Forbes Israel Logo

סוף ימי ההערצה: מה גרם לאפל לאבד את נאמנות הצרכנים?

האם קסמה של ענקית הטכנולוגיה אפל מתחיל לפוג? סקר שבוצע לאחרונה על ידי מכון מחקר בבוסטון מראה כי החברה איבדה את נאמנות משתמשי הסמארטפונים בארה"ב ובאירופה. על פי הסקר נראה כי רק 75% מבעלי מכשיר אייפון באירופה אמרו שיקנו בעתיד מכשיר סמארטפון של אפל, זאת לעומת 88% ב-2011. כמו כן נראה כי גם בארה"ב ירד מספר המשתמשים המעוניינים בגירסה משודרגת של האיפון מ-93% בשנה שעברה ל-88% ב-2012. 

לטענת חברת סטרטג'י אנליטיקס שביצעה את הסקר הסיבה לאבדן הנאמנות של הצרכנים היא הפרסום השלילי שקיבלה אפל בשנה האחרונה בתקשורת. לטענת מנכ"ל החברה פול בראון עיתונאי הטכנולוגיה ברחבי העולם יצרו בשנה האחרונה באז תקשורתי שלילי סביב החברה, מה שהביא להורדת המוטיבציה של הצרכנים לחזור ולרכוש את מוצריה החדשים. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אולם, בראון מוסיף כי גם "חוסר החדשנות" שמאפיינת את המוצרים החדשים של אפל בשנה האחרונה מהווה גם היא גורם מכריע לאבדן נאמנות המשתמשים. 

צילום: רויטרס

למעשה, שני הגורמים אותם מציינת חברת סטרטג'י קשורים זה לזה. אפל הייתה החברה הראשונה שהוציאה לשוק מכשירי סמארטפון וטאבלט עם מסך מגע. אולם בשנים האחרונות, עיקר החידושים שלה היו בתחום העיצוב ולא גרמו להתפעלות גדולה. בהשקות האחרונות שלה אפל הציגה את אותם סמארטפונים וטאבלטים עם שינויים קטנים בגודל המסך ומספר שידרוגים לאפליקציות קיימות. 

כתוצאה מכך, עיתונאי הטכנולגויה הגיבו בחוסר התלהבות. לאחר השקת האייפון 5 הגדירו באתר ההאפינגטון פוסט את המכשיר "מדהים ביופיו אך משעמם".

על פי הערכות סטרטג'י, חוסר החדשנות במכשירי האייפון נובע בעיקר מהבאז החיובי שלו זכה המכשיר כשהושק לראשונה. באותה תקופה מחוייבות הצרכנים הייתה גבוהה במיוחד ומאז פחדה אפל לערוך בו שינויים רבים מדי בכדי לא לפגוע בה. אלא שדווקא בשל הזהירות שלה, איבדה החברה את המשיכה שלה.  

אמש הודיעה אפל כי הביקוש לאייפד מיני עלה על כמות המכשירים הקיימים בשוק. בשלושת הימים הראשונים מאז יצא המכשיר לשוק נמכרו לטעתנת אפל 3 מיליון אייפדים.

אולם מנכ"ל אפל טים קוק יודע שכעת החברה חייבת לחזור ולחדש. בשנה האחרונה הוא הגדיל את תקציב המחקר והפיתוח של אפל בכמיליארד דולר, ל-3.4 מיליארד דולר. קוק אף נקט בצעד נועז נוסף כאשר הודיע בשבוע שעבר על התפטרותו של מנהל אגף התוכנה במובייל של החברה טים פורסטל. כמו כן הודיע קוק על הגדלת תחומי האחריות של אחראי העיצוב התעשייתי של החברה ג'ונתן אייב.

כעת אפל חייבת להימנע מהמלכודת אליה נקלעה חברת נוקיה, שהתרגלה להיות בצמרת העולמית בשוק הטלפונים הניידים, הפסיקה להשקיע בחדשנות ולכן נתקעה מאחור בעקבות פריצת הטלפונים החכמים לשוק. על אפל להיות קשובה מאוד למתחרותיה גוגל וסמסונג המגדילות את שליטתן בשוק עם מערכת ההפעלה אנדרויד. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן