Forbes Israel Logo

נתניהו על החלטת האיחוד: "לא נקבל שום תכתיבים חיצוניים על הגבולות שלנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטת האיחוד האירופי לייצר אבחנה בין מוצרים ישראלים המיוצרים מעבר קוי 67. בדיון שקיים אחר הצהריים אמר נתניהו: "כראש ממשלת ישראל, לא אתן שיפגעו במאות אלפי הישראלים שחיים ביהודה ושומרון, ברמת הגולן ובירושלים. אנחנו לא נקבל שום תכתיבים חיצוניים על הגבולות שלנו. הנושא הזה יוכרע אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים".

בדיון נכחו שרת המשפטים ציפי לבני, האחראית על המשא ומתן עם הפלסטינים, ושר הכלכלה נפתלי בנט, שרת המשפטים ציפי לבני, האחראית על הנושא המדיני, ושר הכלכלה נפתלי בנט.

מוקדם יותר, הגיב גם שר האוצר יאיר לפיד הגיב להחלטת האיחוד האירופי ואמר: "ההחלטה האחרונה היא חלק משורה ארוכה של החלטות הגורמות לבידודה של ישראל בעולם. הזמן אינו פועל לטובתנו, וכל יום שבו ישראל אינה נמצאת במו"מ לשלום הוא יום שבו נפגע עוד יותר מעמדנו הבינלאומי".


נתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

עם זאת, לפיד מתח ביקורת על ההחלטה ואמר כי "מדובר בהחלטה אומללה, הנעשית בתזמון גרוע ומחבלת במאמצים שעושה מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי להביא את שני הצדדים לשולחן המו"מ. החלטת האיחוד האירופי מאותתת לפלשתינאים שאין שום מחיר בינלאומי או כלכלי לסירובם המתמשך לשוב לדיונים, וגורמת להם להאמין שישראל תיאלץ להיכנע ללחץ הכלכלי והמדיני".
 
לפיד הוסיף כי בכוונתו לפנות לידידינו באיחוד האירופי ולהסביר להם שהחלטתם זו פוגעת בדיוק במטרות שאותן רצו להשיג, ומרחיקה את השלום במקום לקרב אותו.

האיחוד האירופי הפיץ בחודש שעבר הנחיה חדשה לכל 28 המדינות החברות בארגון, אשר שאוסרת כל מימון, שיתוף פעולה, מתן מלגות, מענקים ופרסים לגורמים שנמצאים בהתנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים – כך על פי דיווח בעיתון "הארץ".

בנוסף קובעת ההנחיה כי כל הסכם עתידי שייחתם עם ישראל חייב לכלול סעיף שקובע כי ההתנחלויות אינן חלק ממדינת ישראל הריבונית ולכן אינן חלק מההסכם.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

"אירופה שוב מוכיחה כמה היא מנותקת", אמר הבוקר לגל"צ שר האנרגיה והשר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום. "אירופה לא יכולה לתווך כי היא לא מציגה מדיניות מאוזנת. האירופים מנותקים כי גם בלי החלטה כזו עדיין אריאל שרון ויתר על שטחים נרחבים בעזה. גם בלי ההחלטה הזו, עדיין אהוד ברק ואולמרט הציעו הצעות מרחיקות לכת. ישראל כבר נתנה מזמן תשובה חיובית למו"מ ללא תנאים אבל הפלסטיניים מתנים את זה".

גם סגן שר החוץ, זאב אלקין, התייחס לנושא: "אי אפשר לתת הנחיה לגבי הסכם דו צדדי, צריך לשכנע גם את הצד השני לחתום עליו, וצריך להגיע לפשרה", אמר אלקין בראיון לגל"צ.

זאב אלקין | צילום: מרק ישראל סלם

אלקין הוסיף כי "המשמעות הגדולה יותר היא הקרנות – שם אתה לא יכול לחייב אותם איך לחלק את הכסף, פה זה החמרה מסוימת אבל יש גופים שכבר החלו בזה קודם לכן. מובן שזה יקשה על גופים ישראלים בכלל, לא רק בשטחים שמעבר לקווי 1967. זה לא תקף בנפרד לכל מדינה ומדינה, אבל יכול להיות שיהיו מדינות שירצו לאמץ את הסעיף הזה בעצמן. אבל זה לא יקרה אוטומטית, זה יהיה תלוי ברצון של כל מדינה ומדינה בהסכם", המשיך אלקין.

סגן שר החוץ סיכם ואמר כי לדעתו האירופים ישיגו את המטרה ההפוכה מזו שהם מקווים להגיע אליה: "הם עושים טעות גדולה, זה דלק נוסף לסרבנות הפלסטינית", חתם.

"הלך הגזר – ובא המקל", כתב בדף הפייסבוק שלו חבר הכנסת נחמן שי (עבודה). "ישראל בורחת מבשורה והאיחוד האירופי קיבל אותה עבורנו. קו אדום חוצץ עתה בין ישראל לבין יהודה ושומרון. נסתיים פרק האזהרות והגישושים הדיפלומטיים. עבור אירופה ישראל אינה יו"ש ויו"ש אינה ישראל. אח"כ, כשיגיעו חרם כלכלי וסנקציות מדיניות – אל תגידו לא ידענו. הנה זה קורה".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.