. בקיץ שעבר, מיליוני ישראליים טווחו אבל בזכות כיפת ברזל הצלחנו לעצור את זה ולהציל חיים. תודה לארה"ב, על כל מה שעשיתם".

נתניהו התייחס לנושא המרכזי שלשמו הגיע, הסכם הגרעין עם איראן: "באתי לכאן היום כראש ממשלת ישראל. אני מרגיש שאני צריך לדעבר על נושא שיכול להשפיע על העתיד של העם שלי. אנחנו עם עתיק, עם היסטוריה. ניסו הרבה פעמים להשמיד את העם היהודי, מחר זהו חג פורים, נקרא את מגילת אסתר, נקרא על המן הרשע, שרצה להשמיד אותנו לפני 25 אלף שנים, אבל אישה, מלכת אסתר, חשפה את המזימה ונתנה לנו את הזכות להגן על עצמנו".

נתניהו המשיך להתייחס לנושא האיראני: "היום אנחנו עומדים בפני עוד מנהיג פרסי שרוצה להשמיד אותנו. אייתולה חמינאי משיב את השינאה הישנה עם הטכנולוגיה החדשה. הוא צייץ שצריך להשמיד את ישראל, אבל הוא צייץ באנגלית שצריך להשמיד את ישראל. לאלה שמאמינים שאיראן מאיימת על המדינה היהודית אבל לא על היהודים, תקשיבו לנסראללה, אם כל היהודים יהיו בישראל, זה יעזור לנו לצוד אותם ולא בכל העולם. אבל האיראנים הם כמו הנאצים בשינאה. המשטר באיראן מאיים על כל השלום העולמי. כדי להבין כמה היא מסוכנת, צריך להבין את הטבע של המשטר".

עוד אמר נתניהו: "האנשים באיראן מאוד אינטיליגנטיים, אבל ב-1979 הם נחטפו ע"י המשטר. באותה שנה חוקקה חוקה חדשה כדי להגן על הגבולות של איראן ולהחיל את הג'יהאד. אייתולה חומייני רצה להרחיב את המהפכה לכל העולם. ההבדלים בין ארה"ב לאיראן הם כל כך גדולים. איראן מאמינה במוות וג'יהאד, ארה"ב מאמינה בחיים ושיוויון. איראן רוצה לעשות את זה. איראן מעורבת בעזה, בלבנון, בגולן, הם מנסים להחדיר את הטרור. אסד טובח באזרחיו, הם עוזרים בעיראק ובתימן. יחד עם חורמוז, זה יכול לתת לאיראן לחץ על מקורות הנפט של העולם. הם פוצצו בשבוע שעבר בתרגיל כשהם מדברים איתכם על הגרעין, הם עשו אימון על ספינה אמריקאית".

נתניהו ניסה לקשר את המצב של ישראל לזה של ארצות הברית, בכל הנוגע לאיראנים: "איראן לקחה שבויים באיראן והיא אחראית על רצח הרבה מאוד חיילים אמריקאיים בעיראק. הם מפעילים את רשת הטרור שלהם, הם עזרו לפיגועים בבואנוס איירס, באפריקה, בגדד, דמשק, סנע, ביירות וזה עוד יימשך. יש תקווה רבה שהיא תצטרף לעולם, אבל היא מנסה לכבוש אותו. אנחנו צריכים לעמוד ביחד ולעצור אותה בעניין הטרור וההשתלטות העולמית".

לאחר עצירה נוספת למחיאות כפיים, נתניהו המשיך: "רוחאני וזריף מקבלים צ'אנס לעשות שינוי לאיראן. ממש שינוי, ממש מודרניזציה, הם תולים הומואים, כולאים עיתונאים ומוציאים להורג יותר אזרחים מפעם. השלטון שלהם הוא רדיקלי וקורא תיגר גם על ארה"ב. זה לא מפתיע, האידיאולוגיה של המשטר הזה מאוד מקובלת באיסלאם, לכן הוא תמיד יהיה אויב של ארה"ב. הקרב בין דאעש לאיראן לא הופך אותם לחברים של ארה"ב. הם רבים על אותה קיצוניות, שתיהן רוצות להיות אימפריות אצלם במדינה, הם רק לא מדברים על כך שאין שם מקום לנוצרים, יהודים, אין זכויות נשים, אין חופש לאף אחד. כשזה מגיע לזה, האויב של האויב שלכם הוא האויב שלכם. דאעש טובחים באנשים ביוטיוב, לאיראן יכול להיות נשק גרעיני. הדבר הכי רע שיכול להיות שאיסלאם הרדיקלי יהיה נשק גרעיני. אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות".

על העסקה עצמה אמר נתניהו: "אם הדיל יהיה מקובל על איראן, זה לא יעצור אותה, זה יבטיח שאיראן תעשה זאת ותשיג את הנשק הגרעיני. ההסכם לא נחתם. אתה לא צריך סוכנויות מודיעין כדי לדעת את זה, אפשר לעשות זאת בגוגל. כל דיל עם איראן יכול לעשות שני דברים: הראשון ישאיר אותם עם זמן קצר להגיע לפריצת דרך לפלוטוניום ולפצצה. לפי ההסכם, אף כור לא יושמד, חלק ינותק, אבל לא יושמד. בגלל שאיראן תישאר עם התוכנית, הזמן שלה יהיה קצר, היא תוכל לעשות זאת תוך שנה, שנה וחצי. אם איראן תעבוד על זה עוד יותר מהר, זה יכול לקרות יותר מהר מזה".

נתניהו השווה את המצב לזה של צפון קוריאה: "את צפון קוריאה אף אחד לא עצר, למרות שהפקחים ידעו, עכשיו אנחנו יודעים שתוך 5 שנים יכולים להיות להם 100 ראשי נפץ גרעיניים. כמו שצפון קוריאה השתיקה את המצלמות ולא נתנה לאף אחד לצלם, היא משחקת מחבואים, הייד אנד צ'יט. הסוכנות אמרה אתמול שאיראן לא הסכימה לדבר על התוכנית שלהם. היא נתפסה פעמיים עם כורים שלא ידעו שהם קיימים בנתאנז. יכול להיות שגם עכגשיו זה קורה ואף אחד לא יודע.

נתניהו המשיך לתקוף את איראן: "איראן מוכיחה שוב, שאי אפשר לסמוך עליה, לכן הדאגה היא גדולה. איראן יכולה להגיע לפצצה כשהיא לא עומדת בחוקים, כי ההגבלות יוסרו בעוד עשור. אנחנו צריכים לחשוב באחריות על מה יקרה כשיהיה לה גרעין, היא תוכל לייצר הרבה מאוד גרעין. איראן מתכננת ארסנל אדיר והיא תגיע לשם בתוך שבועות אם תרצה. ג'ון קרי הבהיר כי תוכל לעשות זאת, כשהמגבלות יוסר".

עוד אמר נתניהו על ההסכם: "העיסקה הזאת רעה, היא לא חוסמת את דרכה של איראן לגרעין, היא סוללת את דרכה לשם. הם מקווים שאיראן תשתנה בשנים הקרובות או שהם מקווים שהאלטרנטיבה תהיה גרועה יותר. אני לא מאמין שהמשטר הזה ישתנה לטובה, כבר 36 שנים הם לא משתנים. התיאבון של איראן יגדל, כי הכלכלה שלה תגדל, כשהיא תחת סנקציות, היא שולטת בארבע מדינות, מה יקרה אחר כך כשיהיה לה כסף לממן את הטרור? למה שהמשטר ישתנה אם הם יכולים ליהנות מכל הפירות? זאת שאלה שכולם שואלים. השכנים שלנו, השכנים של איראן, יודעים שהיא תגדל כשהכלכלכה שלה תגדל ושהיא תקבל דרך לטרור".

נתניהו המשיך: לא צריך לסכן את ביטחון העולם כדי שאיראן תהיה טובה יותר, אנחנו לא צריכים להמר על הילדים שלנו, אנחנו יכולים להבטיח שאיראן לא תרים את ראשה על העולם אם היא תמשיך כך. איראן תצטרך לעשות שלושה דברים: לעצור את האגרסיביות שלה במזרח התיכון, השני זה להפסיק לממן טרור ברחבי העולם והשלישי זה להפסיק לאיים על השמדת מדינת ישראל, המדינה היהודית היחידה בעולם. אם איראן תשנה את ההתנהגות שלה, הסנקציות יוסרו, אם לא, הן פשוט לא יוסרו. אם איראן רוצה שיתייחסו אליה כמו מדינה נורמלית, שתתחיל להתנהג כמו אחת כזאת".

נתניהו שלח מסר לנושאים והנותנים עם איראן: "אם איראאן מאיימת לעזוב את השולחן, תגלו את הבלוף שלהם, כי הם צריכים את ההסכם הזה הרבה יותר ממה שאתם צריכים. כשממתנים את הלחץ על איראן, אתם יכולים לגרום להם ליותר. מעל לשנה אמרו לנו שעדיף שלא תהיה עסקה מאשר שתהיה עסקה רעה, אז רבותיי, זאת עסקה רעה. עדיף לנו בלעדיי ההסכם הזה. עכשיו אומרים לנו שמלחמה היא אלטרנטיבה. זה לא נכון, האלטרנטיבה היא הסכם יותר טוב".

נתניהו הוא המנהיג השני בהיסטוריה שנואם בפעם השלישית בקונגרס, כשהקודם שעשה זאת היה ווינסטון צ'רצ'יל. בפעם הקודמת שנתניהו נאם בקונגרס, הוא נעצר כ-30 פעמים לצורך מחיאות כפיים של הנוכחים.

כזכור, נתניהו נאם אמש בפני השדולה היהודית באיפא"ק, ואמר: "המטרה של הנאום היא לא להראות חוסר כבוד לנשיא אובמה ומה שהוא מייצג, יש לי כבוד גדול מאוד אליו. הנאום שלי לא אמור להכניס טריז בין המפלגות באמריקה. אנחנו מאוחדים ואהודים על ידי שתי המפלגות וכך זה אמור להיות. גם הדמוקרטים והרפובליקנים, הברית שלנו חזקה איתם. הם עוזרים לנו בהגנה על ישראל וראינו את זה בקיץ הקרוב. הם מגבים אותנו בניסיונות להשיג שלום צודק. עבודה משותפת עשתה אותנו מאוחדים וחזקים וגם את הברית בינינו. הדבר האחרון שאני רוצה שישראל תהיה בין שתי המפלגות. זה לא אמור להיות ככה. אנחנו תמיד נהיה מקובלים על שתי המפלגות".

בתגובה לנאומו של נתניהו אמש וכהכנה לנאומו בפני הקונגרס, התראיין אתמול נשיא ארה"ב, ברק אובמה ואמר: "זה מובן למה ישראל מודאגת מהמשא ומתן עם איראן. אבל חייבים להישאר ממוקדים במטרה המרכזית שהיא למנוע מאיראן נשק גרעיני. אני סבור שזו טעות שנתניהו יבוא לדבר שבועיים לפני בחירות. זה נראה כאילו אנו בוחרים צד".

על היחסים המעורערים עם ישראל אמר אובמה: "המחלוקות שיש בינינו לבין ישראל בנושא האיראני אינם יגרמו להרס היחסים. הקשרים שלנו עם ישראל נותרו חזקים. נתניהו הוא המנהיג שנפגשתי איתו הכי הרבה בתקופתי כנשיא. נתניהו חושב שהדרך הטובה ביותר לפתרון הסוגיה היא צבאית או דרך החרפת סנקציות. אין שום מומחה שחושב שאיראן תגיב לסנקציות האלו בהפסקת תכנית הגרעין שלה".

לכתבה במעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.